Autizmo spektro sutrikimas ir socializacija meninėje veikloje (Specializacija: Specialioji pedagogika edukacinės įtraukties kontekste)
Dalyko anotacija lietuvių kalba
Autizmas – įvairiapusis raidos sutrikimas, kurio priežastys, pasireiškimo formos, ypatumai bei pagalbos būdai yra iki šiol tiriami. Autizmas pasireiškia kiekvienu skirtingu atveju skirtinga simptomų ir specialiųjų ugdymosi poreikių kombinacija. Kaip nėra vienodų autizmo atvejų, taip nėra ir universalaus metodo, kuris būtų vienodai veiksmingas visiems vaikams, turintiems šį sutrikimą. Siekiant optimizuoti vaikų, turinčių autizmo spektro sutrikimų gyvenimo kokybę, pristatomi skirtingi pagalbos būdai (taikomoji elgesio analizė, son-rise, muzikos terapija, šokio- judesio terapija, dailės terapija ir kt.), kurie gali lemti vaikų, turinčių ASS ugdymosi ir socializacijos proceso sėkmę.
Dalyko anotacija užsienio kalba
Autism is a multifaceted disorder whose causes, forms of manifestation, characteristies and ways of helping are still explored. In the fields of education and theorepy, there are theories and advice concerning the work with children having ASD hence, the education of these children remains a relevant topic for scientific discussion. As there are no homogeneous cases of autism, there are no universal methods equally applicable and efficient to all children with autism spectrum disorders. in order to optimise the (self) development of autistic children, different ways of support (ABA, Sonrice, music therapy, dance therapy, art therapy) are introduced, which can lead to the success of the children with the development of the ASS and socialization.
Būtinas pasirengimas dalyko studijoms
Bendrieji reikalavimai studijoms šioje programoje
Dalyko studijų rezultatai
Išmanys asmenų, turinčių autizmo sutrikimų, visaverčio gyvenimo ir ugdymosi prielaidas, galimų barjerų įvairovę.
Gebės identifikuoti asmenų, turinčių autizmo sutrikimų, specialiuosius ugdymo(si) poreikius, jų pobūdį ir mastą.
Gebės profesionaliai analizuoti vaikų, turinčių autizmo sutrikimą, poreikius ir ugdymo prieigas su tėvais, globėjais, pedagogais ir kitais suinteresuotais asmenimis.
Gebės kurti palankią ugdymosi aplinką ir specialiąją pagalbą įvairiuose ugdymo kontekstuose.
Dalyko turinys
Autizmas. autizmo samprata, autizmo sutrikimo ir diagnostikos ypatumai.
Teorinės ir metodologinės nuostatos darbui su vaikais, turinčiais autizmo spektro sutrikimų.
Pagalbos būdai, vaikams turintiems autizmo spektro sutrikimų.
Taikomosios elgesio analizės principai, dirbant su vaikais turinčiais autizmo spektro sutrikimų.
Individualus ugdymo planas vaikams, turintiems autizmo spektro sutrikimų.
Meninis ugdymas ir menų tarpija darbui su vaikais, turinčiais autizmo spektro sutrikimų.
Judesys, choreografija ir šokio-judesio terapija vaikams, turintiems autizmo spektro sutrikimų.
Garsas, muzikinis ugdymas ir muzikos terapija vaikams, turintiems autizmo spektro sutrikimų.
Piešimas, ugdymas daile ir dailės terapija vaikams, turintiems autizmo spektro sutrikimų.
Vaidyba, ugdymas teatru, dramos terapija vaikams, turintiems autizmo spektro sutrikimų.
Dalyko studijos valandomis
Paskaitos – 30 val., seminarai – 15 val., darbas grupėse – 15 val., savarankiškas darbas – 100 val.
Studijų rezultatų vertinimas
Rašto darbas – 20 proc., Kolokviumas – 30 proc., Egzaminas – 50 proc.
