Kalbos pažinimo didaktika

  • Dalyko kodas: PUP 3002
  • Apimtis ECTS kreditais: 4
  • Pavadinimas anglų kalba: Didactics of language knowledge
  • Dalyko aprašo rengėjas(-ai):

    prof. dr. Daiva Jakavonytė-Staškuvienė

Dalyko anotacija lietuvių kalba

Dalykas skirtas parengti būsimus pradinių klasių mokytojus kalbos pažinimo (žodžio vartojimo ir rašybos, sakinio vartojimo ir skyrybos) didaktikai pradinėse klasėse. Siekiama padėti studentui perprasti žodžio rašybos, sakinio vartojimo ir skyrybos mokymo pradinėse klasėse sistemą, aiškinamasi, kada, kaip ir kodėl mokiniai turėtų būti supažindinami su žodžio ir sakinio sąvoka, žodžių ir sakinių sudarymo, vartojimo, rašybos ir skyrybos būdais.
Daug dėmesio skiriama pradinių klasių mokytojo darbo specifikai: analizuojami įvairūs žodžio ir sakinio vartojimo ir skyrybos mokymo pradinėse klasėse metodikos būdai, kuriama sakinio mokymo užduočių sistema (numatant konkrečius uždavinius ir vertinimo kriterijus), mokomasi kurti žodžio vartojimui, sakinio ir skyrybos mokymui tikslingas ir prasmingas vaizdines priemones, modeliuoti žodžio ir sakinio vartojimo ir skyrybos mokymo pamokas, spręsti aktualias didaktines problemas, susipažįstama su šios srities aktualijomis, naujausiais tyrimais, mokomasi naudotis svarbiausiais šios srities informaciniais šaltiniais.
Baigęs studijuoti Kalbos pažinimo didaktiką, studentas bus įgijęs šių sričių kompetencijas:
- pradinio ugdymo turinio įgyvendinimą kalbos pažinimo srityje gebės grįsti naujausiomis kalbos pažinimo mokslo ir kalbinio raštingumo ugdymo didaktikos žiniomis;
- analizuos, vertins ir interpretuos pradinių klasių kalbos (žodžio ir sakinio) pažinimo ugdymo/si turinio planavimo, organizavimo ir pasiekimų vertinimo principus, remsis jais modeliuodami turinį, ugdymo/si ir pasiekimų vertinimo strategijas;
- kurs ir užtikrins saugią, mokymąsi skatinančią, į mokinių poreikius orientuotą aplinką, kurioje mokiniai plėtosis kalbos pažinimo didaktikos gebėjimus, svarbius visapusiškam asmenybės tobulėjimui ir saviraiškai, naudodamiesi įvairias mokymosi priemones, skaitmenines technologijas ir įrangą, didinančias mokymosi veiklų įvairovę, ugdymosi prieinamumą kiekvienam besimokančiajam, jų grupėms;
- ugdymo procese tikslingai naudos įvairias inovatyvias ugdymo priemones, metodikas, kurių pagrindu mokys pradinių klasių mokinius kalbos pažinimo (žodžio ir sakinio vartojimo ir skyrybos); taisyklingai vartos lietuvių kalbą;
- prisiims atsakomybę ir lyderystę ugdant mokinių kalbos pažinimo pamatinius gebėjimus, kurie yra kritiškai mąstančios asmenybės pamatas;
- dirbs individualiai ir komandoje, lanksčiai prisitaikys prie besikeičiančios aplinkos, konstruktyviai bendradarbiaus atlikdami kalbos pažinimo didaktikos praktines užduotis.

Dalyko anotacija užsienio kalba

The purpose of the subject is to teach future primary school teachers the didactics of language awareness (the use and spelling of words, the use and punctuation of sentences) in primary school. The aim is to help students understand the system of teaching the spelling of words as well as the use and the punctuation of sentences in primary school; discussions are held about when, how and why pupils should be introduced to the concept of the word and the sentence, as well as to the ways of formation, usage, spelling and punctuation of words and sentences.
A great focus is given to the peculiarities of primary school teacher’s work, i.e. students analyse various methodologies of teaching the use and punctuation of words and sentences in primary school, and develop a system of assignments for teaching about the sentence (by indicating specific tasks and assessment criteria), they also learn to develop visual aids that are proper and meaningful in terms of teaching the use of words, sentences and punctuation, and to design classes for teaching about the use and punctuation of words and sentences, to look into relevant didactic problems; students also become aware of the topical issues related to this area and of the most recent research, they learn how to use key information sources of this area.
Upon the completion of the subject Didactics of Language Knowledge, students will have acquired competences of the following areas:
- they will be able to refer to the most recent language awareness research and language literacy development didactics when implementing the curriculum of primary school in the area of language awareness;
- they will analyse, evaluate and interpret the principles of planning, organising and assessing achievements in the primary school language (the word and the sentence) awareness curriculum, they will refer to these principles to design the content, the strategies of teaching/learning and achievement assessment;
- they will create and ensure a safe environment that encourages learning and focuses on pupils needs, where pupils will develop the skills of language awareness didactics that are important to comprehensive personal development and self-expression, by using various learning tools, digital technologies and equipment that increase the diversity of learning activities and access to education to all learners and their groups;
- during the teaching process they will properly use various innovative teaching tools, methodologies, based on which they will teach language awareness (the use and punctuation of words and sentences) to primary school children; they will properly use the Lithuanian language;
- they will assume responsibility and leadership when developing pupils’ fundamental skills of language awareness, which are the basis of critically-thinking personality;
- they will work individually and in a team, as well as flexibly adapt to changing environment, and will cooperate in a constructive manner to carry out practical tasks of language awareness didactics.

