Kūno kultūra. Šokis. (PUP)
Dalyko anotacija lietuvių kalba
Studentai susipažįsta su teoriniais ir praktiniais fizinių pratimų kaip pagrindinės kūno kultūros priemonės pagrindais, su sveikatos ugdymo naudojant kūno kultūros priemones technologijomis, jas mokosi taikyti praktinėje veikloje. Įgyjama kompetencija įgyvendinti fizinio ugdymo, fizinį aktyvumą skatinančias programas, laisvalaikio renginius, parinkti bei taikyti įvairias kūno kultūros priemones, stiprinančias mokinių sveikatą, plečiančias socialinę patirtį bei gerinančias jų motorinius, fizinius ir dvasinius gebėjimus. Studentai plėtoja asmeninius pažinimo ir tyrimo gebėjimus, geba nustatyti ir vertinti fizinio parengtumo rodiklius bei planuoti ugdytinių ir savo fizinio ugdymo(si) kryptis, įvaldo savarankiško mankštinimosi metodus.
Būtinas pasirengimas dalyko studijoms
Pradinio ugdymo didaktika, bendroji ir raidos psichologija, edukacinė psichologija, bendroji pedagogika
Dalyko studijų rezultatai
1. Analizuos kūno kultūros samprat, fizinį ugdymą pradinėje mokykloje reglamentuojančius dokumentus,
fizinių pratimų kaip pagrindinės kūno kultūros priemonės turinio ir formų įvairovę, jų fiziologinį poveikį organizmui,
gebės tikslingai integruoti kitų mokomųjų dalykų žinias ir planuoti integruoto su fiziniu ugdymu veiklas vaikų sveikatai stiprinti bei siekiant visapusiško asmenybės atsiskleidimo per kūno kultūros pamokas
2. Analizuos, tikslingai planuos kūno kultūros turinį, atsižvelgiant į mokinių amžiaus, lyties ypatumus, besimokančiųjų interesus, ugdymo galimybes, analizuos mokinių pasiekimus ir pažangos vertinimo metodus ir būdus, fizinio ugdymo situacijas bei, remiantis įvairiais ugdymo kokybės matuokliais, interpretuos rezultatus ir nustatys pasiekimus bei problemas.
3. Gebės nustatyti ugdytinio fizinio išsivystymo ir fizinio parengtumo lygį, interpretuoti duomenis ir numatyti jo fizinio ugdymo(si) kryptis;
analizuos ir gebės pagrįsti fizinio krūvio, kūno kultūros formų, priemonių ir metodų parinkimo ir didaktinius aspektus atsižvelgiant į vaikų amžiaus, lyties ypatumus, besimokančiųjų interesus, ugdymo galimybes bei siekiant skirtingų tikslų;
4. Paaiškins kaip kurti fizinį aktyvumą, ugdytinių iniciatyvumą ir kūrybiškumą skatinančią aplinką,
gebės kūrybiškai taikant kūno kultūros priemones ir vaikų organizavimo būdus kurti judėjimui palankią aplinką;
Dalyko turinys
Kūno kultūros samprata. Didaktiniai fizinio ugdymo principai ir metodai.
Kūno kultūros vietą bendroje asmenybės ugdymo sistemoje, įvairiapusio judėjimo aktyvumo poveikį vaiko psichinei, fizinei bei socialinei sveikatai. Pagrindiniai terminai ir sąvokos. Kūno kultūros funkcijos, priemonės, didaktiniai fizinio ugdymo principai ir metodai, sąsajos sukitais mokomaisiais dalykais. Judesių, judėjimo veiksmų mokymo etapai.Vaikų amžiaus sveikatinimo rekomendacijos.
Dokumentai, reglamentuojantys vaikų fizinį ugdymą. Pradinio ugdymo programos aprašas, Bendrosios programos, Pradinio ugdymo programos bendrasis ugdymo planas.
Pradinio kūno kultūros turinio planavimo principai ir ypatumai, integracijos galimybės.
Fizinio ugdymo planavimas pradinėse klasėse.
Kūno kultūros tikslai ir uždaviniai pradinėje mokykloje. Teminis planavimas. Pamokos planas.
Fizinio ugdymo formos pradinėje mokykloje. Kūno kultūros pamoka, jos struktūra ir turinys. Vaikų fizinės veiklos organizavimo būdai.
Fiziniai pratimai – pagrindinė kūno kultūros priemonė. Fizinių pratimų samprata. Fizinių pratimų klasifikacijos. Pratimai taisyklingai laikysenai, plokščiapėdystės profilaktikai ir korekcijai. Bendrųjų pratimų kompleksai (be įrankių ir su įrankiais), pratimai atskiroms raumenų grupėms lavinti, rizikingi pratimai. Kūno kultūros formų, priemonių ir metodų parinkimo bei taikymo ypatumai pradinėse klasėse.
Kūno kultūros pasiekimų vertinimas pradinime ugdyme.
