Populiariosios muzikos ir džiazo raiška bei didaktika (MDP)
Dalyko anotacija lietuvių kalba
Populiariosios muzikos ir džiazo raiškos bei didaktikos dalykas - suteikti žinių, apie populiariosios - džiažo muzikos raiškos ypatumus, bei didaktinius aspektus. Išklausę kursą, studentai gebės: bendrojo lavinimo mokyklose suburti kolektyvą, objektyviai pagal turimus įgūdžius savarankiškai parinkti įvairių stilių ir sudėtingumo profesinį repertuarą, formuoti muzikinį skonį, lavinti mokinių muzikinės formos pažinimo įgūdžius, muzikinę atmintį.
Dalyko anotacija užsienio kalba
The subject of popular music and jazz expression and didactics is to provide knowledge about the jazz an pop music in general, as well as didactic aspects. After completing the course, students will be able to: create collectives in secondary schools, objectively with the skills and abilities choose a professional repertoire of different styles and complexity also will have the knowledge about musical form recognition and skills of musical memory.
Būtinas pasirengimas dalyko studijoms
Bendras muzikinis išsilavinimas
Dalyko studijų rezultatai
Išmokti atpažinti pagrindines džazo formas. Gebėti varijuoti/improvizuoti melodiniu pagrindu. Išmokti pagrindines diatonines, bliuzo, mažorinės ir minorinės pentatonikos dermes.
Susipažinti su keturbalsiu harmonizavimu ir džiazinės harmonijos žymėjimo įpatumais. Supažindinti su vokalo technika bei didaktika
Lavinti muzikinius gebėjimus, kūrybiškumą muzikuojant, improvizuojant/varijuojant -taikant skirtingus: bliuzo, svingo, džiazo baladės, bossa nova stilius.
Gebėti pritaikyti muzikavimo ir džiazo harmonijos įgūdžius mokant ugdytinius džiazo – pop muzikos stiliaus pagrindų, teisingai keturbalsiškai harmonizuoti ir akomponuoti pasirinktą įvairios stilistikos džiazo ar pop muzikos kūrinį.
Dalyko turinys
1. Naujasis Orleanas. Amerikos juodaodžių religinė muzika, bliuzas, regtaimas, europiečių ir kreolų muzika.
2. Čikagos stilius. Baltaodžių muzikantų kūryba ir įtaka džiazo raidai.
3. Louis Armstrong – pirmoji pop/džiazo ikona.
4. Tradicinis (klasikinis) džiazas, swingas ir džiazo teorijos pagrindai: Septakordų struktūra: diatoniniai, alteruoti, su 6 laipsniu, suspended septakordai.
5. Džiazo muzikos žanrų sintezė – bossa nova, fusion ir harmoniniai įpatumai: Akordų prailginimai dominantinių akordų pakeiteimuose (perharmonizavimuose).
6. Dermių valdymas, pagrindinių tonų girdėjimas - mprovizacija ir frazuotė vienoje dermėje.
7. Akordikos svarba improvizacijoje, harmonijos girdėjimas - harmoninis improvizavimas, šakninių natų girdėjimas.
8. Improvizacija nurodytose džiazo muzikos formose.
9. Džiazo standartų derminė analizė.
10. Soul – Aretha Franklin, George Brown, Stevie Wonder, Whitney Houston.
11. Teorinės roko prielaidos ir ištakos.
12. Ritmenbliuzo ir rokenrolo pradžia. Pagrindiniai atstovai.
13. The Beatles era. The Beatles kūrybos melodinė ir harmoninė analizė.
14. Hipių judėjimas - The Doors , Deep Purple, Pink Floyd, Led Zepelin.
15. Elektroninė muzika – Jean Michel Jarre, Kraftwerk, Mike Oldfield ir kt.
16. Subkultūriniai žanrai ir muzikos socializacija.
17. Šiuolaikinė pop muzika.
18. Pirmasis garsinis kinas – “Jazz Singer”. Miuziklo žanras kine – “Singing in the Rain”, “West Side Story”, “This is Spinal Tap” ir kt.
19. Džiazas pokario Lietuvoje.
20. Lietuvos rokas – 7- 9 dešimtmečiuose. Žinomiausios grupės.
Dalyko studijos valandomis
Paskaitos 32 val.
Seminarai 16 val.
Savarankiškas darbas 85 val.
Iš viso 133 val.
Studijų rezultatų vertinimas
Egzaminas (50%), tarpiniai atsiskaitymai (20%), užduočių aplankas (30 %).
Literatūra
1. 2006 Azzara C. D. (). Developing musicianship through improvization. Chicago: GIA Publitions
2. 1997 Ambrazevičius R. Balso akustika // Gama, Nr. 19. Vilnius : Muzikos švietimo centras
3. 2000 Avramecs B. Pasaulio muzika.. Vilnius: Kronta
4. 2007 Barkauskas V. Muzikos improvizacijos taikymo pedagoginėje veikloje
ypatybės. Pedagogika Vilnius: VPU
5. 2001 Dumčienė A. Kūrybingumo ugdymo aspektai. Kaunas
6. 2005 Džiazo istorija (sud. L. Rimša). Vilnius: Kronta
Papildoma literatūra
7. 2006 Katkus D. (2006). Muzikos atlikimas. Istorija. Teorijos. Stiliai. Interpretacijos. Vilnius:Lietuvos muzikų sąjunga
8. 2002 Keller G. The Jazz Chord/Scale Handbook. Rottenburg, Germany: Advance Music
9. 2002 Klova A. (2002). Džiazo šaknys. Džiazo istorija (autorių grupė). Vilnius: Kronta.
10. 2001 Kukaitis A. Svingas // Džiazo istorija (sud. L. Rimša). Vilnius: Kronta
11. 1995. Levine M. The Jazz Theory Book. Petaluma, California: Sher Music.
12. 2001 Navickienė L. Emocinio imitavimo metodas muzikos pamokoje. Vilnius:
Kronta
13. 2002 Žalys V Mokinių muzikinės kultūros ugdymas džiazo priemonėmis. Vilniaus pedagoginis universitetas
14. 2001 Воронцов Ю. С. Основы джазовой импровизации. M: Современная
музыка