Integruotas dalyko ir užsienio kalbos mokymas (IDUKM) ankstyvajame ugdymo etape

  • Apimtis ECTS kreditais: 4
  • Pavadinimas anglų kalba: Content and language integrated learning (CLIL) at early stages
  • Dalyko aprašo rengėjas(-ai):

    Lekt. L. Andziulienė

Dalyko anotacija lietuvių kalba

Kurso metu supažįstama su IDUKM ištakomis, samprata, didaktiniais principais, tikslais, mokymo ir mokymosi formomis, metodais, reikalavimais mokomajai medžiagai. Nagrinėjama IDUKM dėstymo metodikos specifika pradinio ugdymo etape, aptariant užsienio kalbos ir kitų dalykų mokymo/-si metodų sąveiką. Didelis dėmesys skiriamas integruotų pamokos(-ų) bei modulio(-ių) planavimui, medžiagos adaptavimui ir kūrimui, tinkamų veiklų ir užduočių pasirinkimui, formuojamajam vertinimui. Kursas organizuojamas taikant IDUKM principus.

Dalyko anotacija užsienio kalba

The focus of the course is on CLIL history, concept, didactic principles, aims, teaching and learning forms, methods and requirements for learning materials. The specifics of CLIL at early stages is explored, comparing English and other subjects didactis. Special focus is placed on CLIL lesson and module planning, material development and adaptation, choice of appropriate activities and formative assessment. The course is organised applying the CLIL approach.

Būtinas pasirengimas dalyko studijoms

Ankstyvasis anglų kalbos ugdymas, anglų kalbos fonetika ir didaktika, anglų kalbos gramatika ir didaktika, aritmetikos ir geometrijos didaktika, integruoto matematikos turinio medeliavimas, dailės ir technologijų didaktika.

Dalyko studijų rezultatai

Supras skirtumą tarp anglų kalbos ir kitų dalykų didaktikų, IDUKM taikymo tikslus, principus ir sąlygas pradinio ugdymo etape.
Suvoks teorijos ir praktikos ryšį bei tarpdalykinius ryšius.
Gebės parengti integruotų anglų kalbos ir kitų dalykų pamokų bei modulio planus.
Gebės ieškoti ir vertinti informacijos kokybę, rinkti, adaptuoti ir kurti metodinę medžiagą integruotoms pamokoms. Gebės organizuoti IDUKM pamoką, atsižvelgiant į lingvistinius ir kognityvinius aspektus kai dalykas mokomas svetima kalba ir pasirenkant mokymosi būdus ir edukacines aplinkas.
Gebės kritiškai mąstyti ir įsivertinti save kaip IDUKM mokytoją. Bus nusiteikęs pozityviai bendrauti ir bendradarbiauti su mokiniais ir kitais ugdymo proceso dalyviais, atsakingai siekti mokinių kompetencijų plėtotės, IDUKM tęstinumo. Turės poreikį nuolat tobulėti profesinėje srityje.

