Tarpkultūrinė integracija ir tautinis identitetas edukacijoje

  • Apimtis ECTS kreditais: 6
  • Pavadinimas anglų kalba: Intercultural Integration and National Identity in Education
  • Dalykas atestuotas: 2020
  • Atestacija galioja iki: 2023
  • Dalyko aprašo rengėjas(-ai):

    dr. Auksė Petruškevičiūtė, dr. Agnė Juškevičienė

Dalyko anotacija lietuvių kalba

Dalyko studijų metu nagrinėjamos tarpkultūrinės ir daugiakultūrinių visuomenių, tautinio tapatumo ir tautinio identiteto sampratos, jų formavimosi šiuolaikinės strategijos. Analizuojamas daugiakultūrės visuomenės transformacijos procesas į tarpkultūrinę visuomenę, kurioje pripažįstamos kiekvieno žmogaus teisės, socialiniai ir kultūriniai skirtumai, sudaromos sąlygos įvairių asmens poreikių ir galimybių realizavimui išlaikant tarpkultūrinės integracijos ir tautinio identiteto formavimosi dermę.
Dalyko objektas – tarpkultūrinis ugdymas(is) – suprantamas kaip socialinio ugdymo(si) procesas, kuriame dalyvauja visas artimosios ir tolimosios aplinkos sociumas ir kuris tiesiogiai siejamas su įtraukiuoju ugdymu. Šiuo studijų dalyku siekiama sudaryti sąlygas studentams plėsti analitines žinias apie žmogaus teisėmis, demokratinėmis vertybėmis ir tarpkukltūrine integracija grįstą ugdymo(si) paradigmą. Siekiama ugdyti gebėjimus identifikuoti pagrindinius tarpkultūrinės integracijos iššūkius šiuo- laikinio asmens ugdymo(si) procese bei kompetencijas, įgalinančias autentiškai kurti universalią ugdymosi aplinką, tinkančią kiekvienam ir sinergizuojančią formąlųjį ir neformąlųjį ugdymą(si), siekiant padidinti ugdymo prieinamumą, tinkamumą ir veiksmingumą kiekvienam ugdytiniui.

Dalyko anotacija užsienio kalba

During the studies students analyse the concepts of intercultural and multicultural societies,
isues of national identity and contemporary strategies of its formation as well as the process of transformation of multicultural society into intercultural one, where rights, social and cultural differences of every individual are acknowledged, where conditions for realisation of various needs and potential of a person are established maintaining the concordance between intercultural integration and formation of the national identity.
The object of the study subject, i.e., intercultural education, is understood as a process of social education, when the whole socium (proximate and distant environment) is involved and which is directly associated with inclusive education. The study subject aims at creating conditions for students to expand their analytical knowledge of the educational paradigm that is grounded on human rights, democratic values and intercultural integration. Attempts are made to enable learners to identify the main challenges of intercultural integration in the process of contemporary individual’s education and competences that enable authentic establishment of a universal educational environment that is suitable for everyone and synergizes formal and non-formal education seeking to increase accessibility and efficiency of education for every learner.

Dalyko studijų rezultatai

Gebės sisteminėmis teorinėmis žiniomis apie tarpkultūrinę visuomenę, asmens tautinį identitetą, tarpkultūrinio ir tautinio ugdymosi ypatumus bei šiuolaikines tendencijas, pagrįsti žmogaus teisėmis paremtą ir individualius ugdytinio poreikius ir galimybes atliepiantį ugdymosi procesą.
Gebės planuoti, organizuoti, valdyti kultūriniais skirtumais pasižyminčių asmenų ugdymosi procesą, atsižvelgiant į individualius ugdytinių poreikius, jų potencialą, sociokultūrinį kontekstą, parenkant ir tinkamai taikant šiuolaikines asmens ugdymosi teorijas, strategijas ir technologijas.
Gebės identifikuoti, analizuoti ir kritiškai vertinti nuolat kintančias tarpkultūrinio ir tautinio ugdymosi problemas ir kūrybiškai bei atsakingai organizuoti tyrimų rezultatais grįstą formalųjį ir neformalųjį ugdymo procesą, atliepiant individualius ugdytinių poreikius.
Gebės kurti saugią, patrauklią, į tarpkultūrinį ir tautinį dialogą orientuotą aplinką, skatinančią ugdytinio tautinio identiteto formąvimąsi ir tarpkultūrinę integraciją.
Gebės prisiimti atsakomybę už savo profesinės veiklos rezultatus, asmeninį ir profesinį ir tobulėjimą, siekiant atliepti kultūriniais skirtumais pasižyminčios bendruomenės poreikius, gebės konsoliduoti mokyklos, vaiko, jo šeimos, vietos bendruomenės resursus, siekiant asmeninės vaiko ūgties tautinio ir tarpkultūrinio ugdymosi kontekste.

