Priešmokyklinio ugdymo pedagogika
Dalyko anotacija lietuvių kalba
Studijuojantieji įgis sampratą apie priešmokyklinio ugdymo specifiką, paskirtį, ugdymo tikslus, uždavinius, principus. Bus susipažinę su priešmokyklinį ugdymą reglamentuojančiais teisiniais aktais bei švietimo dokumentais, priešmokyklinio ugdymo situacija Europoje ir Lietuvoje. Bus pasirengę plėtoti vaiko socializacijos, fizines, psichines ir dvasines galias, padėti vaikams pasirengti pereiti prie sistemingo ugdymosi mokykloje. Išmanys, kaip padėti ugdymo įstaigų nelankiusiems vaikams adaptuotis priešmokyklinėje grupėje, kaip padėti įgyti pasitikėjimą savimi ir savo gebėjimais, sudaryti sąlygas patirti pažinimo džiaugsmą. Analizuos priešmokyklinio ir pradinio ugdymo programas bei jose pateiktas vaikų kompetencijas, Įgis gebėjimų lanksčiai ir kūrybiškai realizuoti realizuoti atnaujintą „Priešmokyklinio ugdymo bendrąją programą“ (2014). Sužinos apie vaiko socialinės, sveikatos, pažinimo, komunikavimo ir meninės kompetencijų esmę, gebės užtikrinti efektyvų ir integralų kompetencijų ugdymą(si) ir į jas integruoti mokėjimo mokytis, kūrybiškumo, iniciatyvumo ir verslumo kompetencijų ugdymą. Mokysis savitai ir kūrybiškai modeliuoti (planuoti) ugdymo turinį ir procesą, kurti ugdomąją aplinką, priemones ir pritaikyti įvairių poreikių turintiems vaikams. Išmoks parinkti ir taikyti priešmokyklinio amžiaus vaikams tinkamiausius, į vaiko efektyvų ugdymosi rezultatų tobulėjimą orientuotus ugdymo(si) metodus, būdus, formas. Supras ugdymo proceso dalyvių sąveikos, užtikrinančios atsakingo požiūrio į vaiką, jo ugdymo(si) ir veiksmingo švietimo pagalbos teikimo svarbą.
Dalyko anotacija užsienio kalba
Students will acquire understanding of the specifics of pre-primary education, its purpose, educational goals and objectives as well as principles. They will get familiar with the legal acts and educational documents that regular pre-primary education and with the situation of pre-primary education in Europe and Lithuania. They will be ready to develop child’s socialisation as well as physical, psychical and spiritual powers, to help children prepare for transition to systemic education at school. S/he will know how to help children, who do not attend educational institutions, to adapt in a pre-primary group, how to help them to gain self-confidence and reliance on own abilities, to create conditions to experience the joy of learning. Students will analyse curricular of pre-primary and primary education and children’s competences provided for in them, will acquire abilities to flexibly and creatively analyse the renewed “General Curriculum of Pre-primary Education“ (2014). Students will learn about the essence of children’s social, health, cognitive, communication and artistic competences, will be able to ensure efficient and integral development of competences and to integrate learning to learn, creativity, initiative and entrepreneurship competences into them. Students will learn to model (plan) the content and process of education, to create educational environment, aids and to adapt them to children with various needs. They will learn to choose and apply educational methods, techniques and forms that are most appropriate for pre-primary children and are oriented towards efficient development of child’s educational outcomes. They will understand the importance of interaction of participants that ensures a responsible attitude towards a child, his/her education and provision of efficient educational support.
Dalyko studijų rezultatai
1. Paaiškins priešmokyklinio ugdymo teorinius pagrindus, tikslus uždavinius, paskirtį, vaikų poreikius, brandumo mokyklai ypatumus bei liekamąją vertę.
2. Apibūdins priešmokyklinį ugdymą reglamentuojančius dokumentus, atnaujintą programą (struktūra, esminiai aspektai ir pan.), bus susipažinęs su leidinių ir ugdymo priemonių baze, žinos apie priešmokyklinio ugdymo plėtros tendencijas
Europos Sąjungoje ir Lietuvoje.
3. Identifikuos aktualias priešmokyklinio ugdymo problemas, priims su priešmokyklinio amžiaus vaiko ugdymu(si) susijusius efektyvius sprendimus.
4. Gebės vertinti priešmokyklinio ugdymo kokybę.
5. Gebės apibrėžti, atpažinti ir ugdyti priešmokyklinio amžiaus vaikų kompetencijas bei teikti tikslinę paramą ugdant skirtingų poreikių vaikų kompetencijas.
