Saviraiška ir improvizacija
Dalyko anotacija lietuvių kalba
Šio studijų dalyko metu pasitelkus teksto analizę, improvizacijos ir kalbos technikas, emocijų atpažinimo būdus, judesio panaudojimą bus mokomasi aktualizuoti analizuojamo teksto idėją, atskleisti pagrindinę teksto mintį, išryškinti kalbos ypatumus, nusakyti logikos ir veiksmo nuoseklumą bei interpretuoti tekstą ir veiksmą sąsajoje su emocija, kūryba ir individualiu stiliumi. Studijų dalyko metu taip pat bus kreipiamas dėmesys į improvizacijos aktualumą, vaizduotės ir intuicijos atskleidimą, emocijų jungimą su tekstu bei veiksmu, judesio kūrimo principus, bendravimą su kitu, neverbalinę komunikaciją ir savirefleksiją. Įgytos teorinės žinios bus plėtojamos per praktines užduotis, pasitelkiant sukauptą dėstytojų patirtį ir įsigilinant į patyriminius pavyzdžius bei juos analizuojant. Daug dėmesio bus skiriama diskusijoms, atvejų analizei, praktinių pavyzdžių aptarimui ir patirties įgijimui per veiksmo kūrimą žodžiu bei minties, teksto, kalbos ir judesio kūrimo sintezę.
Dalyko anotacija užsienio kalba
In this course of study, text analysis, improvisation and language techniques, emotion recognition, and the use of movement will be used to actualise the idea of the analysed text, to reveal the main idea of the text, to highlight the peculiarities of language, to determine the coherence of logic and action, and to interpret the text and action in relation to emotion, creativity and individual style. The course will also focus on the relevance of improvisation, the unleashing of imagination and intuition, the connection of emotion to text and action, the principles of movement, communication with others, non-verbal communication and self-reflection. The theoretical knowledge acquired will be developed through practical exercises, drawing on the experience of the teachers, and through immersion and analysis of experiential examples. Emphasis will be placed on discussion, case studies, discussion of practical examples and the acquisition of experience through the creation of oral action and the synthesis of the creation of thought, text, speech and movement.
Dalyko studijų rezultatai
1. Paaiškinti ir apibūdinti kalbos technikas siekiant lavinti psichofiziką, kvėpavimą, balsą ir kalbą.
2. Konstruoti kalbos tempą, ritmą, emocionalumą, raiškumą ir įtaigumą, siekiant perteikti teksto turinį.
3. Analizuoti ir taikyti aktorines improvizacijos technikas individualioje praktikoje.
4. Praktikuoti sceninio dėmesio ir koncentracijos valdymą siekiant suvokti minčių ir jausmų perteikimo ir priėmimo scenoje procesus.
5. Susieti logikos ir nuoseklumo, emocijos ir dėmesio, spontaniškumo ir subjektyvios realybės, judesio ir vaizduotės elementus siekiant kūrybiškumo ir autentiškumo.
6. Modeliuoti gebėjimą vaizduotės pagalba valdyti netiesioginį (per objektą, partnerius) įtaigų bendravimą su publika ir dėmesio išlaikymą duotose aplinkybėse akcentuojant kūno įtampos įveikimo būdus.
Dalyko turinys
1.1 Teorinė ir veiksminė teksto analizė.
1.2 Teksto poveikis: kalbėtojo tikslas, potekstė, logika ir perspektyvos.
1.3 Teksto interpretacija siekiant individualumo ir autentiškumo.
2.1 Emocijų jungimas su tekstu, perteikimo būdai ir priemonės.
2.2 Teksto analizės būdai, minties perteikimo sunkumai, vaizduotė ir intuicija.
3.1 Judesio improvizacijos: judesio kūrimo principai, judesių jungimas, improvizacijos struktūra.
3.2 Judesio amplitudė ir dinamika. 3.3 Kūno centro ir periferijų naudojimas.
3.4 Psichologinis ir fizinis atsipalaidavimas, santykis su savo paties judesiu, spontaniškumas, improvizacija „čia ir dabar“.
