Kompozicija ir jos mokymas 2 (MDP)
Dalyko anotacija lietuvių kalba
Dalykas gilina studentų žinias apie kompozicijos kūrimo principus, transformuojant realų vaizdą į stilizuotą, iš stilizuoto – į abstraktų. Siekiama, kad kūrybinėje raiškoje, studentas vystytų originalias ir savitas idėjas, pasitelkdamas įvairias technikas ir medžiagas. Dėstant dalyką toliau ugdomas studentų vizualinės plastinės raiškos pajautimas, praktiniai kompozicijos atlikimo įgūdžiai, sumanymo ir meninės raiškos būdų bei išraiškos elementų tarpusavio ryšių suvokimas ir gebėjimai prasmingai atskleisti šiuos ryšius savarankiškai kuriamame kūrinyje. Įgytas žinias bei įgūdžius studentai gebės taikyti formalaus ir neformalaus švietimo įstaigų vizualios raiškos ugdymo užsiėmimuose.
Dalyko anotacija užsienio kalba
The study subjects deepens students’ knowledge of principles of composition creation transforming a real view into a stylised one and from the stylised to an abstract one. Attempts are made to enable a student to develop original and unique ideas employing various techniques. Teaching the study subject students’ sensation of visual plastic expression, practical skills of composition, abilities to meaningfully reveal the links between the idea and ways of artistic expression in the independently created work are developed. Students will be able to apply the acquired knowledge and skills during classes of visual expression in formal and non-formal education.
Būtinas pasirengimas dalyko studijoms
Dailės studijų pagrindai, vizualinės raiškos pagrindai, spalvotyra, piešimas ir jo mokymas.
Dalyko studijų rezultatai
1. Žinos svarbiausius realistinės, stilizuotos ir abstrahuotos kompozicijos struktūrų organizavimo būdus kūrybinėje raiškoje.
2. Mokės taikyti realistinės, stilizuotos ir abstrahuotos kompozicijos principus dailės kūriniuose bei taikyti juos mokinių vizualios raiškos ugdyme.
3. Gebės analizuoti, kritiškai vertinti realistinės, stilizuotos ir abstrakčios kompozicijos principus dailės kūriniuose bei galės savarankiškai parinkti vizualios raiškos ugdymo strategijas, metodus ir užduotis, formalaus ir neformalaus švietimo įstaigose.
Dalyko turinys
Realistinė, stilizuota, abstrakti kompozicija. Trijų darbų ciklas – skirtingų kompozicinių sandarų jungties, plastinio vaizdo vienybės kūrybiniai ieškojimai. Pradinė idėja. Realaus vaizdo interpretacija. Figūratyvinė kompozicija: šokis, bėgimas, skrydis ir kt. Realistinio vaizdavimo kūrinyje principų taikymas: proporcijos, judesys, linijinės ir spalvinės perspektyvos dėsniai. Kūrinio eskizo sukūrimas; kūrinio idėjos vystymo nuoseklumas. Realistinės kompozicijos struktūros organizavimas, remiantis statiško, dinamiško komponavimo principais. Tikslingas technikos pasirinkimas ir jos galimybių optimalus taikymas meninei kūrinio idėjai atskleisti. Trumpalaikiai etiudai. Ilgalaikis kompozicijos sprendimas.
Stilizavimas. Kompozicijos šokis, bėgimas, skrydis ir kt. stilizacija. Kūrinio eskizo kūrimas. Vaizduojamų formų stilizacija. Kūrinio idėjos individualumas, vystymo nuoseklumas. Stilizuotos kompozicijos struktūros organizavimas, atsižvelgiant į statiško, dinamiško, toninio, kontrastingo, niuansuoto komponavimo principus. Technikų įvairovės tikslingas pasirinkimas, jų galimybių optimalus taikymas stilizuotai kūrinio idėjai atskleisti. Trumpalaikiai etiudai. Ilgalaikis kompozicijos sprendimas. Abstrahavimas. Kompozicijos šokis, bėgimas, skrydis ir kt. abstrahavimas. Kūrinio eskizo kūrimas. Stilizuoto vaizdo abstrahavimas. Kūrinio idėjos individualumas, vystymo nuoseklumas. Technikų įvairovės tikslingas taikymas abstrakčiai kūrinio idėjai atskleisti. Trumpalaikiai etiudai. Ilgalaikis kompozicijos sprendimas.
Realaus, stilizuoto ir abstrahuoto kompozicijos vaizdo visuma. Trijų darbų ciklo eksponavimo kultūra. Kritiškas kūrybinių darbų analizavimas ir vertinimas. Kompozicijos mokymo metodinės medžiagos pateiktis. Savarankiškai parinktos vizualios raiškos ugdymo (komponavimo) strategijos, metodai ir užduotys, formalaus ir neformalaus švietimo įstaigose. Portfolio pristatymas.
Dalyko studijos valandomis
Paskaitos 16 val.
Pratybos 32 val.
Savarankiškas darbas 58 val.
Iš viso 106 val.
Studijų rezultatų vertinimas
Individualių kūrybinių užduočių pristatymas žodžiu – 50 %; egzaminas - 50 %.
Literatūra
1. 2016 Riškutė Giedrė. Kompozicija. LEU leidykla “Edukologija”
2. 2015 Kai(p) idėja tampa kūriniu = When (how) an idea becomes a work of art. London : Thames & Hudson,
3. 2014 The twenty first century art book. London : Phaidon Press Limited
4 2009 Juozas Adomonis. Nuo taško iki sintezės : taikomosios dailės kompozicijos pagrindai VDA leidykla
5. 2004 Dempsey, A. Stiliai, judėjimai ir kryptys : enciklopedinis moderniojo meno vadovas Vilnius; Presvika
Papildoma literatūra
1. 2015 Mather, George. The Psychology of Visual Art : Eye, Brain and Art.
2. 2011 Kitty Kraus. Inside the White Cube.
3. http://www.tate.org.uk/
4. http://www.moma.org/
5. http://www.guggenheim.org