Būtinas pasirengimas dalyko studijoms

Kalbos pažinimo didaktikos kursas ypač susijęs su kursais „Teksto suvokimo ir kūrimo didaktika“ ir „Skaitymo ir rašymo mokymo technologijos“, kuriuose studentai mokosi panaudoti sistemingam sakytinės ir rašytinės lietuvių kalbos ugdymui pradinėse klasėse turimą patirtį.

Dalyko studijų rezultatai

Išmanys lietuvių kalbos žodžio ir sakinio vartojimo bei skyrybos mokymo ir mokymosi pradinėse klasėse specifiką, turinį bei metodus.
Išmanys ir taikys pradinių klasių mokinių lietuvių kalbos žodžio ir sakinio vartojimo bei skyrybos pasiekimų ir pažangos vertinimo būdus, atpažins jų privalumus ir ribotumus.
Gebės sudominti kiekvieną mokinį žodžio ir sakinio vartojimu bei skyrybos mokymu, ugdymo metodus pritaikyti ugdytinių lietuvių kalbos gebėjimų tobulinimui, teikti savalaikę paramą.
Gebės atpažinti pradinių klasių mokinio turimus žodžio ir sakinio vartojimo bei skyrybos gebėjimus, sekti ir įvertinti kiekvieno mokinio ugdymo(si) pažangą.
Gebės reflektuoti ir objektyviai įvertinti savo darbą, apmąstydamas žodžio ir sakinio mokymąsi pradinėse klasėse.
Mokės naudotis reikalingais informacijos šaltiniais, tikslingai taikyti IKT priemones mokantis žodžio ir sakinio vartojimo ir skyrybos.
Sieks nuolat tobulėti, sekti žodžio ir sakinio vartojimo bei skyrybos mokymo pedagogikos tyrimų pasiekimus, naujausią mokslinę ir didaktinę literatūrą.

Dalyko turinys

Žodžio sandara. Reikšminės žodžio dalys, jų mokymo sistema pradinėse klasėse.
Kalbos dalys, jų mokymo sistema pradinėse klasėse.
Sakinio vartojimo ir skyrybos mokymo sistema pradinėse klasėse.
Vientisinis sakinys. Vienarūšės sakinio dalys.
Vienarūšių sakinio dalių vartojimo ir skyrybos mokymo sistema pradinėse klasėse.
Kreipinio vartojimo ir skyrybos mokymo sistema pradinėse klasėse.
Dialogo vartojimo ir skyrybos mokymo sistema III-IV klasėse.
Pradinių klasių mokinių žodžio ir sakinio vartojimo bei skyrybos pasiekimų vertinimo esmė, tinkamiausi būdai, formos, vertinimo kriterijai.
Žodžio dalių, kalbos dalių vartojimo, atpažinimo vertinimas.
Kaip sudominti mokinį taisyklingo žodžio ir sakinio vartojimu rašytinėje ir sakytinėje kalboje?
Žodžio ir sakinio vartojimo bei skyrybos mokymo pradinėse klasėse individualizavimas.
Probleminio ir kritinio mąstymo ugdymas tobulinant žodžio ir sakinio vartojimo gebėjimus.
Mokinio žodžio ir sakinio vartojimo bei skyrybos mokymo vertinimo galimybės. Pasiekimų ir pažangos vertinimo tipų (diagnostinio, formuojamojo ir apibendrinamojo) privalumai ir ribotumai.
Mokytojo vaidmuo ugdant pradinių klasių mokinio žodžio ir sakinio vartojimo bei skyrybos gebėjimus.
Literatūros kritikos ir metodikos darbų panaudojimas planuojant žodžio ir sakinio vartojimo bei skyrybos mokymą. Lietuvių kalbos žodžio ir sakinio vartojimo bei skyrybos mokymo aktualijos (žodžio ir sakinio skyrybos mokymo strategijos, tėvų konsultavimas taisyklingo žodžio ir sakinio vartojimo mokymo klausimais, IKT naudojimas ir kt.).
Ką apie žodžio ir sakinio pradinių klasių mokinių gebėjimų ugdymą galime pasakyti iš nacionalinių ir tarptautinių tyrimų?

