Verslumo ir finansinio raštingumo ugdymas (PUP)
Dalyko anotacija lietuvių kalba
Europos ir Lietuvos švietimo tiksluose, verslumas – viena iš prioritetinių ugdomų kompetencijų. Verslumo ugdymo galimybės ir realus verslumo ugdymo įgyvendinimas Lietuvoje ypatingai priklauso nuo pedagogų požiūrio, nes žmogiškieji ištekliai: pedagogų požiūris ir nuostatos verslumo ugdymo klausimu yra vienas iš pagrindinių veiksnių, lemiančių sėkmingą ir Europos dimensijom paremtą verslumo ugdymą. Dalyko studijų metu nagrinėjama verslumo sąvokos samprata, aptariamos verslaus žmogaus savybės, į verslumą orientuotas verslas, verslumo ugdymo samprata, verslumo ugdymo įgyvendinimas Lietuvoje ir Europoje, šiuolaikiniai verslumo ugdymo metodai, analizuojami verslo planai, aptariamos sąlygos sėkmingam jų įgyvendinimui, pedagogo svarba ugdant jaunosios kartos verslumą.
Dalyko anotacija užsienio kalba
The goal of the study subject is to enable students to define the concepts of entrepreneurship, its education and possibilities of its realization, to be aware of modern methods for entrepreneurship education and enable to apply them; to understand the role of the pedagogue in developing entrepreneurship competences of the youth.
Entrepreneurship is one of the priority competences set among the goals of the European and Lithuanian education area. Possibilities and the actual realization of entrepreneurship education in Lithuania highly depends on pedagogues’ approach since human resources – teachers’ approach and attitude to the issue of entrepreneurship education – is one of the key factors that determine successful entrepreneurship education that is based on European dimensions. The study subject analyzes the concept of entrepreneurship, implementation of entrepreneurship education in Lithuania and Europe, modern methods for entrepreneurship education and business plans. The course discusses preconditions for their successful realization as well as the role of the teacher in developing entrepreneurship competences of the youth.
Būtinas pasirengimas dalyko studijoms
Projektas I (Elgesio ir vartojimo kultūros ugdymas), Projektas II (Technologijų didaktika)
Dalyko studijų rezultatai
1. Gebės apibūdinti verslumo sampratą, verslaus žmogaus savybes, reikalavimus verslo planui ir jo struktūrą.
2. Gebės taikyti šiuolaikinius metodus verslumui ugdyti.
3. Gebės taikyti komandinio darbo principą, įgyvendindami projektus verslumui ugdyti.
4. Gebės ugdyti mokinių verslumą, parinkdami ir taikydami įvairias ugdymo(si) strategijas, parengs verslo planą.
5. Gebės paaiškinti verslumo ugdymo Lietuvoje ir Europoje svarbą, pedagogo vaidmenį ugdant mokinių verslumą.
Dalyko turinys
1. Įvadas į dalyko studijas: dalyko studijų plano pristatymas, studentų lūkesčių išsiaiškinimas, vertinimo tvarkos ir kriterijų aptarimas.
2. Verslumo apibrėžimai ir samprata. Pagrindiniai verslumo komponentai.
3. Verslas ir verslumo gebėjimai. Asmeninių savybių ugdymas.
4. Versliam žmogui būdingų savybių analizė. Į verslumą orientuotas verslas.
5. Reikalavimai verslo planui. Verslo plano struktūra.
6. Kūrybiškumas identifikuojant verslo idėjas
7. Šiuolaikiniai verslumo ugdymo metodai ir priemonės.
8. Aktyvių metodų reikšmingumas verslumo ugdyme.
9. Mokytojo vaidmens svarba ugdant mokinių verslumą
10. Verslo idėjų pristatymo įgūdžių ugdymas.
11. Komandinio darbo privalumai ir tarpusavio interesų derinimas.
12. Laiko planavimas ir valdymas
13. Verslumas – didžiąja dalimi išugdomų savybių rinkinys.
14. Mokytojų požiūrio svarba ugdant mokinių verslumą. Jaunimo verslumo skatinimas.
15. Nuostatų, mąstysenos ir asmeninių savybių ugdymas. Efektyvaus bendravimo įgūdžių ugdymas ir streso valdymas
16. Verslumo ugdymo modelis pagal Europos Komisiją.
17. Verslumo kompetencijos ugdymas formaliajame ir neformaliajame ugdyme. 18. Verslumo ugdymo integravimas į bendrojo ugdymo mokyklų mokomuosius dalykus
Dalyko studijos valandomis
Paskaitos 15 val.
Seminarai 15 val.
Savarankiškas darbas 50 val.
Iš viso 80 val.
Studijų rezultatų vertinimas
Egzamino užduotys (50 proc.), Skaidrių pristatymas ir atvejo analizė (pravesta pamoka/renginys) (30 proc.), praktinės užduotys (verslo idėjos pristatymas) – (20 proc.).