6. Gebės priešmokykliniam ugdymui taikyti šiuolaikines į vaiką orientuotas pedagogines kryptis ir ugdymo strategijas, kurti specifinę edukacinę apliką.
7. Gebės savitai ir kūrybiškai modeliuoti, planuoti bei organizuoti priešmokyklinės grupės ugdymo turinį ir procesą atsižvelgiant į vaikų pasiekimus bei ugdymo turinio sudedamasias, ugdymo turinį pritaikyti atsižvelgiant į konkrečios grupės vaikų socialinę, kultūrinę aplinką.
Dalyko turinys
Paskaitos-diskusijos:
1. Priešmokyklinio ugdymo, tikslai, uždaviniai, nuostatos, paskirtis ir vertė.
2. Priešmokyklinio ugdymo teoriniai pagrindai.
Seminarai ir pasirengimas seminarams
1. Priešmokyklinio amžiaus vaikas ir jo poreikiai.
2. Diskusija: Priešmokyklinio amžiaus vaikų brandumo mokyklai sampratos
Pasirengimas seminarams: perskaityti nurodytus literatūros apie priešmokyklinio amžiaus vaiką ir jo poreikius bei parengti pristatymus; ieškoti informacijos internetiniuose šaltiniuose ir ją analizuoti; pasirengti diskusijai apie priešmokyklinio amžiaus vaikų brandumo mokyklai sampratų takoskyrą.
Paskaitos-diskusijos:
1. Priešmokyklinį ugdymą reglamentuojantys dokumentai bei teisės aktai. Priešmokykliniam ugdymui skirti leidiniai ir ugdymo priemonės.
Seminarai ir pasirengimas seminarams
1. Ikimokyklinio ir priešmokyklinio ugdymo plėtros projektai Lietuvoje.
2. Švietimo paslaugų priešmokyklinio amžiaus vaikui ir jį auginančiai šeimai prieinamumas ir kokybė ir plėtros tendencijos Europos sąjungoje ir Lietuvoje.
Pasirengimas seminarams: susipažinti su ikimokyklinio ir priešmokyklinio ugdymo plėtros projektais Lietuvoje, pasirengti pakomentuoti grupėje; atrasti informaciją apie švietimo paslaugų priešmokyklinio amžiaus vaikui ir jį auginančiai šeimai prieinamumą, kokybę ir plėtros tendencijas ES ir Lietuvoje, pasirengti pakomentuoti grupėje.
Paskaitos-diskusijos:
1. Priešmokykinio ugdymo grupių steigimas bei organizavimas, programos įgyvendinimui būtinos sąlygos, jų pritaikymas įvairioms ugdymo organizavimo formoms, modeliams, būdams.
Seminarai ir pasirengimas seminarams
1. Pedagogo vaidmuo organizuojant bei dokumentuojant ugdymą priešmokyklinėje grupėje.
2. Priešmokyklinės grupės aplinka ir jos modelių kūrimas remiantis pedagoginės praktikos patirtimi bei studentų parengtomis inovacijomis.
Pasirengimas seminarui: išanalizuoti nurodytus šaltinius apie pedagogo vaidmenį grupėje organizuojant bei dokumentuojant ugdymą; parengti pedagogo vaidmens grupėje aprašą; surasti arba sukurti inovalyvių, specifinių priešmokyklinei grupei, aplinkos kūrimo idėjų.
Paskaitos-diskusijos:
1. Priešmokyklinio ugdymo(si) programos esmė bei interpretacinis, kūrybiškas, lankstus jos realizavimas.
Praktinių darbų parengimas ir pristatymas:
1. Vienos iš programoje pateiktų kompetencijų sukonkretinimo apibrėžtam grupės atvejui pristatymas ir refleksija.
2. Vaiko veiklos turinio atrankos vienam ugdymo atvejui (temai, projektui, problemos sprendimui, žaidimų savaitei, kūrybinės raiškos savaitei irk t.) atranka, pristatymas ir jo tikslingumo refleksija.
Individualios konsultacijos su dėstytoju vaiko kompetencijų konkretinimo bei turinio atrankos klausimais.
Paskaita-diskusija:
1. Priešmokyklinio amžiaus vaikų gyvenimui ir sėkmingam ugdymui(si) būtinos kompetencijos: sveikatos saugojimo, pažinimo, komunikavimo, meninė, socialinė ir mokėjimo mokytis pradmenų kompetencijos.
Praktinių darbų parengimas ir pristatymas grupelėse ir grupei:
1. Remiantis literatūros šaltiniais sumodeliuoti kompetencijas: skirtingų ugdymo(si) poreikių vaiko (gabaus, kitakalbio, nepalankioje aplinkoje augančio, specialiųjų ugdymosi poreikių turinčio irk t.) vienos iš kompetencijų kompetencijų aprašo parengimas, diskusija ir įvertinimas grupelėje bei grupelėse numatytų tobulinimo galimybių pristatymas grupei.
