Ugdymo sistemos ir darni plėtra

  • Apimtis ECTS kreditais: 3
  • Pavadinimas anglų kalba: Education Systems and Sustainable Development
  • Dalyko aprašo rengėjas(-ai):

    Prof. Genutė Gedvilienė, VDU

Dalyko anotacija lietuvių kalba

Dalyko studijų metu analizuojamos ugdymo sistemų sampratos ir ypatumai, įvardijami reikšmingiausi ugdymo ir pedagoginės minties raidos etapai. Atliekama kritinė ugdymo sistemų kaitos veiksnių analizė: įvertinant veiksnių poveikį darniam asmenybės ir visuomenės vystymuisi. Formuluojami ugdymo sistemų inovatyvumo požymiai ir grindžiama jų reikšmė individualiam mokinio vystymuisi. Projektuojamas ugdymo realybėje kylančių problemų sprendimo projektas.
Studijų metu taikomos individualaus ir grupinio mokymosi strategijos. Studentai rengia koncepcijų žemėlapius, analizuoja ir reflektuoja atvejus, darbas grupėse orientuojamas į probleminį mokymąsi.

Dalyko anotacija užsienio kalba

The subject involves analysis of the concepts and specificities of education systems, as well as of the most important stages of development of education and pedagogical thought. Students perform critical analysis of the factors of change of education systems and estimate the impact of these factors for the sustainable development of personality and society. There are discussed the indicators of inovativeness of education systems and explained their importance for the individual development of student. Students prepare the project related to solution of the different real problems of education systems. There are applied strategies of individual and group learning. Students prepare conceptual maps, reflectively analyse the cases and work in the groups.

Dalyko studijų rezultatai

1. Nurodyti pagrindinius ugdymo sistemų ypatumus įvardinant reikšmingiausias ugdymo ir pedagoginės minties raidos etapus.
2. Analizuoti ir kritiškai vertina ugdymo sistemų kaitos veiksnius, eigą ir poveikį darniam asmenybės ir visuomenės vystymuisi.
3. Suformuluoti šiuolaikinių ugdymo sistemų inovatyvumo požymius ir pagrįsti jų reikšmę individualiems mokinio vystymosi poreikiams.
4. Projektuoti ugdymo realybėje kylančių problemų sprendimo strategiją, įvertinant ugdymo ir socialinės integracijos ryšius.

Dalyko turinys

Ugdymo sistemų samprata, apibrėžtis, ypatumai. Pedagoginės minties raidos kryptys ir etapai. Humanistinio ugdymo sistemos samprata. Darnaus vystymosi samprata.
Ugdymo sistemų kaitos prielaidos ir veiksniai. Ugdymo sistemų kaitos eiga ir kaitos poveikis asmenybės vystymuisi. Ugdymo sistemų įtaka visuomenės raidai. Ugdymo sistemos Europoje.
Šiuolaikinių ugdymo sistemų iššūkiai, inovatyvumas ir jį apibrėžiantys požymiai. Ugdymo sistemų inovatyvumas ir įtaka mokinio individualumui. Europos ir kitų valstybių ugdymo sistemų lyginamoji analizė. Švietimas ir visuomenės pokyčiai,
Ugdymo realybėje kylančių problemų prielaidos ir priežastys. Integraciniai ryšiai ugdyme siekiant spręsti kylančias problemas. Darnaus vystymosi siekiai.

Dalyko studijos valandomis

Paskaitos 15 val.
Konsultacijos 15 val.
Savarankiškasdarbas(individualus – 30; komandose – 20) 50 val.
Išviso 80 val.

Studijų rezultatų vertinimas

Egzaminas - 50 proc., kolokviumas - 20 proc., tarpinis atsiskaitymas – 20 proc., komandinis darbas – 10 proc.

Literatūra

1. 2009 Berns R. Vaikosocializacija: šeima, mokykla, visuomenė. Vilnius: Poligrafijairinformatika
2 2006 Jackūnas Ž. Lietuvosšvietimokaitoslinkmės (1988–2005). Vilnius: Kultūros, filosofijos ir meno institutas.
3 2004 Erikson, Erik Homburger. Vaikystė ir visuomenė Katalikųpasaulioleidiniai
4 2010 Ališauskas, R. Švietimoirvisuomenėssinergijosprielaidos. Pedagogika, LEU
5 2010 Beržinskas, G. Elevacinėetika. Moralėsdoktrinaauklėjimui, mokymui, saviugdai, studijoms, vadybai. Vilnius: Baltijoskopija.
6 2012 sudarėAušrinėGumuliauskienė. Švietimasirugdymas: metodologiniųkontekstųkaitairprakseologija Šiauliųuniversitetas
7 2017 SigitaBurvytė, Alina Sinicė. Etnokultūriniougdymoankstyvojojevaikystėjemodeliavimas
8 2013 Bendrojougdymomokykloskaitoslinkmėsišfilosofiniorekonstrukcionizmoidėjųpercepcijospozicijų
Filosofija. Sociologija. Lietuvos mokslų akademija
9. The Structure of the European Education Systems Schematic Diagrams Eurydice – Facts and Figures 2016/17.https://webgate.ec.europa.eu/fpfis/mwikis/eurydice/images/9/9d/Structure_of_education_systems_2016_17.pdf
10. The 11 bestschoolsystemsintheworldhttp://www.independent.co.uk/news/education/11-best-school-systems-in-the-world-a7425391.html
Papildomaliteratūra
11. 2013 Galkienė, A. Specialiojougdymokaita: nuoatskirtiespripažinimo link. Vilnius: Edukologija.