Strateginiai naratyvai potiesos epochoje
Dalyko anotacija lietuvių kalba
Kursas nagrinėja tiesos, fakto, propagandos ir viešųjų ryšių santykį šiuolaikinėje žiniasklaidoje. Pirmiausiai yra aptariamos tiesos teorijos: patirtinės, koreliacijos, koherencijos, daugiausiai dėmesio skiriant tiesos ir vertybių bei valios galiai santykiui. Vėliau aptariama, kuo tampa vertybės ir tikėjimai post-tiesos atveju. Kurso metu aiškinsimės tiesos likimą propagandos amžiuje, interpretuosime propagandos istoriją, įvairias masinio įtikinėjimo ir manipuliacijos technologijas. Tarp didžiųjų propagandos meistrų aptarsime S. Eizenšteino, L. Riefenshtal, Ch. Chapino ir kitų režisierių kūrybą. Teorijoje nagrinėsime politinio mito, para-istorijos, konspiracijos teorijas, neapykantos reprodukcijos technologijas, totalinės socialinės inžinerijos, dalinės socialinės ižinerijos sampratas. Iš autorių aptarsime W. Lippmann, E. Bernays, J. Ellul, N. Chomsky, J. Lacano ir S. Žižeko teorinius saprotavimus. Taip pat aiškinsime post-tiesos būseną šiuolaikinių informacinių ir hibridinių karų kontekste.
Dalyko anotacija užsienio kalba
The course examines relationships between truth, fact, propaganda and public relations in modern media. Theories of truth are discussed first focusing on the relationship between truth and value. It then discusses how values and beliefs are perceived in the times of post-truth. We will examine the fate of truth in the age of propaganda, explaining the history of propaganda, the various technologies of mass persuasion and manipulation. Among the great masters of propaganda, we will discuss the work of S. Eisenstein, L. Riefenshtal, Ch. Chaplin and other film directors. In our classes we will examine the theories of political myth, para-history, conspiracy, hate reproduction technologies, also concepts of total (deep) social engineering, partial social engineering. We will analyze the theoretical understandings of W. Lippmann, E. Bernays, J. Ellul, J. Lacan, N. Chomsky, M. Foucault and S. Žižek. We will also explain the state of post-truth in the context of modern information and hybrid wars.
Būtinas pasirengimas dalyko studijoms
Bakalauro diplomas, anglų kalbos B2 lygis.
Dalyko studijų rezultatai
Studentai įgyja gebėjimą ir nuostatą svarstyti įvairias tiesos teorijas, nepainioti jų su post-tiesos būsenomis vartotojiškoje žiniasklaidoje ir popagandoje, svarsto žiniasklaidos būklę pasaulinės infortainmento konkurencijos ir hegemoninių trendų laikotarpiu.
Suprasti propagandos kuriamo blogio mastą ir dorybių entropiją post-tiesos laikotarpiu. Aiškintis masių valdymo mechanizmus naudojant įvairias ritualines, emocijų valdymo (muzikos, vaizdo, kino) priemones, manipuliaciją istorijos faktais ir politinių mitų naudojimą.
Studentai svarsto masių, minios reakcijas, konspiracijos teorijas, „fake news“ pavyzdžius, neapykantos dauginimo būdus.
Studentai mokosi atpažinti, suprasti ir kritikuoti tikinėjimo ir cenzūros mechanizmus autoriterinėje ir demokratinėje visuomenėje, skirti totalinės, dalinės inžinerijos ir menines, kūrybines veiklas bei propagandos kritiką.
Mokydamiesi studentai rengia projektus juos pristato, bendrai diskutuoja, kritikuoja, išsako savo nuomones, siūlo potemes, tyrimo pavyzdžius, pristato tyrimus ssijusius su tiesos, potiesos ir propagandos problematika; kritiškai vertina mokymosi procesą ir įgytas patirtis.
Studentai praktiškai patiria, kaip formuoti žurnalistinį diskursą, kaip jis kuria, gamina demokratines ir autoritarines nuomones, tarnauja arba priešinasi autoritarinei galiai, kokie nauji didieji visuomenės protestai laukia ir kokia yra viešų alternatyvų svarba
Studentai viešai aptaria semestro metu sukurtus (parašytus ar kaip kitaip suprojektuotus propogandos, konspiracijos teorijų, neapykantos formų analizės ir kritikos produktus) individualius ar grupės kūrinius.
Dalyko turinys
Paskaitų ir kritinių diskusijų temos:
• Propaganda: „Wille zur Macht“: K. Marx, F. Nietzsche ir M. Foucault.
• Industrinių masių gimimas, industrinė minių politika ir propagandos funkcijų tranformacija. Propagandos eros pradžia.
• Emocijos, kaip pagrindinė propagandos priemonė. Emocijos prieš tiesą ir faktus. Emocijos ir vertybės. Propagandinės muzikos, kaip manipuliacijos emocijomis, gimimas ir plėtra. Pavyzdžiai: R. Wagner, D. Shostakovich, Hanns Eisler ir kt.
• Menas ir propaganda: manipuliacijos emociniu intelektu. Kas yra emocinis intelektas? Manipuliacija gyvenimo prasme ir filosofija kaip propagandos tarnaitė.
• Kuo skiriasi propaganda ir Ryšiai su visuomene, viešoji diplomatija, kultūrinė diplomatija, hibridinė švelnioji galia?
• Agitacija kaip įtikinėjimo priemonė. Agitacijos, mobilizacijos ir propagandos sąveikos. Leninas apie agitaciją.