Literatūra
1. 2015 Kepalienė I., Verslumo ugdymas. Metodinė priemonė [elektroninis išteklius] Vilnius: Lietuvos edukologijos universitetas
2. 2015 Dudaitė J. Verslumo ugdymas Lietuvos bendrojo ugdymo mokyklose : mokslo studija, 268 p. Vilnius : Mykolo Romerio universitetas
3. 2011 Bagdonas E. Ir kt. Verslo žaidimas „Kietas riešutas“ : mokomoji knyga. Kauno technologijos universitetas. Kaunas: Technologija
4. 2009 Gegeckienė L., Graiškienė A. Verslumas: mokymosi priemonė. Vilnius: Ciklonas
Papildoma literatūra
5. 2012 Entrepreneurship Education at school in Europe: National Strategies, Curricula and Learning Outcomes [interaktyvus]. Education, Audiovisual and Culture Executive Agency. Prieiga per internetą: <http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/documents/thematic_reports/135EN.pdf>
6. 2011 Enabling Teachers as a Critical Success Factor: a report on Teacher Education and Training to prepare teachers for the challenge of entrepreneurship education [interaktyvus]. European Commission. Prieiga per internetą: <http://ec.europa.eu/enterprise/policies/sme/promoting-entrepreneurship/files/education/teacher_education_for_entrepreneurship_final_report_en.pdf>
7. 2011 Paulionienė L., Rakauskienė B., Durtinevičiūtė E. Verslumo ugdymą lemiantys veiksniai profesiniame mokyme. Vocational Education: Research & Reality [online], iss. 20, pg. 102–115. Priega per internetą, prenumeruojamą duomenų bazę Education Research complete: <www.http://search.ebscohost.com/>
8. 2011 Kurmanskytė J. Verslumo užduotys: stimuliaciniai žaidimai ir užduotys: elektroninė mokytojo knyga.[CD – ROM]. B.v.: VŠį Drąsinkime ateitį Prieiga per internetą:
<http://www.drasinkimeateiti.lt/Books/Verslumo_ugdymas/index.html>
9. 2011 Poškienė D. Ekonomikos mokymas ir verslumo ugdymas:konferencijos medžiaga[CD– ROM]. Vilnius: Ekonominio švietimo sklaidos centras.
10. 2011 Raposo M., Paco A. Entrepreneurship education: relationship beetween education and enterpreneurial activity. Psicothema [online], vol. 23, iss. 3; pg. 453–457. Prieiga per internetą, prenumeruojama duomenų bazė Academic Search Complete: <http://web.ebscohost.com/ehost/detail?vid=4&hid=104&sid=257ae428–7d7b–41a2-b6bd-f66f8cd96c6e%40sessionmgr115&bdata=JnNpdGU9ZWhvc3QtbGl2ZQ%3d%3d#db=a9h&AN=64466005>.
11. 2011 Župerka A., Župerkienė E. Lietuvoje taikomų studentų verslumo ugdymo metodų vertinimas. Bridges [online], vol. 54, iss. 4, pg. 139–153. Prieiga per internetą, prenumeruojama duomenų bazė Academins Search Complete: <http://search.ebscohost.com/>
12. 2010 Nacionalinės jaunimo verslumo ugdymo ir skatinimo 2008–2012 metų programos įgyvendinimo 2008–2009 m. ataskaita [interaktyvus]. Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerija. Prieiga per internetą <http://www.jrd.lt/uploads/dokumentai/SADM_bendr...s_ataskaita.pdf>
13. 2008 Dėl nacionalinės jaunimo verslumo ugdymo ir skatinimo 2008–2012 metų programos patvirtinimo: nutarimas [interaktyvus]. Lietuvos Respublikos Vyriausybė Prieiga per internetą: http://www3.lrs.lt/pls/inter3/dokpaieska.showdoc_l?p_id=318306&p_query=&p_tr2=
14. 2008 Petkūnienė D., Juzėnienė G. Kelias į neformalųjį ugdymą: verslumo link: metodinė priemonė. 40 p. Vilnius: Lietuvos vaikų ir jaunimo centras
15. 2008 Pradinio ir pagrindinio ugdymo bendrosios programos: įvadas [interaktyvus].Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministerija. Prieiga per internetą: <http://www.smm.lt/ugdymas/bendrasis/ugd_programos.htm>.
16. 2008 Zaleskienė I., Žadeikaitė R. Mokytojų požiūris į verslumo ugdymo prielaidas, t. 89, p. 99–106. LEU:Pedagogika
17. 2007 Paulionienė L. Verslumo ugdymas profesiniame ugdyme. Vocational Education: Research & Reality [online], iss. 13, pg. 200–211. Prieiga per internetą, prenumeruojamą duomenų bazę Education Research complete:
18. 2006 Promoting entrepreneurship in schools and universities.Iš Europa: Summaries of EU legislation [interaktyvus].European Union Prieiga per internetą:
<http://europa.eu/legislation_summaries/education_training_youth/general_framework/n26111_en.htm>.
19. 2006 Europos Parlamento ir Tarybos rekomendacija dėl bendrųjų visą gyvenimą trunkančio mokymosi gebėjimų: Europos Sąjungos oficialusis leidinys [interaktyvus]. Europos Parlamentas ir Europos Sąjungos Taryba. Prieiga per internetą: <http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2006:394:0010:0018:LT:PDF>
20. 2004 Mincienė L. Verslumo pradmenys: mokomoji knyga. Kaunas: Dakra
21. 2004 Ekonominio raštingumo ir verslumo ugdymo strategija [interaktyvus]. Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministerija Prieiga per internetą:
<http://www.smm.lt/web/lt/pranesimai_spaudai/patvirtinta-ekonominio-rastingumo-ir-verslumo-ugdymo-strategija>