Options
Institututional education in Lithuania : indications of change
Date Issued |
---|
2009 |
The reform of pre-school and pre-primary education has been implemented in Lithuania for twenty years already (1989-2009). The article discusses the key trends in pre-school and pre-primary education reform that are underlined in the strategic education documents. The presented empirical researches reveal spheres with radical changes as well as point out areas where reform is not so obvious. The goal of the research. To identify key trends and indication of change in pre-school and pre-primary education. The objectives of the research: 1. To generalise trends in pre-school and pre-primary education reform that are provided for in strategic education documents. 2. To reveal indications of change in practice of Lithuanian pre-school and pre-primary education that were identified during empirical research. The methods of the research. Content analysis of strategic education documents, interviews with children, survey of educators, observation of educators' activity. The sample of the research: 69 children, 354 educators; activity of 414 educators in pre-school and pre-primary education groups. The results of the research. Empirical researches show that decentralisation of pre-school education has been already achieved; however, the processes of education providers decentralisation are slow. More than half of the programmes developed in institutions meet the needs of children; the content is constructed considering children's competences to be developed.
Lietuvoje dvidešmt metų (1989-2009) vykdoma ikimokyklinio ir priešmokyklinio ugdymo pertvarka. Straipsnyje aptariamos strateginiuose švietimo dokumentuose nubrėžtos esminės ikimokyklinio ir priešmokyklinio ugdymo kaitos tendencijos. Pateikiami empiriniai tyrimai, atskleidžiantys, kuriose srityse yra įvykusi žymesnė, kuriose srityse - ne tokia ženkli kaita. Tyrimo tikslas. Nustatyti ikimokyklinio ir priešmokyklinio ugdymo esmines kaitos tendencijas bei požymius. Tyrimo uždaviniai: 1. Apibendrinti strateginiuose švietimo dokumentuose nubrėžtas ikimokyklinio ir priešmokyklinio ugdymo kaitos tendencijas. 2. Atskleisti empiriniais tyrimais užfiksuotus Lietuvos ikimokyklinio bei priešmokyklinio ugdymo praktikos kaitos požymius. Tyrimo metodai. Strateginių švietimo dokumentų turinio (content) analizė, okalbis su vaikais, pedagogų apklausa, pedagogų veiklos stebėjimas. Tiriamieji: 69 vaikai, 354 pedagogai; 414 ikimokyklinio ir priešmokyklinio amžiaus vaikų grupių pedagogų veikla. Tyrimo rezultatai. Empiriniai tyrimai rodo, kad pasiekta ikimokyklinio ugdymo turinio decentralizacijos, tačiau ugdymo teikėjų decentralizacijos procesai yra lėti. Daugiau nei pusė įstaigų parengtų programų atliepia vaikų poreikius, turinys konstruojamas pagal ugdytinas vaikų kompetencijas.