Please use this identifier to cite or link to this item:https://hdl.handle.net/20.500.12259/32488
Type of publication: Straipsnis kitose duomenų bazėse / Article in other databases (S4)
Field of Science: Filosofija / Philosophy (H001)
Author(s): Karoblis, Gediminas
Title: Šokiuose įkūnyta lietuviškoji tapatybė
Other Title: Lithuanian identity according to the dances
Is part of: Darbai ir dienos. Kaunas : Vytauto Didžiojo universitetas., 46 (2006)
Extent: p. 51-63
Date: 2006
Keywords: Šokiai;Lietuviai;Intencionalumas ciklinis;Intencionalumo struktūros;Tapatybė lietuvių;Dances;Lithuanian identity
Abstract: Lietuviška tapatybė, kaip rodo įvairūs šaltiniai, kurių kinestetinė interpretacija buvo pateikta šiame straipnyje, yra hibridinė. Joje susilieja archajinis cikliškumas ir policentrizmas, mažybinis baroko variacingumas, buržuazinės šeimos ir poros idealas, sovietinis totalitarizmas ir diskotekinis individualizmas, o galiausiai - Didžiojo Pasakojimo, kurį šiuo atvėju tiesiog galima pavadinti Lietuva, epochos istorinis finalizmas. Šiame straipsnyje tapatybės klausimas buvo keliamas retrospektyviai. Tačiau laisvės ir pamažu įgyvendinamų uždavinių sąlygomis vis aktualesnis tampa klausimas, kaip lietuviškoji tapatybė projektuotina į ateitį. Ar tokios projekcijos jau nujaučiamos? Kokius šokius rinksis ateinančios lietuvių kartos?
The article, on the basis of a phenomenological analysis of intentional structures that are embodied in the movements of dances and in kinesthetic experience, attempts to elucidate the traces of Lithuanian identity. The basic sources of this research are texts of the so-called post-structural philosophers - Baudrillard, Deleuze, Barthes, and Derrida - that are extremely sensitive to the question of identities and differences in European contexts. Lithuanian identity, as one can judge from the sources that were kinesthetically analyzed in the article, is hybrid. It includes the archaic cycles and polycentrism, the variability of the Baroque minuet, the ideal of the family of the bourgeoise, Soviet totalitarianism and the individualism of the discotèque, and last but not least - the historical finalism of the embodied Le Grand Rècit, that in this case might be simply named Lithuania
Internet: https://eltalpykla.vdu.lt/1/32488
https://www.vdu.lt/cris/bitstream/20.500.12259/32488/1/ISSN2335-8769_2006_N_46.PG_51-63.pdf
https://hdl.handle.net/20.500.12259/32488
Affiliation(s): Vytauto Didžiojo universitetas
Appears in Collections:Darbai ir dienos / Deeds and Days 2006, nr. 46
Universiteto mokslo publikacijos / University Research Publications

Files in This Item:
marc.xml9.99 kBXMLView/Open

MARC21 XML metadata

Show full item record

Page view(s)

202
checked on Mar 30, 2020

Download(s)

192
checked on Mar 30, 2020

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.