Etninės kultūros didaktika

  • Dalyko kodas: ETNN4004
  • Dalyko grupė: C
  • Apimtis ECTS kreditais: 4
  • Pavadinimas anglų kalba: DIDACTICS OF ETHNICAL CULTURE
  • Dalyko aprašo rengėjas(-ai):

    Dr. Giedrė Barkauskaitė, dr. Asta Venskienė, Kultūrų studijų ir etnologijos katedra

Dalyko anotacija lietuvių kalba

Dalyko tikslas - supažindinti su etninės kultūros ugdymo specifika, etninės (tautinės) kultūros sąvokomis, apžvelgti ugdymo turinio kaitą skirtingais istoriniais laikotarpiais, ugdyti praktinius gebėjimus organizuojant etnokultūrinius renginius vaikams. Analizuotas Edukacinės komisijos, Lietuvos pradžios mokyklos vaidmuo ir vertintas etninės kultūros vaidmuo (XVIII – XXI a. pr.) ugdymo procese; apžvelgtas tautinės mokyklos kūrimas tarpukario Lietuvoje. Analizuota etninės kultūros programos po nepriklausomybės atgavimo (1990 m.) ir dabartinė etninės kultūros ugdymo mokyklose padėtis; etninės kultūros vaidmuo ugdant jaunimo pilietiškumą ir tautiškumą. Analizuota integruoto etninės kultūros ugdymo idėjos,. etninės kultūros pagrindų perteikimo metodai pamokinėje ir užklasinėje veikloje. Įvertintos etninės kultūros ugdymo nepamokinės formos: klubai, būreliai, šventės, teminiai renginiai, ekskursijos, kraštotyra.

Dalyko anotacija užsienio kalba

Alternation of ethnical (national) culture concept and education content in the 20th – 21st centuries. Establishment of national school in interwar Lithuania. Ethnical culture programme after restoration of independence (year 1990) and current state of ethnical culture education in schools. Rendering methods of ethnical culture basics in classroom and extracurricular activities. Teaching methods: lectures, seminars, individual students work, homework, discussions.

Būtinas pasirengimas dalyko studijoms

Išklausyti Etnologijos pagrindų ir Tautosakos kursai

Dalyko studijų rezultatai

organizuoti etnokultūrinį ugdymą pamokų metu ir nepamokinėje veikloje; gebėti organizuoti kraštotyrinę veiklą mokykloje; žinoti etninės (tautinės) kultūros sąvokas; analizuoti Edukacinės komisijos, Lietuvos pradžios mokyklos vaidmenį (XVIII – XIX a.) ugdymo procese; analizuoti ir vertinti etninės kultūros vaidmenį XX a. – XXI a. ugdymo procese; apibrėžti etninio ugdymo esmę, tikslus; gebėti perteikti etnokultūrines žinias skirtingų amžiaus grupių vaikams analizuoti, vertinti etninės kultūros ugdymo programas; nustatyti etninio ugdymo formų efektyvumą atsižvelgiant į kultūros būklę.

Dalyko turinys

Etninės (tautinės) kultūros sąvokos. Edukacinė komisija, Lietuvos pradžios mokykla. Ugdymo turinio kaita XX a. – XXI a. Tautinės mokyklos kūrimas tarpukario Lietuvoje. Etninės kultūros programos po nepriklausomybės atgavimo (1990 m.) ir dabartinė etninės kultūros ugdymo mokyklose padėtis. Etninės kultūros vaidmuo ugdant jaunimo pilietiškumą ir tautiškumą. Lietuvos Respublikos švietimo įstatymo, bendrojo lavinimo mokyklų programų, etnokultūrinio ugdymo turinio analizė. Integruoto etninės kultūros ugdymo idėjos analizė. Etninės kultūros pagrindų perteikimo metodai pamokinėje ir užklasinėje veikloje. Etninės kultūros ugdymo nepamokinės formos: klubai, būreliai, šventės, teminiai renginiai, ekskursijos. Lokalinis kultūrinis kontekstas ir tradicijų gaivinimas.

Dalyko studijos valandomis

Paskaitos – 45 val. Savarankiškas darbas – 65 val. Iš viso: 110 val.

Studijų rezultatų vertinimas

Kontrolinis darbas (kolokviumas) – 30 % galutinio pažymio, seminarai ir namų darbas - 20 % galutinio pažymio, egzaminas – 50 % galutinio pažymio.

Literatūra

Pagrindinė literatūra
Čepienė I. (2008). Lietuvių etninė kultūra. Vilnius. (39 egz. VDU)
Jensen E. (1999) Tobulas mokymas :daugiau kaip 1000 praktinių patarimų vaikų ir suaugusiųjų mokytojams. Vilnius (4 egz. VDU)
Papildoma literatūra
Čepienė I., Seliukaitė I. (1996). Mokyklinė kraštotyra. Vilnius.
Čepienė I. (1997). Etninė kultūra mokykloje. Vilnius.
Gage N. L., Berliner D. C. (1994). Pedagoginė psichologija. Vilnius.
Gumbaragienė I. (2003). Etnokultūrinis ugdymas šiuolaikinėje miesto mokykloje. Ukmergė.
Minginas J. (2007). Edukacinė komisija ir Lietuvos pradžios mokykla. Vilnius. (2 egz. VDU)
Pradinio mokymo patirtis Lietuvoje: 1918-1940. (2000). Kaunas.
Etninės kultūros pagrindai: integruotasis kursas. (2000). Parengė I. Čepienė. Vilnius.
Universalios ugdymo programos.(1992). Vilnius.