Nacionalinio herojaus reprezentacijos kaita sovietiniame ir postsovietiname Lietuvos dramos teatre

  • VardasDeimantė
  • PavardėDementavičiūtė-Stankuvienė
  • Vadovasdoc. dr. Edgaras Klivis
  • Data2019-09-20
  • KryptisMenotyra

Anotacija

Disertacijoje analizuojama nacionalinio herojaus reprezentacijos kaita sovietiniame ir postsovietiniame Lietuvos dramos teatre pritaikant archetipų (C. G. Jungo archetipų ir J. Cambello archetipinio herojaus mitologinės kelionės schema) ir postkolonializmo teorijas. Šių dviejų skirtingų metodologijų tarpusavio jungtis spektaklių analizėse – didžiausias iššūkis ir pagrindinis darbo originalumo aspektas. Tyrimo objektas ¬– nacionalinės dramaturgijos pastatymai sovietiniame ir postsovietiniame Lietuvos dramos teatre (remiantis tipiškiausiais atvejais, leidžiančiais atskleisti nacionalinio herojaus teatrinės reprezentacijos kaitą). Darbe apžvelgiama nacionalinės dramaturgijos situacija sovietmečio ir postsivietiniame Lietuvos teatre. Pateikiamas visų spektaklių, pastatytų Lietuvos dramos teatre pagal lietuvių rašytojų dramas, sąrašas, apimantis 1940–2018 metų laikotarpį. Tyrinėjant spektakliuose kuriamus nacionalinius herojus kartu išryškinamas tautos tapatybės savastis ir jos reprezentacija (post)sovietiniame diskurse. Pirmame skyriuje apibrėžiama teorinė herojaus archetipo sąvokos samprata, herojaus archetipo ir postkolonializmo sąsajos, išryškinant postkolonijinio herojaus tapatybės bruožus. Antras skyrius skirtas nacionalinių herojų raiškai sovietmečio Lietuvos teatre, analizuojama, kokie ir kaip teatro scenoje buvo vaizduojami nacionaliniai herojai Lietuvai išgyvenant Rusijos okupaciją, didžiausią dėmesį skiriant 7 – 9 deš. teatrui. Trečiame skyriuje analizuojama, kaip keitėsi nacionalinio herojaus reprezentacija postsovietiniame kontekste, lyginant su sovietmečio teatru ir kokią prasmę įgijo pati heroizmo sąvoka.

Išsamiau