Dalyko turinys

IDUKM samprata, tikslai ir principai. Lyginamoji IDUKM, anglų kalbos ir kitų dalykų didaktikų analizė. Tarpdalykiniai ryšiai. Anglų kalbos vieta pradinio ugdymo programoje.
Lingvistinių ir pažinimo įgūdžių lavinimas. Cummins modelis teorijoje ir praktikoje.
Tipinių žanrų IDUKM apibrėžtys, funkcijos, tekstinės charakteristikos, kalbinė išraiška. Anglų kalbos užduočių specifika IDUKM pamokose. Funkcinė kalba IDUKM pamokoje. Kalbinė ir mokymosi pagalba mokiniui, kai mokomasi svetima kalba.
Vadovėlių analizė. IDUKM pamokos analizė.
IDUKM pamokos(ų) ir modulio(ių) planavimas. Konceptualus modelis. Turinio, kalbos ir mokymosi įgūdžių pasiekimai. IDUKM pamokos plano komponentai.
Mokomosios priemonės, medžiaga ir veiklos IDUKM pamokoje. Teksto kompetencijų ugdymas. Vizualiniai/grafiniai informacijos sisteminimo ir apdorojimo būdai padedantys geriau įsisąvinti dalyką mokantis užsienio kalba.
Mokymo medžiagos parinkimas remiantis IDUKM principais (dalykas, suvokimas,bendravimas, kultūra) ir adaptavimas. Reikalavimai mokymo priemonėms ir medžiagai. Autentiškos medžiagos atrankos kriterijai ir adaptavimo būdai.
Veiklų ir užduočių tipai. Veiklos rūšys skatinančios aktyvų mokymąsi.
Technologijų, dramos elementų integravimas.
Mokymosi įgūdžių lavinimas. Mąstymo įgūdžių lavinimas. Mąstymo žemėlapiai.
Informacijos, metodinės medžiagos, parengtų IDUKM pamokų planų paieška rašytiniuose, sakytiniuose šaltiniuose bei internetinėse svetainėse ir kritiškas jų vertinimas.
Būdai ir technikos ir strategijos, skatinantys mokinių kritinį mąstymą, padedantys geriau įsisąvinti mokomąją medžiagą, skatinantys aktyviai dalyvauti mokymo(si) procese.
Efektyvaus mokymosi strategijos. Gero mokinio charakteristika. Veiklos IDUKM pamokoje, užtikrinančios efektyvų mokymąsi.
Formuojamasis vertinimas ir įsivertinimas. Grįžtamasis ryšys.

Dalyko studijos valandomis

Paskaitos 15 val.
Seminarai 30 val.
Konsultacijos 4 val.
Savarankiškas darbas 57 val.
Iš viso 107 val.

Studijų rezultatų vertinimas

Aplankas (2-4 kl. IDUKM pamokos planas, parengta metodinė medžiaga, straipsnių santraukos, ugdomųjų veiklų aprašas, vadovėlių analizė, pažangos stebėsenos dienoraštis) – 40%, pamokos fragmento vedimas – 10%, egzaminas – 50%

Literatūra

1. 2007 Integruotas dalyko ir užsienio kalbos mokymas (sud. Andziulienė L. et al.). Vilnius: ŠMM Švietimo aprūpinimo centras
2. 2011 Teaching English. CLIL Essentials British Council
3. 2014-2015 Vilutis, S. et al. Vaivorykštė :[integruotas vadovėlis]: 3 klasė : [pasaulio pažinimas, gimtoji kalba, matematika, anglų kalba, dailė, muzika, šokis, etika] Vilnius: Baltos lankos
4. 2011 Guidelines for CLIL Implementation in Primary and Pre-Primary Education (sud. Pavlov, P. et al.)
5. 2000-2018 Onestopclil: Young learner resources.
http://www.onestopenglish.com/clil/young-learners/

6. 2008 Pradinio ir pagrindinio ugdymo bendrosios programos Vilnius: ŠMM
Papildoma literatūra
1. 2007 Cameron, L. Teaching Languages toYoung Learners. New York: CUP
2. 2009 Metodiniai patarimai užsienio kalbų mokymui pradinėse klasėse. (sud. Burneikaitė, N. Et al.) Vilnius: Versus aureus
3. 2009 Newby, D. [et al.] Europos aplankas būsimiesiems kalbų mokytojams (EABKM) [elektroninis išteklius] : priemonė kalbų mokytojo savianalizei European centre for modern languages, Council of Europe.
4. 2009 The Cambridge guide to second language teacher education / edited by Anne Burns, Jack C. Richards. Cambridge: CUP
5. 2012 Vilutis, S. et al. Vaivorykštė :[integruotas vadovėlis]: 2 klasė : [pasaulio pažinimas, gimtoji kalba, matematika, anglų kalba, dailė, muzika, šokis, etika] Vilnius: Baltos lankos