Please use this identifier to cite or link to this item:https://hdl.handle.net/20.500.12259/62209
Type of publication: research article
Type of publication (PDB): Straipsnis kitose duomenų bazėse / Article in other databases (S4)
Field of Science: Edukologija / Education (S007)
Author(s): Brandišauskienė, Agnė
Title: Gabių mokinių ypatumų atpažinimas mokykloje
Other Title: Recognition of the characteristics of gifted children at school
Is part of: Jaunųjų mokslininkų darbai = Journal of young scientists. Šiauliai : Šiaulių universiteto leidykla, 2009, Nr. 2(23)
Extent: p. 105-110
Date: 2009
Keywords: Pedagogai;Atpažinimas;Gabių mokinių ypatumai;Pedagogue;Recognition;Characteristics of gifted children
Abstract: Straipsnyje aptariami gabių mokinių ypatumai ir jų atpažinimas mokykloje. Remiantis šiuolaikinėmis gabumų koncepcijomis, gabumai suprantami kaip dinaminis reiškinys, sąlygojamas tiek genetinių, tiek asmenybės ir aplinkos veiksnių, o tai leidžia gabų mokinį atpažinti iš tam tikrų jo savybių, polinkių ir elgesio. Tyrimo rezultatai rodo, kad mokytojai atpažįsta gabius mokinius, pasižyminčius aukštu verbaliniu intelektu. Juos identifikuoja pagal kognityvinius gabių mokinių ypatumus, o socioemocinės, intuityvinės (kūrybinės) ar fizinės šių ugdytinių charakteristikos pedagogams neatrodo labai reikšmingos
The article presents the basics of the characteristics of gifted children and their recognition. Discussion of modern concepts of giftedness, however, provides us with a new paradigm defining giftedness as a dynamic phenomenon conditioned by genetic, personal and environmental factors. This allows the empirical study to choose the presented characteristics of a gifted person as a possible potential of gifts. The study allows presuming that pedagogues recognize gifted children with high verbal intellect. They most clearly notice the cognitive characteristics of their pupils, rather than socioemotional, physical and intuitional (creative) characteristics
Internet: https://www.vdu.lt/cris/bitstream/20.500.12259/62209/2/ISSN1648-8776.pdf
https://hdl.handle.net/20.500.12259/62209
Affiliation(s): Vilniaus kolegija
Vytauto Didžiojo universitetas
Švietimo akademija
Appears in Collections:1. Straipsniai / Articles
Universiteto mokslo publikacijos / University Research Publications

Files in This Item:
marc.xml6.21 kBXMLView/Open

MARC21 XML metadata

Show full item record
Export via OAI-PMH Interface in XML Formats
Export to Other Non-XML Formats


CORE Recommender

Page view(s)

55
checked on Mar 30, 2021

Download(s)

11
checked on Mar 31, 2021

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.