Jaunesniojo mokyklinio amžiaus vaikų psichofizinė ir asmenybės raida, šio amžiaus tarpsnio vaikų motorikos gebėjimų ypatumai ir raiška .
Vaikų fizinės būklės testavimas ir vertinimas, ugdymo krypčių numatymas. Sveikatos ir fizinio išsivystymo, fizinio parengtumo ir funkcinio pajėgumo sąveika. Vaikų fizinės būklės testavimas ir vertinimas, ugdymo krypčių numatymas.
Fizinis krūvis ir organizmo adaptacija. Fizinio krūvio reguliavimas per kūno kultūros pamoką. Organizmo adaptacija (greitoji ir ilgalaikė), superkompensacija. Fizinis krūvis, jo komponentai. Fizinio krūvio intensyvumo ribos. Fizinio krūvio įvertinimas, reguliavimas ir taikymas skirtingo fizinio aktyvumo, amžiaus, lyties, sveikatos būklės ugdytiniams ir siekiant skirtingų tikslų. Fiziologinė kreivė. Nuovargis. Atsigavimo priemonės. Skirtingo intensyvumo pratimų fiziologinis poveikis.
Vaikų fiziniai gebėjimai ir jų ugdymas. Fizinių gebėjimų samprata. Fiziologiniai veiksniai, lemiantys fizinių gebėjimų lavėjimą. Vaikų psichofizinės raidos ypatumai. Didaktiniai fizinių gebėjimų lavinimo ypatumai jaunesniame mokykliniame amžiuje.
Judrieji ir sporto žaidimai. Judriųjų ir sporto žaidimų samprata. Žaidimų parinkimas, jų organizavimo metodika. Žaidimų taikymo galimybės kūno kultūros pamokos tikslams pasiekti, ugdytinių laisvalaikio veiklai organizuoti, sveikatai stiprinti, judėjimo įgūdžiams, sveikos gyvensenos įpročiams formuotis ir plėstis, socialiniams įgūdžiams ugdytis.
Palankios kūno kultūros mokymo(si) aplinkos kūrimas.
Neformalaus fizinio ugdymo galimybės skatinant jaunesniojo mokyklinio amžiaus vaikų kasdieninį fizinį aktyvumą. Aktyvios pertraukos. Popamokinės fizinio ugdymo formos. Fizinio ugdymo mokymosi aplinka. Sveikatinimo renginių projektavimas, organizavimas.
Dalyko studijos valandomis
Paskaitos 15 val.
Pratybos 30 val.
Konsultacijos 5 val.
Savarankiškas darbas 83 val.
Iš viso 133 val.
Studijų rezultatų vertinimas
Egzaminas (50%); rašto darbas (20%); savarankiško darbo, atvejų pristatymas (20%); aktyvumas ir užduotys paskaitų ir pratybų metu (10%)
Literatūra
1. 2016 Kemerytė-Riaubienė, E. Vaikų ir paauglių organizmo biologinio vystymosi ir fizinio krūvio sąsajos: metodinė priemonė. Vilnius: LEU leidykla
2. 2008 Pradinio ugdymo bendroji programa.
3. 2012 Poteliūnienė S. Vaikų fizinių gebėjimų ugdymas pradinėse klasėse: metodinė priemonė. Vilnius: Edukologija
4. 2006 Poteliūnienė S. Kūno kultūros pamokos turinio įvairinimas judriaisiais žaidimais : metodinė priemonė / Vilniaus pedagoginis universitetas. Vilnius : VPU leidykla
5. 2014 Mokinių pažangos ir pasiekimų vertinimas kūno kultūros pamokose: studijų knyga/ reng. Trinkūnienė, L., Šertvytienė, D., Vilūnienė, A., Šimokaitis, B. Kaunas: Lietuvos kūno kultūros mokytojų asociacija
6. 2006 Vilkas A. Kūno kultūros teorijos įvadas. Vilnius, VPU
7. 2012 Pangrazi R. P., Beighle A. Dynamic Physical Education for Elementary School Children (17th Edition),. Harlow : Pearson Education
Papildoma literatūra
1. 2013 Adaškevičienė, E., Strazdienė, N. Vaikų sveikatą stiprinančio fizinio aktyvumo ugdymas : monografija. Klaipėda : KU l-kla
2. 2016 Klizas, Š., Klizienė, I., Gruodytė-Račienė, R., Buliuolienė, L., Daukšaitė, L. Kūno kultūra: vadovėlis 1 klasei. Kaunas: Šviesa
3. 2012 Callcot D. Health and physical education,. Cambridge University Press
4. 2008 Thomas, K.T., Lee, A.M., Thomas, J.R. Physical Education Methods for Elementary Teachers. -3rd Edition.,. Human Kinetics
5. 2008 Graham G. Teaching Children Physical Education. Human Kinetcs,
6. 2014 Vilūnienė, A., Trinkūnienė, L. Šiuolaikinė kūno kultūros pamoka: žaidimai: studijų knyga. Kaunas: LSU