Please use this identifier to cite or link to this item:https://hdl.handle.net/20.500.12259/97180
Type of publication: research article
Type of publication (PDB): Straipsnis kituose recenzuojamuose leidiniuose / Article in other peer-reviewed editions (S5)
Field of Science: Edukologija / Education (S007)
Author(s): Jakavonytė-Staškuvienė, Daiva
Title: Mokymasis bendradarbiaujant – viena iš svarbiausių IV klasės mokinių teksto analizės strategijų
Other Title: Learning in cooperation as one of the most important fourth-formers' text analysis strategies
Is part of: Žmogus kalbos erdvėje : mokslinių straipsnių rinkinys. Nr. 6. Kaunas : Vilniaus universiteto Kauno humanitarinis fakultetas, 2010
Extent: P. 572-579
Date: 2010
Keywords: Mokymosi bendradarbiaujant strategija;Teksto analizė;Mokinių pasiekimai;Strategy of learning in cooperation;Text analysis;Pupils' achievements
ISBN: 9789955336242
Abstract: Straipsnyje aptariama, kaip galima konstruktyviai ugdyti IV klasės mokinių teksto analizės gebėjimus taikant mokymosi bendradarbiaujant strategiją. Aprašomos dvi praktinės veiklos, aptariami mokinių pasiekimai, kai dirbdami porose ir nedidelėse grupėse analizavo grožinius ir negrožinius tekstus, perdavė ir priėmė informaciją apie skaitytą kūrinį, apmąstė veiklą. Mokslinės literatūros ir empirinio tyrimo duomenų analizė atskleidė, kad siekiant veiksmingai taikyti mokymosi bendradarbiaujant strategiją analizuojant tekstus, mokiniams reikia pateikti tikslingų, įdomių, prasmingų, teigiamas emocijas keliančių užduočių. Išsakyti kūrinio pagrindines idėjas ketvirtos klasės mokiniams sunkiai sekasi net pasitarus su suolo draugu. Dažniausiai ketvirtokai linkę atpasakoti kūrinio siužetą, matydami pavienes detales, o neįžvelgdami gilios prasmės ir reikšmės. IV klasės mokiniai labai teigiamai vertina galimybę rinktis tekstą
This article discusses the issues of the possible ways to constructively develop the fourth-formers' text analysis abilities when applying the strategy of learning in cooperation. The article describes two practical activities and discusses pupils' achievements they attained while analyzing fiction and non-fiction texts, rendering and accepting information about the text and reflecting on their activity in pairs and in small groups. The aim of the research: to reveal the fourth-formers' text analysis achievements when applying the strategy of learning in cooperation on the basis of the results of pedagogical experiment. Conclusions: 1. In order to successfully apply the strategy of learning in cooperation while analyzing a text, pupils should be supplied with purposeful, interesting and expedient tasks, which raise positive emotions. It is recommended to choose interesting multi-layered (poly-semantic) and diverse texts. Learning in cooperation develops pupils' activeness, initiative, creative thinking, independence and social skills. 2. Fourth-formers find it hard to tell the main ideas of a text even after being consulted by their desk-mate. Pupils usually tend to retell the plot of a piece of writing indicating separate details without pointing out the depth of its sense and meaning. In order to achieve better results, it is suggested to afford pupils to read, analyze, and evaluate writings in cooperation with a friend or a group of friends. Listening to others helps to create the meaning of a text, to check the Tightness of personal opinion
Internet: https://hdl.handle.net/20.500.12259/97180
Affiliation(s): Vytauto Didžiojo universitetas
Švietimo akademija
Appears in Collections:Universiteto mokslo publikacijos / University Research Publications

Show full item record
Export via OAI-PMH Interface in XML Formats
Export to Other Non-XML Formats


CORE Recommender

Page view(s)

25
checked on Jun 6, 2021

Download(s)

5
checked on Jun 6, 2021

Google ScholarTM

Check

Altmetric


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.