Kūrybiškumo ugdymas dailės ir technologijų mokyme

  • Dalyko kodas: PUP 3003
  • Apimtis ECTS kreditais: 6
  • Pavadinimas anglų kalba: Creativity in Art and Technology
  • Dalyko aprašo rengėjas(-ai):

    Dr. Asta Lapėnienė

Dalyko anotacija lietuvių kalba

Dalykas skirtas padėti būsimiems mokytojams įgyti profesines kompetencijas ir pasirengti pradinių klasių mokinių dailės ir technologijų ugdymo srities bendrųjų ir dalykinių kompetencijų ugdymui. Todėl dailės ir technologijų didaktikos kurso metu kuriamos galimybės: įgyti dailės raiškos gebėjimų, estetinio suvokimo ir technologinio ugdymo pradinėse klasėse didaktikos žinių pagrindus; gebėti planuoti, organizuoti ir vertinti dailės ir technologijų srities ugdymo turinio įgyvendinimą, atsižvelgiant į individualius mokinių poreikius; tikslingai taikyti esamus ir kurti naujus (individualizuotus) aktyvaus dailės ir technologinio pažinimo metodus; modeliuoti kūrybiškumą skatinančias mokymo/si aplinkas; taikyti inovatyvias mokymo/si technologijas; vertinti mokinių ugdymo/si pažangą, palaikant iniciatyvas, gebėjimus ir padedant spręsti mokymosi problemas.

Dalyko anotacija užsienio kalba

The subject will help the students to develop proffesional teching of art and technology competences. During the course of “Didactics of Art and Technology” the following opportunities will be created: acquiring art expression skills and the basics of didactics in estetical understanding and technological development in elementary classes; planning, organising and evaluating the realisation of academic methods in arts and technology classes, according to the personal needs of the pupils; using the existing and creating new methods of art and technology development; modeling of study envoronments that stimulate creativity; applying inovative learning methods; evaluating the development of students while supporting initiatives and solving various study-related issues.

Būtinas pasirengimas dalyko studijoms

Dalyko turinys susijęs su pedagoginės psichologijos, bendrosios pedagogikos, edukacinių aplinkų kūrimo, tarpkultūriškumo ir tapatumo ugdymo studijų dalykais.

Dalyko studijų rezultatai

1. Gebėti dailės ir technologijų srities pradinio ugdymo turinio įgyvendinimą grįsti naujausiomis dailės ir technologijų didaktikos žiniomis.
3. Atrinkti ir didaktiškai pagrįsti mokymo/si bei vertinimo/įsivertinimo metodus ir priemones, skirtas dailės ir technologijų dalyko pradinėse klasėse ugdymo turinio įgyvendinimui.
4. Planuoti ir organizuoti dailės ir technologijų pradinėse klasėse ugdymo/si turinio įgyvendinimą
5. Modeliuoti ir kurti saugią kūrybiškumą skatinančią mokymosi aplinką.
6. Individualizuoti dailės ir technologijų dalyko užduotis bei priemones pritaikant jas skirtingų mokymosi poreikių turintiems mokiniams.
7. Gebėti tikslingai pritaikyti inovatyvias ugdymo priemones ir technologijas atitinkamiems ugdymo tikslams pasiekti