• Viešoji nuomonė ir propaganda: sutarimo inžinerija ir gamyba: W. Lippmann, E. Bernays. Kodėl masių visuomenės demokratijai reikalinga propaganda.
• Ryšių su visuomene technologijų raida.
• Propagandos istorija iki I Pasaulinio karo. Religinė propaganda, Amerikos revoliucija, Didžioji Prancūzijos revoliucija.
• Neapykantos formų gamybos pradžia ir konspiracijos teorijų plėtra: Siono išminčių protokolų falsifikavimas. Konspiracijos teorijų kritikos pagrindai. Sutarimo dėl nekenčiamo gamyba.
• Propagandos raida I Pasaulinio karo metu. Neapykantos formų raida ir masinis taikymas. Neapykantos edukacija.
• Spalio revoliucija Rusijoje ir Pilietinis karas: klasinės neapykantos raida, mobilizacija ir Gulago gimimas. Gulagas kaip pilietinio karo pratęsimas ir užtikrinimas.
• Sovietinis propagandinis menas. S. Eizenšteinas, Dziga Vertovas, M. Romas, M. Čiaureli
• Propaganda ir ritualas: Mitingai, demonstracijos, mauzoliejai, laidotuvių ceremonijos. Leninio, Stalino laidotuvės. Kitų atvejų analizė
• Propaganda ir agitacija Ispanijos pilietiniame kare. G. Orwellas.
• Nacistinė propaganda ir Volksgemeinschaft idėja. L. Riefenstahl filmai. Totalinė propaganda ir totalinis karas.
• Charlie Chaplino kinematografas: pilietinjio karo prieš propagandą pradžia.
• Propaganda ir teismas: nauji iššūkiai tarptautiniam teisingumui (Niurenbergas, Holokaustas, Komunizmo nusikaltimų teismas, rasizmo teismas...).
• Politiniai mitai ir para-istorija
• Propaganda Šaltojo kato metu: Titoizmas, McCarthyismas...)
• Kinijos kultūrinė revoliucija: ideologija ir artefaktai. Revoliucinio baleto ir operos fenomenas.
• Propagandos kritika: politinio veiksmo susvetimėjimas ir represinė desublimacija (H. Marcuze)
• N. Chomsky ir dabarties sutarimo gamybos kritika: manipuliacija neregimais filtrais, lubomis ir sienomis, neregimosios galios.
• Kultūrinės hegemojos, dispozityvo, subalterno – kaip neregimų paklusimo formų kritika A. Gramsci, M. Foucault ir H. Babahos tyrinėjimuose.
• Spektaklio visuomenės gimimas, raida, savi-spektaklizacijos paplitimas. Post-tiesos visuomenės genezė.
• Psichoanalitinės bėgimo nuo tiesos teorijos: išvaryta ir pažeminta tiesa. Kaip entertainmentas virto infortainmentu. Informacinio dopamino karta.
• Ekologinis ir antropoceno informaciniai karai ir instrumentinio proto kritika. Ar peržengsime propagandos amžių?
Dalyko studijos valandomis
Studijų vykdymo forma |
Val. auditorinėse studijose |
Val. nuotolinėse studijose |
Paskaitos |
15 |
15 |
Seminarai |
15 |
0 |
Laboratoriniai darbai |
0 |
0 |
Pratybos |
0 |
15 |
Konsultacijos |
0 |
10 |
Savarankiškas darbas |
0 |
90 |
Iš viso: |
160 |
Studijų rezultatų vertinimas
Baigiamasis pažymys (BP, 100%) = ND1 (nuomonė, 10%) + ND2 (esė, 30%) + KOL (refleksija, 10%) + E (galutinis esė, 40% + refleksija, 10%)
Literatūra
1. 2007 Scot Macdonald. Propaganda and Information Warfare in the Twenty-First Century Altered Images and Deception Operations. Oxon: Routlede.
2. 2002 Clark, M. Nietzsche on thruth and philsophy. Cambridge: Cambridge university Press.
3. 1998 Gadamer, Hans-Georg Truth and method. Bloomsbury Academic; Continuum.
4. 2005 Edward Bernays. Propaganda. Ig Publishing
5. 2003 Donskis, Leonidas. Forms of Hatred: The Troubled Imagination in Modern Philosophy and Literature. Amsterdam & New York: Rodopi.
6. 2004 Manning, Martin J. Historical dictionary of American propaganda. London: Greenwood pres.
7. 1991 Pratkanis, A.R., Aronson, E. Age of Propaganda. The Everyday Use and Abuse of Persuasion. W. H. Freeman and Company
8. 2004 O’Shaughnessy N.J. Politics and Propaganda. Manchester University Press
9. 1997 Clark, T. Art and Propaganda in the Twentieth Century. Perspectives
10. 2010 Chomsky, N. ,Herman E., Manufacturing Consent: The Political Economy of the Mass Media. Random House
11. 2000 Ellul, J. Propaganda. The Formation of Men’s Attitudes. Vintage Books
12. 1995 Balfour, M. Propaganda in War 1939 – 1945. Routledge
13. 1998 Page, C. U.S. Official Propaganda During the Vietnam War, 1965 – 1973. Leicester University Press
14. 2010 G. Mažeikis. Propaganda ir simbolinis mąstymas. VDU leidykla
Supplementary materials
An extensive list of additional readings and independent study support materials is provided in the designated course area on Moodle platform.