Use this url to cite publication: https://hdl.handle.net/20.500.12259/100112
Options
Kontrolingo krypčių, koncepcijų ir požiūrių vystymasis: istorinė perspektyva
Author(s)
Tamulevičienė, Daiva |
Title
Kontrolingo krypčių, koncepcijų ir požiūrių vystymasis: istorinė perspektyva
Other Title
The development of trends, conceptions and approaches of controlling: historical perspective
Is part of
Science and studies of accounting and finance: problems and perspectives, 2016, vol. 10, no. 1, p. 186-199
Date Issued
Date Issued | Volume | Issue | Start Page | End Page |
---|---|---|---|---|
2016 | 10 | 1 | 186 | 199 |
Abstract
Straipsnyje nagrinėjama kontrolingo, kaip inovatyvios, informacinės visuomenės ir žinių ekonomikos sąlygomis taikytinos, valdymo sistemos, padedančios užtikrinti organizacijos vertės didėjimą ilgalaikėje perspektyvoje, idėjos raida, identifikuotos ir susistemintos pagrindinės kontrolingo koncepcijos bei atskleisti svarbiausi jų bruožai. Kontrolingo sistema Lietuvos mokslininkų beveik nenagrinėta, o jos taikymas Lietuvos įmonėse yra minimalus dėl nepakankamo šios sistemos žinomumo bei supratimo. Tačiau gilesnė mokslinė diskusija apie kontrolingo sistemos poreikį šiuolaikinėse įmonėse, jos sukūrimo ir įdiegimo problemas bei spartesnė praktinė plėtra, yra galima tik suvokiant kontrolingo idėjos atsiradimo priežastis ir prielaidas bei šios idėjos koncepcinį pagrindimą. Straipsnyje, remiantis atlikta kontrolingo teorijos ir praktikos istorine apžvalga, kontrolingo idėjos raida buvo struktūrizuota į penkis svarbiausius etapus: atsiradimas; fragmentinis taikymas; formavimasis ir profesionalizavimas; įsitvirtinimas; vystymasis ir integracija. Atsižvelgiant į šiuos išskirtus etapus, pagrindines kontolingo koncepcijas siūloma klasifikuoti į dvi grupes: klasikines ir naująsias; koncepcijas, turinčias bendrų bruožų bei susiformavusias panašiu istoriniu laikotarpiu, apjungti į penkias kryptis, kuriose kontrolingas pristatomas kaip apskaitos sistema; informacinio palaikymo sistema; valdymo sistemos dalis; racionalaus valdymo užtikrinimo sistema bei strateginių interesų optimizavimo sistema. Taip pat straipsnyje išnagrinėti kontrolingo koncepcijų ypatumai ir nustatyta, kad klasikinių kontrolingo koncepcijų suvokimas daugiausia rėmėsi į klasikinių valdymo funkcijų, tokių kaip planavimas, organizavimas, koordinavimas bei kontrolė, informacinį palaikymą, siekiant strateginių ir operatyvinių tikslų. Tuo tarpu naujosioms koncepcijoms yra būdingas racionalus požiūris į valdymo sprendimų priėmimą bei įvairių dalyvių interesų subalansavimas.
The article analyses the development of the idea of controlling – an innovative management system, applicable for the conditions of the information society and the knowledge economy, which helps to ensure the long-term increase of organizational value – as well as identifies and systematizes the main concepts of controlling, and the main features of these concepts. The system of controlling is not sufficiently studied by Lithuanian scientists and hardly applied by Lithuanian companies due to insufficient knowledge and understanding of the system. But a more thorough scientific debate about the need of controlling system in contemporary companies, its development and implementation problems and faster practical expansion, is only possible if the reasons and assumptions of controlling concept and its conceptual substantiation are understood. In the article – based on performed historical review of controlling theory and practice – controlling‘s concept evolution has been structured into five most important stages: the origins; irregular applications; formation; entrenchment; development and integration. Considering these stages, it is suggested to classify the main controlling concepts into two groups (classic and new), whereas concepts sharing common features and formed in similar historical periods should be merged into five directions, in which controlling is introduced as an accounting system; the information support system; the sub-system of the management system; the rationality assuring of management decision system and the strategic interests optimization system. Also, the article analyses peculiarities of controlling concepts and states that the classic controlling concept comprehension was largely based on the information support of the classic management functions, such as planning, organization, coordination and control. Meanwhile, a rational approach to management decisions making and balancing of the interests of various participant is typical to the new concepts.
Type of document
type::text::journal::journal article::research article
Language
Lietuvių / Lithuanian (lt)