Dalyko studijos valandomis

Paskaitos 30 val.
Seminarai 15 val.
Savarankiškas darbas 62 val.
Iš viso 107 val.

Studijų rezultatų vertinimas

1. Dalyvavimas ir užduočių atlikimas 20 proc.
2. Koliokviumai (1 – 2) 30 proc.
3. Pamokų projektų parengimas 50 proc.

Literatūra

1. 2014 Baranauskienė, S., Jakavonytė-Staškuvienė, D. IV klasės mokinių bendrųjų ir dalykinių kompetencijų kokybiško ugdymo galimybės lietuvių kalbos pamokose. Žvirblių takas. Specialusis periodinis leidinys, skirtas ikimokykliniam, priešmokykliniam ir pradiniam ugdymui, p. 2-11. Gimtasis žodis
2. 2012 Batisienė, N., Blockuvienė, A., Dailidėnienė, V., Gendvilienė, V., Kalesnikienė, D., Kasperavičienė, N., Adomavičienė, R., Jakavonytė-Staškuvienė, D. Standartizavimo procedūrų aprašas. 1: 4 klasės lietuvių gimtosios kalbos (skaitymo, rašymo) ir matematikos standartizuotos programos ir testų pavyzdžiai, p. 19-64. ŠMM
3. 2012 Brookhart S. M. Kaip mokiniams teikti veiksmingą grįžtamąją informaciją. VIS
4. 2012 Jakavonytė-Staškuvienė, D. Standardized tasks, which establish Lithuanian fourth-formers’ satisfactory text apprehension abilities. International Scientific Publications: Educational Alternatives, Vol. 10, Part 3. European Union, p. 89-101. www.scientific-publications.net
5. 2012 Jakavonytė-Staškuvienė, D. The meaning of reflection (reflection on action) while developing primary school children’s communicative competence on the basis of the text being read. Proceedings of ICERI2012 Conference 19th-21st November 2012, Madrid, Spain. p. 4925-4934. http://library.iated.org/view/JAKAVONYTESTASKUVIENE2012MEA
6. 2012 Jakavonytė-Staškuvienė, D., Kalesnikienė D. Letter-writing skills of Lithuanian fort-grade pupils. Valodu apguve: problémas un perspektíva VIII. p. 210-220. Liepājas Universitāte
7. 2014 Jakavonytė-Staškuvienė, D. Analysis of Lithuanian Language Textbooks for Third-Formers: Children’s Literature Developing Students’ Narrative Skills. Valodu apguve: problémas un perspektíva X, p.104-115. Liepājas Universitāte
8. 2013 Jakavonytė-Staškuvienė, D. Pradinių klasių mokinių kūrybiškumą skatinantys metodai lietuvių kalbos pamokose. Žvirblių takas. Specialusis periodinis leidinys, skirtas ikimokykliniam, priešmokykliniam ir pradiniam ugdymui. Nr. 3, p. 8-15. Gimtasis žodis
9. 2013 Jakavonytė-Staškuvienė, D., Ruzgaitė, M. IV klasės mokinių dialoginės kalbos gebėjimų ugdymas netradicinėse aplinkose. Žvirblių takas. Specialusis periodinis leidinys, skirtas ikimokykliniam, priešmokykliniam ir pradiniam ugdymui. Nr. 6, p. 22-34. Gimtasis žodis
10. 2013 Jakavonytė-Staškuvienė, D. Standardized tasks establishing Lithuanian fourth-grade pupils higher text comprehension abilities. Valodu apguve: problémas un perspektíva IX. p.18-32. Liepājas Universitāte
11. 2017 Mokymo priemonių komplektai („Šaltinėlis“, „Pupa“, „Vaivorykštė“, „TAIP!“)
12. 2016 Pradinio ugdymo lietuvių kalbos bendroji programa Švietimo ir mokslo ministerija https://www.smm.lt/uploads/documents/svietimas/bendroji%20programa%20INTERNETUI.pdf
13. 2017 Tarptautinis skaitymo gebėjimų tyrimas PIRLS 2016: Ataskaita Nacionalinis egzaminų centras http://www.egzaminai.lt/failai/7237_PIRLS2016_Ataskaita.pdf
Papildoma literatūra
1. 2012 Silver H. F. Palyginimas ir sugretinimas. Ugdome lyginamąjį mąstymą mokymosi pasiekimams gerinti. VIS
2. 2005 Weeden P., Winter J., Broadfoot P. Vertinimas. Ką tai reiškia mokykloms? Garnelis