Vaikų kalbos raida (SPP)

  • Dalyko kodas: SPP2003
  • Dalyko grupė: C
  • Apimtis ECTS kreditais: 4
  • Pavadinimas anglų kalba: Child Language Acquisition
  • Dalykas atestuotas: 2020
  • Atestacija galioja iki: 2023
  • Dalyko aprašo rengėjas(-ai):

    Prof. Ineta Dabašinskienė, Lituanistikos katedra, HMF
    Doc. dr. Laura Kamandulytė-Merfeldienė, Lituanistikos katedra, HMF

Dalyko anotacija lietuvių kalba

Kurso metu supažindinama su kalbos raidos sąvokomis, apžvelgiamos pagrindinės šios mokslo krypties mokyklos, teorijos ir tyrimų metodikos. Lietuvių kalbos fonetikos, leksikos ir morfosintaksės įsisavinimas aptariamas bendrosios kalbos ir kognityvinės raidos kontekste. Didelis dėmesys skiriamas lingvistiniams tipinės ir netipinės kalbos raidos požymiams, taip pat pirminio kalbos neišsivystymo ypatybėms. Studentai supažindinami su įvairiomis kalbinės raidos diagnostikos ir korekcijos priemonėmis, taip pat mokomi jas rengti. Kurso metu derinamas teorinių žinių pateikimas ir praktinis studentų darbas nagrinėjant realius lietuvių vaikų kalbos pavyzdžius ir atliekant atvejo analizę. Dalyko studijavimas grindžiamas personalizuoto mokymosi koncepcija, skatinančia aktyvią studento poziciją ir dalyvavimą mokymosi procese.

Dalyko anotacija užsienio kalba

The course is designed to introduce students to main issues of language acquisition and to survey main theories, research methodologies and approaches to child language studies. The acquisition of Lithuanian phonetical, lexical, and morphosyntactic systems is discussed in the context of general language and cognitive development. Special attention is paid to the linguistic features of typical and atypical language development, as well as to the symptoms of primary language impairment. Students are introduced to various language assessment and remedial treatment tools and taught to design them. The course combines theoretical background and practical training in child language data collecting and analysis. The study of the subject is based on the concept of personalized learning that promotes active student engagement and participation in the learning process.

Dalyko studijų rezultatai

1. Apibrėžti kalbos raidos terminus ir sąvokas; nurodyti ir paaiškinti kalbos raidos sąsajas su bendraisiais lietuvių kalbos sistemos ir vartosenos ypatumais.
2. Apibrėžti pagrindinius kalbos raidos mokslinių tyrimų metodus, taikyti juos praktiškai; surinkti vaiko kalbos duomenis taikant kiekybinius ir kokybinius metodus, atlikti vaiko kalbos analizę.
3. Apibūdinti skirtingų amžiaus grupių ir skirtingų kohortų kalbos raidą.
4. Atpažinti tipiškos, netipiškos ir sutrikusios kalbinės raidos lingvistinius požymius; nustatyti konkrečių vaiko kalbos duomenų atitikimą tipinei, netipinei, sutrikusiai kalbos raidai.
5. Taikyti pasaulyje kuriamas priemones kalbos diagnostikos ir korekcijos tikslams, gebėti jas kurti.

Dalyko turinys

1. Pagrindiniai kalbos raidos terminai ir sąvokos.
2. Kalbos raidos mokslinių tyrimų istorija: kryptys, mokyklos, metodai.
3. Kalbos raidos sąsajos su bendraisiais lietuvių kalbos sistemos ir vartosenos ypatumais. Natūralios spontaninės lietuvių kalbos specifika.
4. Kalbos raidos mokslinio tyrimo metodai: ilgalaikis natūralusis stebėjimas, pusiau eksperimentas, eksperimentas.
5. Vaiko kalbos duomenų rinkimo ir analizės būdai: kiekybiniai ir kokybiniai metodai, kompiuterinės analizės programos (CHILDES, SPSS).
6. Biologiniai veiksniai, lemiantys kalbos raidą. Socialiniai ir lingvistiniai veiksniai, lemiantys kalbos raidą.
7. Tipiška kalbos raida nuo ankstyvosios vaikystės iki priešmokyklinio amžiaus: fonetikos ir fonologijos, žodyno ir morfosintaksės raidos specifika.
8. Vėluojanti kalbos raida: žodyno ir morfosintaksės raidos specifika.
9. Netipiška kalbos raida, pvz., dvikalbystės / daugiakalbystės, dvynių kalbos atvejai: žodyno ir morfosintaksės raidos specifika.
10. Kalbos sutrikimai ir lingvistiniai pirminio kalbos neišsivystymo požymiai.
11. Kalbos diagnostikos ir korekcijos priemonės, skirtos lietuvių ir kitoms kalboms. Diagnostikos ir korekcijos priemonių rengimas.