Literatūra
1. Ivoškuvienė, R., Balčiūnaitė, J. (2002). Autistiškų vaikų ugdymas. Šiauliai: Šiaulių universiteto leidykla
2. Autizmo sutrikimų turinčių vaikų sitaucija ir įtraukties į švietimo sistemą galimybės. Analizė, (2016), Prieiga per internetą: https://duomenys.ugdome.lt/saugykla/ Metodine_medziaga/2017/Dalykai/Specialioji_pedagogika/ Analize_201612.pdf
3. Lesinskienė, S. (2000). Vaikystės autizmo diagnostikos ir gydymo principai, Vilnius: Vilniaus pedagoginis universitetas.
4. Mikulėnaitė, L., Ulevičiūtė, R. (2004). Ankstyvojo amžiaus vaikų autizmas, Vilnius: Viltis.
5. Notbohm, E. Kiekvienas autistiškas vaikas norėtų, kad jūs žinotumėte dešimt dalykų, (2011). Vilnius: Tyto Alba.
6. Rogers, S.J., Dawson G. ir Vismara, L.A. (2017), Vaiko autizmas: ankstyvoji pagalba, kuri1 gali suteikti tėvai. Vilnius, Ugdymo plėtotės centras, Atvira prieiga
Papildoma literatūra:
1. Knill, M., Knill, Ch., (1992). Vilnius: Lietuvos respublikos social. apsaugos ministerija. Kūno pažinimo ir bendravimo pratimai.
2. Navardauskienė, L., Rėklaitienė, D., (2008). Kaunas: AJS spaustuvė. Neįgaliųjų šokio teorija, metodika ir
organizavimas: studijų knyga.
3. Porter, K.A. Dance/(2012) Prieiga per internetą: https://digitalcommons.colum.edu/cgi/viewcontent. cgi?article=1031&- context=theses_dmt.
4. Aleksienė, V., Zvicevičienė, S., (2009), Vilnius: Ciklonas. Lietuvių etnochoreografija autistiškiems vaikams: ugdymo ir terapijos aspektai.
5. Zvicevčienė, S. (2018), Vilnius: Lietuvos edukologijos universiteto leidykla. Vaikų, turinčių autizmo spektro sutrikimų ugdymas ir terapija, taikant Lietuvių šokamąjį folklorą. Mokslo daktaro disertacija.
6. Aleksienė ,V. (sud.). (2016), Vilnius: Šviesa. Muzikinės veiklos ypatumai ugdant autistišką vaiką. Gerosios praktikos vadovas
7. Vilkelienė, A. (2016). Vilnius: Lietuvos edukologijos universitetas. Specialusis ir įtraukusis meninis ugdymas.
8. Brazauskaitė, A. (2001). Vilnius: Vilniaus pedagoginis universitetas. Žymų ir vidutinį atsilikimą turinčių vaikų savivokos ugdymas daile. Daktaro disertacija.
9. Lebedeva, L. (2013). Žmogaus psichologijos studija, Kaunas. Dailės terapija: teorija ir praktika.
10. Mažintas, E. (2015). LEU, Vilnius. Socialinė gydomoji drama. Metodinė priemonė.
11. Mičiulienė V., Tamulevičiūtė E., (2011), http://www. esparama.lt/es_ parama_pletra/failai/ ESFproduktai/2011_ Meninio_ugdymo_ metodine_ medziaga_teatras_3. pdf, Meninio ugdymo metodinė medžiaga. Teatras. Parengė: Juozo Miltinio dramos teatras,
12. Barbera, L.M. (2007). PA: Jessica Kingsley Publishers. The Verbal Behavior Approach.
13. Tender (2009), Klaipėda: Kitoks vaikas. J. Jūsų vaikui diagnozuotas autizmas – ką daryti toliau?
14. Cooper, J.O., Heron, T.E., Heward, W.L. (2007). NY: Upper Saddle river, Pearson Merill/ Prentice Hall. Applied Behavior Analysis (2nd ed.).
15. Keenan, M., Henderson, M., Kerr, K.P. ir Dillenburger K. (2006). London and Philadelphia: Jessica Kingsley Publishers. Applied behavior analysis and Autism Building a Future Together.
16 (.2014), Prieiga per internetą: https:// bacb.com/asdpractice-guidelines/ Practice Guidelines for Autism Spectrum Disorder