Vaikų kalbėjimo ir kalbos sutrikimai (SPP)
Dalyko anotacija lietuvių kalba
Įgyjamos žinios apie logopedo funkcijas ir logopedinės pagalbos sistemą šalyje, vaikų kalbėjimo ir kalbos raidą jos vertinimą, sutrikimus, jų priežastis, įtaką komunikacijai ir ugdymuisi. Studentai įgyja gebėjimus atpažinti vaikų kalbėjimo ir kalbos sutrikimus, taikyti tiesiogines ir kompensacines pagalbos strategijas bei priemones, teikti rekomendacijas vaikui, tėvams, pedagogams. Dalyko studijos grindžiamos personalizuoto mokymosi koncepcija, skatinančia aktyvų studento dalyvavimą mokymosi procese. Seminaruose, organizuojamuose ugdymo bei švietimo pagalbą teikiančiose įstaigose, studentai mokosi spręsti realias praktines problemas.
Dalyko anotacija užsienio kalba
The knowledge about roles of speech and language therapist‘s, system of speech and language therapy in the country, children language development and its‘ assessment, speech and langage disorders, their causes and impact on communication and learning is aquired. Students also aquire abilities to recognise children speech and language disorders and to apply direct and compensatory support strategies, provide recommendations to the children, parents and teachers. Studies are based on personalised learning approach, aiming at active participation of students‘ in the learning process. During workshops, organised in education institutions and those, where educational support is provided, students will learn to solve real practical problems.
Būtinas pasirengimas dalyko studijoms
Bendroji psichologija, raidos ir pedagoginė psichologija, specialiųjų ugdymosi poreikių tenkinimo pedagogika
Dalyko studijų rezultatai
1. Gebės paaiškinti esmines logopedo funkcijas, analizuoti logopedinės pagalbos sistemas ir pagalbos modelius šalies ir tarptautiniame kontekstuose.
2. Gebės tinkamai vartoti esmines logopedijos sąvokas, išmanys vaikų kalbos raidos ypatingumus, gebės paaiškinti dažniausias vaikų kalbėjimo ir kalbos sutrikimų priežastis, išskirti esminius vaikų kalbėjimo ir kalbos sutrikimų požymius bei jų įtaką vaikų komunikacijai ir ugdymuisi.
3. Gebės atlikti atrenkamąjį, kalbėjimo ir kalbos sutrikimo požymiais-kriterijais grįstą vertinimą (angl. screening), leidžiantį atpažinti kalbėjimo ar kalbos sutrikimo riziką; gebės laiku nukreipti vaiko tėvus logopedinei pagalbai bei gebės teisingai paaiškinti ir interpretuoti logopedinio vertinimo išvadas bei rekomendacijas.
4. Gebės tinkamai parinkti pagalbos vaikams, turintiems kalbėjimo ar kalbos sutrikimų, strategijas, priemones, pritaikyti ugdymosi turinį, atitinkantį vaikų specialiuosius ugdymosi poreikius.
5. Gebės konsultuoti tėvus ir pedagogus, bendradarbiauti su logopedais, dirbti komandoje, siekiant vaikų, turinčių kalbėjimo ir kalbos sutrikimų, ugdymosi veiksmingumo įvairiose ugdymosi aplinkose.
Dalyko turinys
1. Logopedo profesijos ir funkcijų apibrėžtis. Logopedinės pagalbos sistema Lietuvoje (švietimo ir sveikatos priežiūros įstaigose) ir logopedinės pagalbos modeliai.
2. Konceptų „kalbėjimas“, „kalba“ ir „komunikacija“ apibrėžtis: anatominiai, lingvistiniai ir neurologiniai aspektai.Ryšys su kalbėjimo ir kalbos sutrikimais. Kalbėjimo ir kalbos sutrikimų klasifikavimas.
3. Vaikų kalbėjimo ir kalbos raida. Kalbos vertinimas. Ankstyvieji kalbėjimo ir kalbos sutrikimų požymiai. Kalbėjimo ir kalbos sutrikimų rizikos veiksniai.