Dalyko studijos valandomis

Paskaitos 20 val.
Seminarai 20 val.
Konsultacijos 5 val.
Iš viso kontaktinio darbo val. 45 val.
Savarankiškas darbas 62 val.
Iš viso 107 val.

Studijų rezultatų vertinimas

Kolokviumas – 30 %, namų darbas – 30 %, egzaminas – 40 % galutinio pažymio.

Literatūra

1. 2009 Clark E. V. First Language Acquisition Cambridge University Press
2. 2012 Brooks P. Language Development. John Wiley & Sons
3. 2011 Traxler M. J. Introduction to Psycholinguistics: Understanding Language Science Cambridge University Press
(skyriai nurodomi paskaitų metu)
https://download.e-bookshelf.de/download/0000/6000/94/L-G-0000600094-0002333934.pdf
4. 2011 Dabašinskienė I., Balčiūnienė I., Kalninytė A., Krivickaitė E., Prameneckienė I. Lietuvių vaikų kalba: įtakos ir tendencijos. Kaunas: Vytauto Didžiojo universitetas.
5. 2009 Kamandulytė L. Lietuvių kalbos būdvardžio įsisavinimas: leksinės ir morfosintaksinės ypatybės. Daktaro disertacija. VDU
6. 2014 Kamandulytė-Merfeldienė L., Dabašinskienė I. Šalutiniai pažyminio sakiniai: kodėl vaikams sunku juos suprasti. Kalbotyra 66, 7-26.
http://www.zurnalai.vu.lt/kalbotyra/article/view/7673
7. 2015 Morphonotactics in L1 acquisition of Lithuanian: TD vs SLI. Estonian papers in applied linguistics 11, 95-109.
http://arhiiv.rakenduslingvistika.ee/ajakirjad/index.php/aastaraamat/article/view/ERYa11.06
8. 2010 Kamandulytė L. Spalvą žyminčių būdvardžių vartojimas ankstyvojoje vaikystėje. Respectus Philologicus 18(23), 212-222.
9. 2014 Balčiūnienė I., Kalninytė A. Priešmokyklinio amžiaus vaikų rišliojo pasakojimo ypatybės. Kalbos kultūra 86,212-236.
10. 2010 Balčiūnienė I. Pirmosios kalbos įsisavinimas : gimtosios tarmės ir bendrinės kalbos konfliktas. Darbai ir dienos 54, 239-249.
11. 2009 Dabašinskienė I. Easy way tolanguage acquisition: Diminutives in Lithuanian child Language. Journal of Linguistics & Pedagogy & Psychology. The Journal of Riga Teacher Training and Educational Management Academy 1(1),11-22.
12. 2006 Savickienė I. Linksnio kategorijos įsisavinimas. Kalbotyra 56(3), 122-129.
13. 2017 Dabašinskienė I., Kamandulytė-Merfeldienė L. The early production of compounds in Lithuanian. In Nominal compound acquisition / editors Wolfgang U. Dressler, F. Nihan Ketrez, Marianne Kilani-Schoch. Amsterdam : John Benjamins publishing company, 2017, 145-163.
14. 2018 Balčiūnienė I., Kamandulytė-Merfeldienė L. Vėluojanti kalbinė raida: gramatinės ypatybės. Baltistica 53(2), 263-291.
http://www.baltistica.lt/index.php/baltistica/article/view/2332/2296
15. 2018 Balčiūnienė I., Kamandulytė-Merfeldienė L. The Corpus of Lithuanian children language: development and application for modern studies in language acquisition. Kalbotyra 71, 7-25 http://www.zurnalai.vu.lt/kalbotyra/article/view/12422/10925
16. 2018 Balčiūnienė I., Kamandulytė-Merfeldienė L. Garsažodžių dažnumas, funkcijos ir reikšmės ankstyvojoje vaikystėje. Darbai ir dienos 70, 11-29.
https://www.vdu.lt/cris/bitstream/20.500.12259/60426/1/ISSN2335-8769_2018_N_70.PG_11-29.pdf
Papildoma literatūra
2014 Rowland C. Understanding Child Language Acquisition. Routledge
1999 Ingram D. First Language Acquisition. Method, Description and Explanation. Cambridge University Press
2010 Blom E., Unsworth S. (eds.) Experimental Methods in Language Acquisition Research. John Benjamins Publishing Company

Close