4.1 Vaizduotė, sceninis dėmesys ir koncentracija.
4.2 Dinamiško ir nuo įtampų išlaisvinto kūno naudojimas minčių ir emocijų išraiškai: įtampa, atleidimas, pateisinimas.
4.3 Logika ir veiksmų nuoseklumas, jų mechaninis atlikimas, savirefleksija.
5.1 Logikos ir nuoseklumo, tiesos ir tikėjimo įtaka mintims, emocijoms ir dėmesiui.
5.2 Jausmo logika ir emocinė atmintis.
5.3 Subjektyvios (savo) realybės supratimas, spontaniškumas, santykis su judesiu, vaizduote.
5.4 Kūrybinis ir kritinis mąstymas, autentiškumas, improvizacija ir individualaus stiliaus ugdymas.
6.1 Neverbalinė komunikacija.
6.2 Kalbėtojas ir klausytojas.
6.3 Bendravimas su realiu ir įsivaizduojamu objektu.
6.4 Netiesioginis (per objektą, partnerius) bendravimas su publika.
Dalyko studijos valandomis
Paskaitos 15 val.
Pratybos 30 val.
Iš viso kontaktinio darbo val. 45 val.
Savarankiškas darbas 62 val.
Iš viso 107 val.
Studijų rezultatų vertinimas
Tarpinis atsiskaitymas – 30% Namų darbas – 20% Egzaminas - 50 % (teorinės dalies atsiskaitymas – 20%, praktinės dalies atsiskaitymas - 30%)
Literatūra
1. 2021 Christina Gutekunst, John Gillett Voice into Acting: Integrating voice and the Stanislavski approach Bloomsbury Publishing PLC Prieinama VDU bibliotekos svetainėje:
https://vdu.primo.exlibrisgroup.com/permalink/370LABT_VMU/kj53ef/cdi_crossref_primary_10_1080_20567790_2014_11419730
2. 2021 Charles, Michael Ray. In Improvisation Routledge Prieinama VDU bibliotekos svetainėje: https://vdu.primo.exlibrisgroup.com/permalink/370LABT_VMU/kj53ef/cdi_informaworld_taylorfrancis
_310_1080_00043249_2021_1920283
3. 2020 Andy Nyman More Golden Rules of Acting: That Nobody Ever Tells You Nick Hern Books
4. 2020 Jennifer Thomas, Robert J. Vrtis Inclusive Character Analysis: Putting Theory into Practice for the 21st Century Theatre Classroom Routledge
5. 2014 Keith Johnston Impro for storytellers Routledge
6. 2010 Katherine Jewell Everts „The speaking voice“ Harper&Brothers, New York and London Knyga pasiekiama internete: https:// www.gutenberg.org/ebooks/
31828
7. 2008 Čechovas M. Apie aktoriaus techniką Dobilo leidykla Jonava Meilės Lukšienės biblioteka
8. 2010 Maura Vaughn The Anatomy of a Choice: An Actor‘s Guide to Text Analysis University Press of America Prieinama VDU bibliotekos svetainėje (internete)
Papildoma literatūra
9. 2018 Jeannette Nelson The Voice Exercise Book: The Warm-Ups Nick Hern Books https://www.perlego.com/book/1420726/the-voice-exercise-book-a-guide-to-healthy-and-effective-voice-use-pdf
10. 2017 Robert Barton Voice: Onstage and Off Routledge https://www.perlego.com/book/2193019/voice-onstage-and-off-pdf?utm_source=google&utm_medium=cpc&campaignid=
17287656381&adgroupid=134138542062&gclid=EAIaIQobChMI9r6sysy1_QIVlud3Ch3biQMEEAMYASAAEgLoYfD_BwE
11. 2017 Thomasina Unsworth Drama Games for Actors: Exploring Self, Character and Text Nick Hern Books https://www.perlego.com/book/1420747/drama-games-for-actors-exploring-self-character-and-text-pdf
12. 2012 Paul Wagar Acting with Text CreateSpace Švietimo akademija-Moderniųjų didaktikų katedra
13. 2001 Cicely Berry. Text in Action Random House Švietimo akademija-Moderniųjų didaktikų katedra
14. 1994 Keith Johnston Don‘t Be Prepared Loose Moose Theatre Co., Calgary, Alberta, Canada Švietimo akademija-Moderniųjų didaktikų katedra