Dalyko turinys

Žmogaus identitetas ir tapatybė. Tautinio identiteto teoriniai pagrindai (filosofinis, psichologinis, sociologinis diskursas). Tautinio identiteto edukaciniai pagrindai. Kultūros skirtumų teorijos. Daugiakultūrinės visuomenės samprata ir šiuolaikinės daugiakultūrinės visuomenės formavimosi tendencijos. Daugiakultūrės visuomenės kaita į tarpkultūrinę visuomenę. Tarpkultūrinės visuomenės fenomenas.
Tautinio identiteto formavimosi ir tarpkultūrinės integracijos strategijos, grindžiamos kultūrinės atsakomybės, kultūrinio jautrumo, empatijos ugdymusi. Darbo su jaunimu tarpkultūrinio ir tautinio ugdymo srityje principai.
Inkultūracijos ir akultūracijos procesai. Kultūriniai skirtumai demokratinėje visuomenėje.
Gyvenimas prieštaringame pasaulyje. Prieštaringų temų svarstymas pilietinio aktyvumo ir žmogaus teisių ugdyme. Demokratinės kultūros kompetencijos. Išankstinės nuostatos ir kultūriniai stereotipai: etnocentrizmas, diskriminacija, ksenofobija, netolerancija, antisemintizmas, rasizmas, galios ir negalios fenomenas.
Socioekologinio ugdymo(si) teorija. Sociokultūrinio ugdymo(si) teorija. Tautinio identiteto formavimosi teorijos. Darnaus vystymosi strategija. Tarpkultūrinės aplinkos formavimas. Tarpkultūrinis ugdymas(is): pozityvus požiūris į žmonių kultūrinius skirtumus.
Formaliojo ir neformaliojo ugdymosi sinergija tautinei ir tarpkultūrinei integracijai.
Bendruomeninės mokyklos dizainas. Mokyklos, šeimos ir vietos bendruomenės partnerystė tautinio ir tarpkultūrinio ugdymosi kontekste. Viešojo, privataus ir nevyriausybinio sektoriaus bendradarbiavimo teikiamos galimybės, siekiant tarpkultūrinio ugdymosi kokybės. Socialinė klasterystės ir tinklaveikos įgalinimas.

Dalyko studijos valandomis

Paskaitos – 30 val., seminarai – 15 val., darbas grupėse – 15 val., Savarankiškas darbas – 100 val.