4. Garsų tarimo sutrikimai (fonetiniai, fonologiniai, kalbėjimo motorikos, struktūriniai sutrikimai): apibrėžtis ir priežastys; esminiai požymiai ir jų atpažinimas; sutrikimų įtaka vaikų komunikacijai ir ugdymuisi; tiesioginės ir kompensacinės pagalbos strategijos bei ugdymosi priemonės.
5. Sklandaus kalbėjimo sutrikimai (mikčiojimas, greitakalbystė): apibrėžtis ir priežastys; esminiai požymiai ir jų atpažinimas; sutrikimų įtaka vaikų komunikacijai ir ugdymuisi; tiesioginės ir kompensacinės pagalbos strategijos bei ugdymosi priemonės.
6. Sakytinės kalbos sutrikimai (pirminiai ir antriniai): apibrėžtis ir priežastys; esminiai požymiai ir jų atpažinimas; sutrikimų įtaka vaikų komunikacijai ir ugdymuisi; tiesioginės ir kompensacinės pagalbos strategijos bei ugdymosi priemonės.
7. Rašomosios kalbos sutrikimai (skaitymo ir rašymo sutrikimai): apibrėžtis ir priežastys; esminiai požymiai ir jų atpažinimas; sutrikimų įtaka vaikų komunikacijai ir ugdymuisi; tiesioginės ir kompensacinės pagalbos strategijos bei ugdymosi priemonės.
8. Bendradarbiavimu su tėvais ir pedagogais grįsta logopedinė pagalba.
Dalyko studijos valandomis
Paskaitos 20 val.
Seminarai 20 val.
Konsultacijos 5 val.
Iš viso kontaktinio darbo val. 45 val.
Savarankiškas darbas 62 val.
Iš viso 107 val.
Studijų rezultatų vertinimas
Kaupiamąjį vertinimą sudaro: atvejo analizė (40%), praktinės užduoties vertinimas (20%). Galutinio įvertinimo forma - egzaminas raštu (40%).
Literatūra
1. 2015 Kairienė, D. (Sud.) Vaikų kalbėjimo ir kalbos vertinimas, sutrikimų diferencijavimas ir identifikavimas: metodinė priemonė. Šiauliai: Lietuvos logopedų asociacija Prieiga internete: http://www.logopeduasociacija.lt/images/6_priedas_Metodinis_leidinys.compressed_1_1.pdf
2. 2005 Roth, F. P., Worthington, C. K. Treatment Resource Manual for Speech-Language Pathology. Thomson Delmar Learning
3. 2003 Prasauskienė, A. (Sud.). Vaikų raidos sutrikimai. Kaunas
4. 2019 Ivoškuvienė, R., Makauskienė, V. Sklandaus kalbėjimo sutrikimai: teorija ir praktika. Vadovėlis aukštosioms mokykloms. Vitae Litera, Kaunas
5. 2006 Pukinskaitė, R. Vaikų skaitymo sutrikimai: metodinė priemonė aukštajai mokyklai. Vilniaus pedagoginis universitetas, Vilnius.
6. 2012 Giedrienė, R. Specifiniai mokymosi sutrikimai ir vaiko socializacija: metodinė priemonė. Vilnius: Edukologija. 2011 m. 15 egz. - Švietimo akademijos bibliotekoje, 3 egz. - M.Romerio bibliotekoje, 1 egz. - Muzikos akademijos bibliotekoje. 2012 m. 2 egz. - Švietimo akademijos bibliotekoje
Papildoma literatūra
1. 2000 Gaulienė, V., Giedrienė, R., Grikaitienė, L. Kalbos tyrimas. Metodinė priemonė. Vilnius 1 egz. - Švietimo akademijos bibliotekoje
2. 2015 SPPC. Kalbos ugdymo komplektas: kalbinės veiklos vertinimas, tarties mokymas, žodyno plėtra, gramatiškai taisyklingos kalbos ugdymas, rišliosios kalbos ugdymas. Klaipėda: UAB „Baltic Printing House”. Užsakoma
3. 1991 Ivoškuvienė, R., Garšvienė, A. Logopedija. Kaunas: Šviesa