Pradinio ugdymo įstaigos vadyba ir lyderystė
Dalyko anotacija lietuvių kalba
Dalykas yra skirtas išsiugdyti ugdymo įstaigų vadybos kompetencijos pagrindus, gebėjimą valdyti bendrojo ugdymo įstaigos, organizuojančios pradinio ugdymo koncentro veiklos procesus švietimo politikos kaitos kontekstuose, gebėjimą konceptualizuoti ugdymo institucijos valdymo struktūros modelį. Studijuodamas studentas mokosi apibrėžti švietimo misiją žinių visuomenėje, gilina supratimą apie pagrindines vadybos funkcijas ir jų išskirtinumą pradinio ugdymo institucijoje, pokyčių bei inovacijų valdymo ir institucijos vystymosi sąsajas, analizuoja dokumentus, aiškinasi lyderystės perspektyvas mokykloje, sprendžia įvairias problemas, susijusias su mokyklos veiklos bei ugdymo proceso vadyba. Pradinio ugdymo studentai ugdys gebėjimą strategiškai vertinti švietimo organizacijos vaidmenį švietimo sistemoje, jos lyderystės apraiškas, įgalinant kūrybiškai ir kartu kritiškai analizuoti, vertinti ir diskutuoti dėl švietimo organizacijų strateginės išorinės ir vidinės aplinkos būklės, jos strateginių galimybių ir grėsmių bei praktinio įgyvendinimo užtikrinimo būdų ir priemonių pasirinkimo.
Dalyko anotacija užsienio kalba
The aim of the course is to gain competencies in management of primary schools, by getting acquainted with planning, organisation, motivation processes, leadership and culture of the organisation. The course will help students to develop competence to strategically evaluate the role played by educational organizations in the educational system, to assess its leadership deployment and necessity while enabling students to analize, evaluate and discuss creatively and critically strategic external and internal environment, strategic opportunities and threats as well as practical strategy implementation methods and instruments in educational organizations.
Dalyko studijų rezultatai
1. Analizuoja vadybos sampratą, funkcijas, valdymo proceso sampratą ir realizavimo galimybes, išmano pradinio ugdymo institucijos struktūrą ir jos valdymą.
2. Atlieka švietimo organizacijos išorinės ir vidinės aplinkos strateginę analizę
bei parengia (suprojektuoja) švietimo organizacijos strategiją.
3. Užtikrina darnią švietimo organizacijos veiklą.
4. Plėtoja ir tobulina švietimo organizacijos veiklas, užtikrinant efektyvų ir kompleksinį finansinių, materialiųjų ir žmonių išteklių valdymą.
5. Dirba komandoje ir formuoja supratimą apie pasidalytąją lyderystę, nuolatinį veiklos tobulinimą organizacijoje, inicijuojant pokyčius ir kuriant naujovėms palankią organizacijos kultūrą.
Dalyko turinys
Švietimo vadybos samprata ir jos raida.
Švietimo organizacijos strategija ir strateginė lyderystė.
Švietimo organizacijų valdymo modeliai.
Strategijos kūrimas organizacijoje.
Strateginio valdymo principai pradinio ugdymo institucijoms.
Išorinės ir vidinės aplinkos analizės atlikimo logika, būdai ir instrumentai.
Sociokultūrinės aplinkos analizės.
Švietimo sektoriaus aplinkos analizė.
Savianalizės įtaka rengiant švietimo institucijos strateginį planą.
Švietimo organizacijos misija, vizija, strateginiai tikslai.
Strategijos struktūra, logika.
Strateginių alternatyvų formulavimas ir vertinimas.
Geros mokyklos koncepcija Lietuvoje ir kitose šalyse.
Pradinio ugdymo institucijų plėtros planavimas: besimokančios bendruomenės kūrimas.
Mokyklos veiklos organizavimas.
Saugių darbo sąlygų organizavimas.
Ugdymo proceso, mokyklos savivaldos organizavimas.
Vadovavimas švietimo institucijoje: motyvavimas, vadovavimas susirinkimams, komandų kūrimas, komunikacija, konfliktų sprendimas ir streso valdymas.
Naujų darbuotojų priėmimas, personalo atestavimas ir tobulinimas.
Švietimo institucijos vadovas kaip lyderis. Lyderystės prielaidos mokyklos lygmeniu.
Mokinių ir mokytojų lyderystė mokykloje.
Ugdymo proceso priežiūra.
Vidinis įsivertinimas.
Išorės vertinimas.
Kolegialus grįžtamasis ryšys organizacijoje.
Organizacijos kultūra.
Dalyko studijos valandomis
Paskaitos 30 val.
Savarankiškas darbas 50 val.
Iš viso 80 val.
Studijų rezultatų vertinimas
Savarankiškas individualus darbas – 15 proc.
Grupės darbas – 15 proc.
Kolokviumas – 20 proc.
Egzaminas – 50 proc.
Literatūra
1. 2015 J. Valuckienė, S. Balčiūnas, E. Katiliūtė, B. Simonaitienė, B. Stanikūnienė. Lyderystė mokymuisi: teorija ir praktika mokyklos kaitai ŠU
3. 2011 Cibulskas G., Žydžiūnaitė V. Lyderystės vystymosi mokykloje modelis. ŠAC
4. 2013 I. Bakanauskienė. Vadybiniai sprendimai. VDU
5. 2012 Kokybiškai dirbančių mokyklų vertinimo modelio sukūrimo studija. ŠMM
6 2013 Geros mokyklos koncepcija. ŠMM
Papildoma literatūra
1. 2012 Anderson, Donald L. Cases and exercises in organization development & change Sage
2. 2011 Marzano R. J., Waters T., McNulty B. A. Veiksminga mokyklų lyderystė. Nuo mokslinių tyrimų iki rezultatų. VPU
3. 2010 A. Harris. Pasidalytoji lyderystė mokykloje. Ateities lyderių ugdymas.