Studijų rezultatų vertinimas

1. Projektinio darbo rengimas ir pristatymas – 50 proc.
2. Egzaminas – 50 proc.

Literatūra

1. Žmogaus teisių ugdymo vadovas darbui su jaunimu (2010). Europos taryba. Prieiga per internetą: https:// www.jrd.lt/informacija-dir-bantiems-su-jaunimu/metodiniai-leidiniai/elbiblioteka/ darbo_su_jaunimo_grupemis_vado- vas_press_quality.pdf
2. Adler, A. (2008). Žmogaus pažinimas .Vaga
3. Rader, D. (2018).Teaching and Learning for Intercultural Understanding: Engaging Young Hearts and Minds. Routledge
4. Arora, R. (2017). Race and Ethnicity in Education. CRC Press Inc
5. Lawson H.A., Veen van Dolf, (2016). Developing Community Schools, Community Learning Centers, Extended-service Schools and Multiservice Schools. Springer
6. Education 2030 (2016). UNESCO. Prieiga per internetą: https:// unesdoc.unesco.org/ark:/48223/ pf0000245656
7. Mokymas svarstyti prieštaringas temas. Kvalifikacijos tobulinimo medžiaga, skirta veiksmingam prieštaringų temų svarstymo gebėjimų ugdymui. (2016) Europos taryba
Living with Controversy – Teaching Controversial Issues through Education for Democratic Citizenship and HumanRights (EDC/HRE) – Training pack for Teachers. Prieiga per internetą: https://rm.coe. int/gyvenimas-priestaringame-pasaulyje/168074f08b
8. Geros mokyklos koncepcija (2015). Prieiga per internetą: https://www. smm.lt/uploads/documents/Peda- gogams/Geros%20mokyklos%20 koncepcija.pdf
9.Valstybinė švietimo strategija (2013). https://www.e-tar.lt/portal/lega- lAct.html?documentId=b1fb6cc-089d911e397b5c02d3197f382
10. The 2030 Agenda for Sustainable Development (2015). UN. Prieiga per internetą: https://sustainabledevelopment.un.org/post2015/ transformingourworld
11. Nacionalinė darnaus vystymosi strategija (2018). Prieiga per internetą: https://www.etar.lt/portal/lt/legalAct/TAR.EAC62D7F8C15/TAIS_396083
12. Čiubrinskas, V. ir kt. (2014).Transnacionalizmas ir nacionalinio identiteto fragmentacija: mokslo studija. Vytauto Didžiojo universitetas
13. Giddens, (2005). A. Sociologija. Poligrafija ir informatika
14. Europos jaunimo kampanija prieš rasizmą, ksenofobiją, antisemitizmą ir netoleranciją. Metodinis rinkinys (2007). Jaunimo ir sporto reikalų direktoratas, Europos Taryba. Prieiga per internetą: http://www. google.com/url?sa=t&rct=j&q= &esrc=s&source=web&cd=1& cad=rja&uact=8&ved=2ahUK EwjftqeAlOPfAhWJM-wKHT sQAC0QFjAAegQIAhAC&url
=http%3A%2F%2Fwww.klavb.lt%3A8880%2FopenElectrDoc.do%3FbiId%3D214507%26nr%3D13810%26resId%3Dundefined&usg=AOvVaw321IZ-KONjDtOfRhL1kzYd
15. Vytis Čiubrinskas, Jolanta Kuznecovienė. (2008) .Lietuviškojo identiteto trajektorijos. Vytauto Didžiojo universitetas .Prieiga per internetą: https:// eltalpykla.vdu.lt/bitstream/ handle/1/132/ISBN9786094671432. pdf?sequence=1
16. Alberta Workforce (2016). Essential Skills Society (AWES). Intercultural Intelligence. Working with Cultural Diversity in the Community Disability Services Sector.
17. Wagner, M., Byram, M., Conlon Perugini, D. (2017) .Multilingual Matters. Intercultural Intelligence. Working with Cultural Diversity in the Community Disability Services Sector.
18. Heidegger, M. (2014). Technika. Būtis ir laikas
19. Salazar, C., Lerner, J. (2019). Routledge. Teacher Evaluation as Cultural Pracitce: A Framework for Equity and Excellence.
20. Lietuvos kultūros politikos nuostatos. Pritarta LR Vyriausybės 2001 m. gegužės 14 d.
nutarimu Nr. 542. (2001). Prieiga per internetą: http://www. lrkm.lt/index.php.
21. Reference framework of competences for democratic culture. Context, concepts and model. Volume 1, 2, 3.(2018). Council of Europe. Prieiga per internetą: https://rm.coe.int/prems-008318- gbr-2508-reference-frameworkof-competences-vol-1-8573co/16807bc66c
22. Rolf Gollob, Ted Huddleston, Peter Krapf, Don Rowe, Wim Taelman. Living in democracy EDC/HRE lesson plans for lower secondary level EDC/ HRE Volumes I-VI. (2008). Council of Europe .Prieiga per internetą: https://rm.coe.int/CoERMPu- blicCommonSearchServices/ DisplayDCTMContent?documentI- d=09000016802f7304
23. Robinson, K., Aronica , L., You(2018). Allen Lane. Your Child and School: Navigate Your Way to the Best Education