Please use this identifier to cite or link to this item:https://hdl.handle.net/20.500.12259/80154
Type of publication: research article
Type of publication (PDB): Straipsnis kituose recenzuojamuose leidiniuose / Article in other peer-reviewed editions (S5)
Field of Science: Mechanikos inžinerija / Mechanical Engineering (T009)
Author(s): Janulevičius, Algirdas;Giedra, Kazimieras
Title: Varančiųjų ratų buksavimo ir priekabos bei traktoriaus masių santykio sąveikos tyrimas
Other Title: Investigation of interface between the wheel slippage and the ratio of trailer and tractor mass
Is part of: Inžinerija = Engineering : mokslo darbai / Lietuvos žemės ūkio universitetas. , Nr. 8 (1) (2007)
Extent: p. 76-80
Date: 2007
Keywords: Traktorius;Priekaba;Puspriekabė;Buksavimas;Masių santykis;Nomograma;Tractor;Trailer;Ratio of the mass of the trailer and tractor;Pull force;Ballast weights;Wheel slippage;Nomogram
Abstract: Straipsnyje pateiktas priekabos ir traktoriaus masių santykio, varančiųjų ratų buksavimo ir kelio (dirvos) sąlygų tarpusavio sąveikos teorinis tyrimas. Sudarytos ir analizuojamos buksavimo priklausomybės nuo priekabos ir traktoriaus masių santykio. Teorinių tyrimų daviniai buvo patikrinti eksperimentiškai traktoriniais transporto agregatais, sudarytais iš traktoriaus ir priekabos bei puspriekabės. Nustatyta, kad traktoriniai transporto agregatai, sudaryti iš skirtingų mašinų, atitinkantys tą patį masių santykį mp/ m (priekabos (puspriekabės) bei traktoriaus nevaromiesiems ratams mp ir traktoriaus varomiesiems ratams tenkančių masių m santykį) tomis pačiomis kelio ir dirvos sąlygomis, buksuoja analogiškai. Priekabos ir traktoriaus masių, jų santykio mp/m bei varančiųjų ratų buksavimo tarpusavio ryšio nustatymui sudaryta nomograma
The article presents relative testing results of trailer and tractor weight ratio, slippage of the driving wheels and road - soil conditions. The tractor with transport aggregates have been compiled by different machines, which mass ratio mp/m was the same. The whul slippage an the same road - soil conditions is similu when weigt ratio of taniler and tractor not driving wheels mp and muss of tractors driving wheels m is same m,/m can be used as indicator, characterizing the properties of tractor transport aggregates. Nomogram on stubble for interface between the mass of trailer and tractor, theirs ratio and the wheel slippage is presented The nomogram for operative selection of the optimal ballast weights and the place of its fit was created, when is known instantaneous wheel slippage
Internet: https://hdl.handle.net/20.500.12259/80154
Affiliation(s): Vytauto Didžiojo universitetas
Žemės ūkio akademija
Appears in Collections:Universiteto mokslo publikacijos / University Research Publications

Show full item record
Export via OAI-PMH Interface in XML Formats
Export to Other Non-XML Formats


CORE Recommender

Page view(s)

31
checked on Jun 6, 2021

Download(s)

6
checked on Jun 6, 2021

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.