Nacionalistinių pažiūrų grupuočių formavimosi ypatumai Lietuvoje: skinhedų atvejis (Etnologija 07 H)
Anotacija
Skinhedų subkultūra, kaip ir daugelis kitų jaunimo subkultūrų, yra globalus reiškinys. Pastebėta, jog ši subkultūra reflektuoja lokalios visuomenės problemas. Kyla klausimas –kokie ir kaip skinhedo tapatybės bruožai atsiskleidžia lokalioje Lietuvos visuomenės aplinkoje? Šio Tyrimo tikslas – atskleisti dešiniųjų skinhedų tapatybės bruožus, jos pasirinkimo priežastis ir skinhedų socialinio aktyvumo pobūdį. Tyrimas grindžiamas 2004 – 2013 m. surinkta empirine medžiaga. Buvo imami giluminiai interviu, pasitelktas klausimynas, integruotas stebėjimas; surinkta vaizdinė medžiaga, atskleidžianti subkultūros išraiškas (nuotraukos, filmai), analizuota socialinio tinklapio „Facebook“ paskyrose pateikta vizualinė medžiaga. Tyrimas buvo atliekamas indukciniu metodu, kai skinhedams būdingos problemos ir įvairūs jiems būdingi individualūs ir grupiniai tapatumo bei elgesio aspektai iškeliami iš duomenų. Tyrimas atskleidė, jog Lietuvos dešiniųjų skinhedų ideologijai būdingos patriotizmo, nacionalizmo, rasinio nacionalizmo, o taip pat rasizmo, neonacizmo idėjos. Svarbią reikšmę skinhedų vertybinėje skalėje užima maskulinistinės vertybės: jėga, drąsa, psichologinis ir fizinis tvirtumas, gebėjimas jėga apginti savo idėjas. Skinhedų subkultūrinis stilius be tarptautiniam stiliui būdingų elementų, Lietuvoje papildomas vietinės kilmės – nacionaliniais atributais. Visų trijų identiteto bruožų – ideologijos, maskulinistinių vertybių, ir skinhedų stiliaus visuma – apibūdina asmenį kaip dešiniosios krypties skinhedų subkultūros narį. Pastebėta, jog asmens tapatumas kinta, įgyja naujų bruožų bendraujant su kitų kultūrinių grupių (rekonstruktorių, metalistų, futbolo fanų, baikerių) nariais, įsijungiant į jų veiklą. Analizuojant asmens įsitraukimą į grupę, paaiškėja, jog dauguma respondentų, prieš įsiliedami į dešiniųjų skinhedų veiklą, jau turėjo susiformavusias šiai subkultūrai artimas idėjas. Jų susiformavimą respondentai daugiausia sieja su patriotiniu auklėjimu šeimoje, okupacinio režimo represijomis giminaičių atžvilgiu ir su tuo susijusiais šeimos narių pasakojimais, taip pat ir su Sąjūdžio laikų įvykiais, priešišku šeimos narių nusistatymu kitataučių atžvilgiu, konfliktais su tautinėmis mažumomis. Nagrinėjant dešiniųjų skinhedų grupių aktyvumą paaiškėja, kad jis gali kisti priklausomai nuo socialinės aplinkos įtakų: išskirtos trys aktyvumo būsenos: neaktyvi (mieganti), aktyvi (vakarėlių, pasilinksminimų formos) ir labai aktyvi (ekstremistinė).