Kognityvinė antropologija
Dalyko anotacija lietuvių kalba
Kursas supažindins studentus su naujo kognityvinio mokslo tyrimo srities problemomis. Sritis apima ne tik tradicinę kognityvinę antropologiją, bet ir platesnę šiuolaikinio kognityvinio mokslo perspektyvą tyrinėjant kultūrą. Pagrindinė šios naujos kognityvinės antropologijos prielaida yra ta, kad santykis tarp kultūros ir kognicijos (pažintinių procesų) dvikryptis ir dinamiškas. Todėl kursas supažindins studentus su šiais dalykais: (a) kaip universalūs kognityvinei mechanizmai veikia ir įtakoja kultūrinę transmisiją ir mokymąsį, (b) kita vertus, kaip kultūra formuoja psichiką/smegenis. Be to, (c) studentai susipažins su įvairiomis temomis, kurios buvo nagrinėjamos naudojant šią teorinę perspektyvą (pvz.: mąstymo kultūriniai skirtumai, įsitikinimų formavimas, emocijos, religija ir ritualai, asmens samprata, moralė, įkūnyta kognicija ir t.t.; taip pat, evoliucinė žmogaus kognicijos ir kultūros kilmė)
Dalyko anotacija užsienio kalba
The course will introduce students to a variety of issues pertaining to the new field of cognition & culture. This field combines not only traditional cognitive anthropology, but also a broader cognitive scientific perspective to investigate culture. The basic assumption underlying this new cognitive anthropology is that the relationship between culture and cognition is bidirectional and dynamic. Therefore, the course will familiarize students with (a) how universal cognitive mechanisms affect and shape cultural transmission and learning and, conversely, (b) how culture shapes the mind/brain. In addition to that, (c) students will learn about different topics that were addressed using this theoretical framework (for instance: cultural differences in reasoning, belief acquisition, emotions, religion and rituals, the self, morality, extended and embodied cognition and etc.; also, evolutionary origins of human cognition and culture.
Dalyko studijų rezultatai
Gebėjimas įvertinti kultūros ir kognicijos perspektyvų bei kitų socialinių teorijų (struktūrinės, interpretacinės) santykį.
Mokės sukurti ir atlikti individualų tyrimo projektą skirtą kultūros ir kognicijos temai.
Žinos metodus, tinkamus tyrinėti kogniciją ir kultūrą.
Žinos pagrindines šiuolaikines diskusijas apie kultūrą ir kogniciją, o taip pat pagrindinius antropologinius kultūros ir kognicijos sąveikos tyrimus skirtinguose kontekstuose.
Žinos pagrindines šiuolaikines diskusijas apie kultūrą ir kogniciją bei jas taikys individualių projektų pristatymuose ir diskusijose.
Dalyko turinys
Kultūros ir kognicijos teorijos ir metodai. Supažindinimas su pagrindinėmis temomis tyrinėjant kultūrą ir kogniciją. Universalūs kognityviniai mechanizmai, kurie įtakoja kultūros perdavimą ir mokymąsi. Kaip „dirba protas“ ir kokios esminės kognityvinės struktūros būdingos žmonijai. Kaip kultūra yra internalizuojama proto (mind). Aš (self), moralė, religija, ritualai, kt. ir kaip šios temos gali būti interpretuojamos/analizuojamos iš kognityvinės antropologijos perspektyvos.
Individualaus tyrimo projekto rengimas studentų pasirinkta tema, akcentuojant kultūros ir kognicijos sąveiką.
Dalyko studijos valandomis
Paskaitos 30 val.
Seminarai 15 val.
Pratybos 15 val.
Savarankiškas darbas 100 val
Iš viso 160 val.
Studijų rezultatų vertinimas
Vidursemestrinis atsiskaitymas -30%, namų darbas -20% galutinio pažymio, baigiamasis egzaminas -50 % galutinio pažymio.
Literatūra
1. 2008 Kronenfeld, D. B. Culture Society and Cognition
N 2011 Kronenfeld, D.B, de Munck, V. Fischer A Companion to Cognitive Anthropology
2003 Roy D'andrade The Development of Cognitive Anthropology
Papildoma literatūra
1. 2001 P. Boyer Religion explained: the evolutionary origins of religious thought.
N 2005 Richardson, P. J. and Boyd, R. Not by genes alone: how culture transformed human evolution