Meninis (muzika, teatras ir kinas) ugdymas

  • Dalyko kodas: PUP 2003
  • Apimtis ECTS kreditais: 6
  • Pavadinimas anglų kalba: Art (Music, Theatre, Cinema) Education
  • Dalyko aprašo rengėjas(-ai):

    Doc. dr. Jolanta Abramauskienė, Ugdymo mokslų fakultetas, Ugdymo pagrindų katedra

Dalyko anotacija lietuvių kalba

Dalykas skirtas padėti būsimiems pradinių klasių mokytojams įgyti menines, daugiausiai muzikines kompetencijas ir pasirengti pradinių klasių mokinių muzikinių kompetencijų ugdymui. Studentai supažindinami su muzikos kalbos ir muzikinės raiškos didaktikos pradinėse klasėse tikslais ir uždaviniais, turiniu, metodais, bei atskleidžiami įvairūs muzikos pamokų modeliavimo būdai. Dalykas apima platų muzikinių veiklos rūšių spektrą (nuo dainavimo, grojimo, kūrybos iki muzikinio ugdymo proceso organizavimo technologijų), todėl laikomasi krypties, kad muzikos kalba ir raiška padeda ugdyti vis gilesnį santykį su muzika ir prasmingesnį muzikos didaktikos pažinimą. Studentai susipažins su teatro ir kino mokymo pagrindais.

Dalyko anotacija užsienio kalba

The subject is intended to assist future primary school teachers in acquiring art and musical competences and prepare for the development of musical competences of primary school students. Students are acquainted with the goals and objectives, content, methods, and various methods of modeling music lessons in the primary school of musical language and musical expression didactics. The subject encompasses a wide range of musical activities (from singing, playing, creativity to technology for organizing music education), and it follows that the musical language and expression help to develop a deeper relationship with music and a more meaningful knowledge of the musical didactics. Basics of teaching of theatre and cinema will be presented.

Būtinas pasirengimas dalyko studijoms

Pradinio ugdymo didaktika. Bendroji pedagogika. Edukacinė psichologija.

Dalyko studijų rezultatai

1. Apibūdins, analizuos ir vertins muzikos kalbos ir muzikinės raiškos paskirtį, specifiką, ypatumus, tradicines ir šiuolaikines tendencijas
2. Gebės įvertinti individualius ikimokyklinio ir pradinio mokyklinio amžiaus vaikų muzikinius gebėjimus, atpažinti ypač gabius muzikai vaikus, atsižvelgiant į tai atrinkti bei diferencijuoti tinkamą mokomąją medžiagą ir metodus. Įsisavins ugdytinių muzikinės pažangos stebėjimo ir vertinimo būdus, integruoti kitų mokomųjų dalykų žinias ir gebėjimus muzikos mokymuisi bei bendrųjų kompetencijų ugdymuisi.
3. Kurs mokymosi aplinką, padedančią mokiniui patirti pasitikėjimą savimi, muzikavimo džiaugsmą, grindžiamą bendradarbiavimu, taikant inovatyvias mokymo ir mokymosi technologijas.
4. Gebės planuoti ir valdyti pradinio muzikinio ugdymo procesą, taikyti originalius mokymo metodus, vertinti vaikų pasiekimus, atsižvelgdamas į individualias besimokančiųjų galimybes. Gebės demonstruoti muzikinės raiškos įgūdžius (dainuoti, groti muzikos instrumentais, kurti ir vertinti muzikinės kultūros reiškinius).
5. Gebės kritiškai vertinti ir įsivertinti savo kaip pradinio ugdymo muzikos mokytojo asmenybės stipriąsias ir tobulintinas savybes, motyvaciją ateityje dirbti šį darbą.