Dalyko turinys

Bendrieji dailės ir technologijų dalyko didaktikos pagrindai.
Dailės ir technologijų dalyko mokymo kryptys ir svarbiausios nuostatos.
Mokomojo dalyko mokymo programų apžvalga
Bendrosios ir dalykinės kompetencijos dailės ir technologijų ugdymo turinyje.
Bendrosios pradinio ugdymo programos dailės ir technologijų srities turinio ir ugdymosi rezultatų analizė.
Dailės turinio planavimas ir ugdomos kompetencijos pradinėse klasėse. Dailės dalyko struktūra (raiška ir suvokimas)
Technologijų turinio planavimas ir ugdomos kompetencijos pradinėse klasėse. Technologijų dalyko struktūra.
Vaiko piešinio raidos teorijos. Estetinio suvokimo sampratos ugdymas.
Dailės technikų ir priemonių įvairovė.
Mokymo/si metodų ir priemonių numatymas pagal dailės ir technologijų srities temas.
Vertinimo ir įsivertinimo galimybės dailės ir technologijų pamokose.
Dailės temų išplanavimo Dailės ir technologijų pradinių klasių vadovėliuose analizė.
Pamokos turinio planavimas: ugdymo tikslų ir rezultatų numatymas, turinio modeliavimas, mokymo/si strategijų, metodų ir priemonių numatymas.
Dailės ir technologijų dalyko plano realizavimas: mokymo/si aplinkos kūrimas, tikslinga mokymo/si metodų ir priemonių atranka.
Kūrybiškumą skatinančios, motyvuojančios aplinkos kūrimo galimybės pradinėse klasėse. Vizualinės raiškos priemonės; Techninės išraiškos priemonės ir medžiagos. Integralumas dailės ir technologijų pamokose.
Dailės ir technologijų ugdymo praktikoje kylantys sunkumai ir jų sprendimo patirtys. Mokymo(-si) individualizavimo samprata ir pagrindiniai principai. Mokymo(-si) planavimas specialiųjų mokymosi poreikių turintiems mokiniams. Užduočių, priemonių ir atsiskaitymo formų pritaikymas specialiųjų mokymosi poreikių turintiems mokiniams.
Mokinių pasiekimų vertinimas ir mokymosi problemų sprendimas.
Šiuolaikinių ugdymo(si) technologijų (metodų ir priemonių) taikymo dailės dalyko pamokose galimybės. Šiuolaikinių ugdymo(si) technologijų (metodų ir priemonių) taikymo technologijų dalyko pamokose galimybės. Tikslingas inovatyvių ugdymo priemonių ir technologijų pritaikymas atitinkamiems ugdymo tikslams (konkrečios temos) pasiekti.

Dalyko studijos valandomis

Paskaitos 30 val.
Seminarai 30 val.
Konsultacijos 30 val.
Savarankiškas darbas 70 val.
Iš viso 160 val.

Studijų rezultatų vertinimas

Egzaminas – 50 proc. galutinio vertinmo, kolokviumas – 30 proc., tarpinis atsiskaitymas - 20 proc.

Literatūra

1. 2011 Viduriniojo ugdymo bendrosios programos. Vilnius: ŠMM
2. 2013 Šiaučiukėnienė, L. Mokymo diferencijavimas edukacinės paradigmos kaitoje: mokslo monografija. Kaunas : Technologija
3. 2012 Gaučaitė, R., Kazlauskienė, A., Masiliauskienė, E., Pocevičienė, R., Rūdytė, K. Motyvavimas ir galimybių suteikimas mokymuisi. Šiauliai: ŠU leidykla
4. 2009 Bedard N. Vaikų piešiniai: kaip juos suprasti. Vilnius
5. 2005 Kaluinaitė K., Bankauskaitė N. Vaikų vizualinės raiškos raida, atsispindinti piešiant žmogų. – Santr. angl. – Bibliogr.: 13 pavad. // Pedagogika. – ISSN 1392–0340. – T. 77 (2005), p. 113-118.
6. 2009 Paulionytė J., Brusokienė D. Vaiko gebėjimo piešti žmogų kaitos tendencijos įvairiose amžiaus grupėse // Pasaulis vaikui: mokslo darbai. Vilnius, 2009.
Papildoma literatūra
1. 2006 Petty, G. Šiuolaikinis mokymas. Vilnius: Tyto alba
2. 2006 Šiaučiukėnienė, L. ir kt. Šiuolaikinės didaktikos pagrindai. Vadovėlis. Kaunas: Technologija