Paskaita-diskusija:
1. Priešmokyklinio ugdymo turinio ir proceso planavimo specifika, vaiko gebėjimų ir ugdymo proceso refleksija grindžiamas ugdymo planavimas.
Praktinių darbų parengimas ir pristatymas:
1. Ugdymo plano modelio atsakant į klausimus “Ko siekiame?”, “Kaip vaikas ugdysis?” “Ką vaikui pavyko pasiekti?” kūrimas, pristarymas ir refleksija.
2. Ugdymo praktikoje, literatūros šaltiniuose ir internetinėse svetainėse surastų priešmokyklinio ugdymo planavimo variantų (pvz., “žemėlapis”, “voratinklis”, “tinklelis”) ir pavyzdžių refleksija bei e-aplankalo parengimas.
Paskaita-diskusija:
1. Priešmokykliniam ugdymui taikomos į vaiką orientuoto ugdymo pedagoginės kryptys (humanistinė-demokratinė pedagogika; dialogo pedagogika; vaiko klausymosi pedagogika; interpretacinė-kūrybiškumą skatinanti pedagogika; žaidimo pedagogika).
Praktinių darbų parengimas ir pristatymas:
1. Remiantis pedagoginės praktikos atvejų pavyzdžiais ikimokyklinio ir priešmokyklinio ugdymo technologijų taikymo palyginimas (rašto darbas ir jo pristatymas).
2. “Kaip vaikas pats mokosi?”: veiklos ir ugdymo technologijų taikymo sąsajų paieškos (rašto darbas ir jo pristatymas).
Dalyko studijos valandomis
Paskaitos (P) 30 val.
Seminarai (S) 15 val.
Konsultacijos 4 val.
Savarankiškas darbas 84 val.
Iš viso 133 val.
Studijų rezultatų vertinimas
Tarpiniai atsiskaitymai (30%), namų darbai (20 %), egzamino/galutinio atsiskaitymo užduotys (50%).
Literatūra
1. 2011 Metodinis leidinys priešmokyklinio ugdymo pedagogams. Vilnius: Ugdymo plėtotės centras.
2. 2004 Priešmokyklinio ugdymo turinio įgyvendinimas: metodinės rekomendacijos. Vilnius : Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministerijos Švietimo aprūpinimo centras.
3. 2002 Priešmokyklinis ugdymas. I knyga. Straipsnių rinkinys. Vilnius Švietimo aprūpinimo centras.
4. 2003 Priešmokyklinis ugdymas. II knyga. Straipsnių rinkinys. Vilnius Švietimo aprūpinimo centras.
5. 2004 Priešmokyklinis ugdymas. III knyga. Vaiko brandumas mokyklai: priešmokyklinio ugdymo kokybės ženklai. LR Švietimo ir mokslo ministerija.
6. 2003 Bendroji priešmokyklinio ugdymo ir ugdymosi programa. Vilnius: Švietimo aprūpinimo centras.
7. 2014 Bendroji priešmokyklinio ugdymo ir ugdymosi programa. Vilnius: Švietimo aprūpinimo centras.
8. 2003 Bendrosios programos ir išsilavinimo standartai: priešmokyklinis, pradinis ir pagrindinis ugdymas. Vilnius: Švietimo aprūpinimo centras.
9. Priešmokyklinį ugdymą reglamentuojantys teisės aktai. http://www.darzeliseziukas.lt/cms/uploaded/PU%20teises%20aktai.doc
10. 2007 Mano vaikai: priešmokyklinis vaiko ugdymas / sud. Ona Monkevičienė
Kaunas: Šviesa.
11. 2007 Neifachas S. Priešmokyklinio ugdymo kokybės vadyba: vadovavimas ugdymo programos rengimo strategijai: konceptualizavimo dimensijos. Vilnius: Ciklonas.
12. 2011 Boyd D., Bee H. Augantis vaikas. Vilnius: Ugdymo plėtotės centras.
Papildoma literatūra
1. 2010 Szarkowicz D. Stebėjimas ir refleksija vaikystėje. Klaipėda: Žemaitijos spauda.
2. 2007 Dodge D.T., Colker L.J., Heroman C. Ikimokyklinio amžiaus vaikų kūrybiškumo ugdymas. Vilnius: Presvika.
3. 2009 Doherty J., Hughes M. Child development. Theory and Practice 0-11. Pearson Education Limited.
4. 2005 Salaman A., Tutchell S. Planning educational visits for the early years. London : Paul Chapman Publishing.