Dalyko turinys

1. Įvadas. Supažindinima su dalyko tikslu, uždaviniais, turiniu, darbo metodais bei atsiskaitymo reikalavimais.
2. Muzikos meno specifiškumas, įtaka vaiko asmenybės raidai. Muzikinio ugdymo turinį regalmentuojantys dokumentai. Muzikos dalyko programos, vadovėliai.
3. Pradinių klasių muzikinio ugdymo turinys ir specifika. Muzikos kalbos, muzikinės raiškos sampratos. Muzikos kalbos raiškos elementų taikymo vaikų muzikinėje veikloje bruožai.
4. Muzikinės klausos ir intonacijos lavinimas mokant solfedžiuoti, mokymo solfedžiuoti metodai.
5. Ritmo, metro, tempo, dinamikos funkcionalumas. Ritminiai deriniai ir pauzes. Alteracijos ir natų prailginimo ženklai. Intervalai, tonacija, tonacijų sistema. Transponavimas.
6. Muzikinių gabumų ir gebėjimų samprata. Muzikinių gabumų tyrimų apžvalga. Jaunesniojo mokyklinio amžiaus vaikų muzikinių gebėjimų struktūra, ypatumai ir lavinimą lemiantys veiksniai.
7. Muzikavimo įgūdžiai, įsisavinant pagrindines muzikos kalbos raiškos priemones. Muzikavimas pradinėse klasėse muzikos instrumentais: skudučiais, dūdelėmis, sintezatoriais, fortepijonu, pačių pasigamintais instrumentais, C. Orf‘o instrumentais ir kt. Pagrindinių harmoninių funkcijų taikymas grojant.
8. Dainavimo ir ansamblinio dainavimo ypatumai.Jaunesniojo mokyklinio amžiaus vaikų balsų fiziologija ir higiena. Vokalinės pratybos. Jų kūrimas, pritaikymas mokinių gebėjimams. Dainos mokymo metodika. Vaikų dainų muzikinis repertuaras.
9. Muzikos suvokimo psichologiniai pagrindai. Mokymo klausytis, apibūdinti ir vertinti muziką metodika.. Aktyvieji muzikos klausymo metodai.
10. Kūrybos proceso ypatumai (muzikinių priemonių paieška, sumanymo įkūnijimas bei tobulinimas). Kūrybiniai ritminiai dariniai, muzikinis judesys. Improvizavimas ir kūryba.
11. Muzikos ritmo pajautimo lavinimo būdai, ritminiai instrumentai ir „skambieji judesiai“. Judesys mokant dainuoti, ritmuoti, solfedžiuoti, klausytis muzikos.
12. IKT taikymo muzikinio ugdymo procese ypatumai.
13. Muzikos istorijos raida. Lietuvių muzikos istorija.Muzikos kalbos bei istorijos žinių integravimas lavinant skirtingų poreikių vaikų muzikinius gebėjimus.
14. Įvairių šalių vaikų muzikinio ugdymo sistemų analizė (E. J. Dalcroze, Z. Kodaly, C. Orff, E. Gordon, Sh. Suzuki ir kt.).
15. Muzikinio ugdymo organizavimo ypatumai. Muzikos pamoka pradinėse klasėse, jos specifiškumas, tipai, struktūra. Muzikinės veiklos rūšių įvairovė pamokoje.
16. Muzikos pamokų planavimas, modeliavimas, vedimas. Mokinių muzikinių pasiekimų vertinimas.
17. Muzikinio renginio komponentai. Muzikinio renginio scenarijus.
Muzikinio renginio tikslo, idėjos, raiškos formų specifika. Muzikinio renginio pristatymo ypatumai.
18. Muzikos mokytojo asmenybė. Muzikos mokytojo kompetencijų struktūra, ypatumai, karjeros galimybės.
19. Menų mokymas.
20. Baigiamoji paskaita.

Dalyko studijos valandomis

Paskaitos 30 val.
Darbas grupėse 16 val.
Pratybos 15 val.
Konsultacijos 10 val.
Savarankiškas darbas 89 val.
Iš viso 160 val.

Studijų rezultatų vertinimas

Egzaminas (50%), tarpiniai atsiskaitymai (30%), namų darbai (20 %).

Literatūra

1. 2017 Hoffer. Ch. Introduction to Music Education Ilinois: Long Grove
2. 2014 Bertulienė I. Muzikuok su vieversiu: kūrybinės užduotys 1-4 klasei Kaunas: Šviesa
3. 2014 Anderson W., M., Lawrence J., E. Integrating Music into the Elementary Clssroom Boston: Schir-mer Cengage Learning
4. 2013 Burnard, P., Murphy, R. Teaching Music Creatively Oxon: Routledge
5. 2012 Vitkauskas R., Abramauskienė J., Barisas K., Kirliauskienė R., Palubinskienė V. Bendrasis muzikinis ugdymas Lietuvoje: raida ir kryptys (XX - XXI a. pradžia) Vilnius: Edukologija
6. 2012 Lapinskienė N. Žiemos pasaka: muzikinė pasaka. Vilnius: Pionierius
7. 2010 Jareckaitė S., Rimkutė-Jankuvienė S. Šiuolaikinio muzikinio ugdymo sistemos. Klaipėda: KU leidykla
8. 2010 –
2013 Bertulienė I. Girdzijauskienė R. Valeikienė V. Muzikos vadovėlių „Vieversys“ pradinėms klasėms (1–4) komplektas: vadovėlis, mokytojo knyga, pratybos. Kaunas: Šviesa
9. 2009 Abramauskienė J. Muzikos kalba Vilnius: VPU
10. 2008 Burns A. M. Technology Integration in the Elementary Music Classroom. USA: Hal Leonard Corporation
11. 2009 –2012 Velička E. Muzikos vadovėlių „Mano muzika“ pradinėms klasėms (1–4) komplektas: vadovėlis, mokytojo knyga, pratybos. Kaunas, „Šviesa“
12. 2006 –2009 Krakauskaitė V. Muzikos vadovėlių „Lakštutė“ pradinėms klasėms (1–4) komplektas: vadovėlis, mokytojo knyga, pratybos. Kaunas: Šviesa
13. 2004 Girdzijauskienė R. Jaunesniojo mokyklinio amžiaus vaikų kūrybiškumo ugdymas muzikine veikla Klaipėda: KU leidykla
14. 1998 Rinkevičius Z. Muzikos pedagogika Klaipėda: KU leidykla
Papildoma literatūra
15. 2016 Carlos R. Abril, ‎Brent M. Gault Teaching General Music– Approaches, Issues, and Viewpoints USA:Oxford University Press
16. 2012 Sakadolskienė E. Muzikos kūrinys, kaip vaizdinys: priemonė muzikos klausymuisi Vilnius: Edukologija
17. 2012 Balčytis E. Muzikinio ugdymo labirintais Šiauliai: ŠU leidykla
18. 2010 Gazard, P. You Can Teach Primary Music Rhinegold Publishing