Dalyko anotacija anglų kalba
The goal of the course is to provide students with the different theoretical approaches for the analysis of mass consumption society and modern consumer. The main objectives of the course include definition and analysis of the main problems of consumer society using sociological and cultural approaches, analysis and assessment of different forms of consumer society, including aspects of lifestyle, identity, signs, brands, commodity fetishism, etc. Results to be achieved: students will be able to examine how the ubiquitous presence of consumerism influences individual behaviours, social welfare, culture, environmental quality, economic performance, explore various sociological theories related to consumerism, understand both the positive and negative impacts of consumerism on individuals and society on local and global level. Teaching methods used in the course: theoretical lectures, in-class discussions, course paper.
Dalyko anotacija lietuvių kalba
Šio dalyko tikslas yra ugdyti studentų gebėjimus analizuoti ir vertinti vartotojų visuomenę nagrinėjančias teorijas bei taikyti pagrindines sociologines sąvokas vartotojų visuomenės reiškinių analizei. Kiti dalyko tikslai vartotojų visuomenės reiškinių bei procesų identifikavimą ir vertinimą, naudojant tokias raktines sąvokas kaip gamyba, vartotojas, simboliai, gyvenimo stilius, prekės ženklas, racionalumas ir pan. Pagrindiniai studijų rezultatai: studentai sugebės suvokti ir paaiškinti kaip vartotojiškumas lemia individų elgseną, gerovės sistemą, kultūrą, aplinkos kokybę, ekonomiką, analizuoti įvairias vartotojiškumo reiškinį nagrinėjančias sociologines ir kultūrologines teorijas, įvertinti teigiamas ir neigiamas vartotojiškumo pasekmes individui ir visuomenei. Pagrindiniai studijų metodai: teorinės paskaitos, paskaitų diskusijos, savarankiško namų darbo rengimas.
Būtinas pasirengimas dalyko studijoms
Students are required to be fluent in English and use Internet resources.
Dalyko studijos valandomis
Lectures 30 hours;
Individual students work 90 hours;
Total: 120 hours
Studijų rezultatų vertinimas
Midterm exam – 30%, Home assignment – 20% ; Exam – 50 percent of final grade. Total – 100 proc.
Literatūra
1. 2011 Lury Celia. Consumer Culture. 2nd edition. Polity press
2. 2010 Shaw Jenny. Shopping. Social and Cultural Perspectives. Polity press
3. 2009 Scott Susie. Making Sense of Everyday Life. Polity press
4. 2003 Aldridge Alan. Consumption. Polity press
5. 2005 Ritzer, George. Enchanting a disenchanted world: revolutionizing the means of consumption. Thousand Oaks
6. 2001 The consumption of mass. (ed. By Nick Lee). Blackwell
7. 1996 Consumption matters: the production and experience of consumption (ed. By S.Edgell). Oxford: Blackwell
8. 1990 Fiske, John. Understanding popular culture. London: Routledge