Medijų ir informacinis raštingumas

  • Dalyko kodas: VKS 0102
  • Dalyko grupė: A
  • Apimtis ECTS kreditais: 4
  • Pavadinimas anglų kalba: Media and Information Literacy
  • Dalyko aprašo rengėjas(-ai):

    Prof. Kristina Juraitė, doc. Ignas Kalpokas, asist. Patricija Lenčiauskienė, asist. Darius Remeika, PMDF Viešosios komunikacijos katedra

Dalyko anotacija lietuvių kalba

Skaitmenizacija, naujos komunikacijos formos ir kintantys žinių bei informacijos šaltiniai tapo neatskiriama šiuolaikinio gyvenimo dalimi, atvėrę naujas skaitmeninio pasaulio galimybes ir grėsmes. Propaganda, melagienos, dezinformacija, sąmokslo teorijos, neapykantos kalba ir toksiška komunikacija tapo naująja realybe, kuri labai greitai gali suklaidinti patiklų medijų vartotoją. Todėl triukšmingoje ir itin dažnai kontraversiškoje informacinėje erdvėje svarbu kiekvienam suprasti, kaip atsakingai komunikuoti, diskutuoti, palaikyti dialogą, kaip atpažinti dezinformaciją ir netapti sąmokslo teorijų taikiniu. Kitaip sakant, reikalingas medijų ir informacinis raštingumas, kurio esmė yra sąmoningas, atsakingas ir kritiškas medijų naudojimas.

Šį studijų dalyką sudaro trys pagrindiniai moduliai: (1) medijų ir informacijos vaidmuo demokratinėje visuomenėje, (2) skaitmeninis atsparumas ir medijų raštingumas dezinformacijos amžiuje, (3) informacijos tikrinimo būdai ir galimybės. Paskaitų metu studentai susipažįsta su normatyvinėmis žiniasklaidos funkcijomis demokratijos sąlygomis, įvertina technologijų kuriamas rizikas, mokosi atpažinti dezinformacijos, propagandos, sąmokslo teorijų atvejus Lietuvoje ir pasaulyje. Didelis dėmesys skiriamas studentų kritinio mąstymo ugdymui ir atsparumo skaitmeninėms ir informacinėms rizikoms stiprinimui, teorines žinias taikant praktiškai.

Dalyko anotacija užsienio kalba

Digital transformation, new ways of communication and changing sources of knowledge and information have become an integral part of our daily life with new opportunities and threats in the digital world. Propaganda, fake news, disinformation, conspiracy theories, hate speech, and toxic communication have become a new reality that can mislead uncritical media user. Therefore, in a noisy and often controversial information space, it is important to understand how to communicate responsibly, discuss, engage into a dialogue, how to identify different types of disinformation and to avoid its damaging effects. This is why, media and information literacy based on conscious, responsible and critical use of media is needed.

This course consists of three main modules: (1) The role of media and information in a democratic society, (2) Digital resilience and media literacy in the era of disinformation, (3) Information verification and fact-checking tools. During the lectures, the concept of digital media and mediated communication from the normative perspective of democratic society is introduced. Issues include the role of professional journalism in a democratic society, the risks of disinformation, and the opportunities of informed and inclusive citizenship in a participatory democracy. Special attention is paid to developing students’ critical thinking and strengthening their resilience to digital and information risks through the synergies between theory and practice.

Dalyko studijų rezultatai

1. Paaiškinti medijų ir informacijos vaidmenį bei funkcijas demokratinėje visuomenėje;

2. Atskleisti profesionaliosios žurnalistikos pridėtinę vertę demokrtinėje visuomenėje;

3. Įvertinti šiuolaikinės visuomenės atsparumo  informacinėms grėsmėms stiprinimo veiksmus ir priemones;

4. Atsakingai vartoti medijas ir informacijos šaltinius, taikyti faktų tikrinimo įrankius bei kritinio mąstymo metodus;

5. Demonstruoti demokratines ir žmogaus teisių vertybes bei pilietinio dalyvavimo medijose gebėjimus.

Dalyko turinys

1. Medijų ir informacijos vaidmuo demokratinėje visuomenėje. Skaitmeninių medijų ekosistema, jos galimybės ir grėsmės. Informacijos vartotojų etika ir atsakomybė.

2. Profesionaliosios žurnalistikos vaidmuo demokratinėje visuomenėje. Normatyvinis žiniasklaidos vaidmuo demokratinėje visuomenėje. Žurnalistikos etika ir profesionalumo standartai.

3. Skaitmeninis atsparumas ir medijų raštingumas dezinformacijos amžiuje. Pilietinės visuomenės dinamika skaitmeninės transformacijos kontekste. Pilietiškumo samprata ir demokratinio dalyvavimo skaitmeninėje aplinkoje formos. Medijų raštingumo vaidmuo plėtojant demokratines vertybes ir informuoto bei įtraukaus pilietiškumo principus.

4. Kovos su informacine netvarka priemonės bei faktų tikrinimo būdai. Dezinformacijos ir propagandos samprata informacinio karo kontekste. Įvairios dezinformacijos formos ir kitos informacinės grėsmės.    Informacijos ir faktų tikrinimo  būdai, kovos su informacine netvarka metodai.

5. Demokratijos, žmogaus teisių ir informuoto pilietiškumo principai - kritinio mąstymo ir pilietinio dalyvavimo medijose pagrindas.  Kritinio medijų raštingumo praktikos ir jų taikymo galimybės. Atsakingo, prasmingo ir etiško santykio su šiuolaikinėmis medijomis kūrimas.

 

Dalyko studijos valandomis

Paskaitos 30 val.

Konsultacijos 15 val.

Savarankiškas darbas 62 val.

Iš viso: 107 val.

Studijų rezultatų vertinimas

Medijų projektas – 30%; kolokviumas – 30%; egzaminas –  40%

Literatūra

1. 2024 Balčytienė, A. (sud.) Artimas tolimas medijų pasaulis: virsmai, ribos ir būdai tai suprasti. VDU leidykla

2. 2016 Grigas, V. Šiuolaikinės medijos ir informacija: požeminiai garažai Google karalystėje. Vilnius: Akademinė leidyba

3. 2010 Mažeikis, G. Propaganda ir simbolinis mąstymas. VDU leidykla

4. 2003 McLuhan, M. Kaip suprasti medijas: žmogaus tęsiniai. Vilnius:

Baltos lankos

5. 2018 Pacepa, I., Rychlak, R. Dezinformacija: slaptas ginklas. Laisvos visuomenės griovimo metodai. Vilnius: Briedis

6. 2017 Potter, J. McDougall, J. Digital Media, Culture and Education. Springer.

Papildoma literatūra

1. 2019 Croteau, D., Hoynes, W. Media/Society: Industries, Images and Audiences, 6th edition. Sage

2. 2016 Foshay, R. (ed.). The Digital Nexus: Identity, Agency, and Political Engagement. Edmonton, Alberta: AU Press

3. 2025 Hallin, D., García, S., Echeverría, M. State-Sponsored Disinformation Around the Globe: How Politicians Deceive Their Citizens. Oxford: Taylor & Francis.

4. 2018 Mihailidis, P. Civic Media Literacies : Re-Imagining Human Connection in an Age of Digital Abundance. First edition. Boca Raton, FL: Routledge.

5. 2020 Persily, N., J. Tucker. Social Media and Democracy. Cambridge University Press

6. 2018 Journalism, Fake News & Disinformation: Handbook for Journalism Education and Training. UNESCO.