Nuo impresionizmo į simbolizmą: Oskaro Milašiaus Rudens daina
Author | Affiliation | |
---|---|---|
LT |
Date | Volume | Start Page | End Page |
---|---|---|---|
2015 | 17 | 5 | 29 |
Siekiant nusakyti Oskaro Milašiaus ankstyvosios lyrikos tendencijas, svarbias tolesnei jo poetinei evoliucijai, straipsnyje aptariamas impresionizmo ir simbolizmo santykis eilėraštyje „Rudens daina“ iš pirmojo rinkinio Dekadentiniai eilėraščiai (Le Poème des Décadences, 1899). Šis eilėraštis lyginamas su Paulio Verlaine’o „Rudens daina“. Atranką lėmė identiški kūrinių pavadinimai, panašūs motyvai, išryškinta klausos pagava, formuojanti panašias dvasines būsenas. Tai skatina sąlygiškai traktuoti Verlaine’o „Rudens dainą“ kaip Milašiaus eilėraščio tekstą-šaltinį. Aptarus abiejų eilėraščių vertimų į lietuvių kalbą problemas, įvertinus lietuviškų eilių kokybę, nustatytos dviejų poetinių tekstų analogijos, objektyvumo ir subjektyvumo, išorinio ir vidinio įspūdžio koreliacija kūriniuose. Panašumai išryškina neabejotiną impresionistinės estetikos reikšmę ankstyvojoje Milašiaus poezijoje: artimą impresionistinei dailei tendenciją fiksuoti bėglius įspūdžius ir muzikiniam impresionizmui būdingą tendenciją ieškoti spalvingų garsų bei ritmų. Pastebėti skirtumai – pabrėžtinė Milašiaus pastanga skverbtis į atmintį, liudijanti vidinės tikrovės prioritetą ir poreikį gilintis į žmogiškos egzistencijos gelmes, leidžia daryti prielaidą, kad tolesnei Milašiaus kūrybos evoliucijai artimesni ieškojimai, būdingi simbolistinei, ypač Stephano Mallarmé, poezijai.
The paper analyzes the relationship between impressionism and symbolism in a poem “Autumn Song” by Oscar Milosz from his first collection of poems Decadent Verses. The poem is compared with Paul Verlaine’s “Autumn Song.” The choice of these two poems is determined by the same title and similar motives, which allow to treat Verlaine’s “Autumn Song” as a text-source of Milosz’s poem. The article discusses problems translating both poems into Lithuanian and assesses their quality. By doing it, it also establishes the correlation between analogies, objectivity and subjectivity, and inner and outer impression of the two poetic texts. The similarities point to undeniable importance of the early Impressionist aesthetics in Milosz’s poetry – a tendency, intrinsic to impressionist art to capture fugitive impressions and to look for colorful sounds and rhythms which are characteristic to the Impressionism in music. The observed differences, such as Milosz’s attempt to penetrate into memory, witnessing the priority of internal reality and the need to delve into the depths of human existence, suggest that explorations, intrinsic to symbolist, notably Stéphane Mallarmé poetry, were important in the evolution of Milosz’s works.