Options
Juxtaposition of Shopping Places in Ann Patchett’s The Magician’s Assistant
Date Issued |
---|
2010 |
In Ann Patchett’s The Magician’s Assistant, shopping places function as sites that can help reveal how meaning can be produced from social experience. The juxtaposition of shopping places, in this regard, embodies tensions and contrasts developed in the novel and, thus, serve as an illustration of cultural production of meaning. Furthermore, the recurrent references to these actual and re-imagined places that are often treated in oppositional terms point to the role of social experience in the perception of oneself as a consumer, by implication in the production of meaning related to commodities and consumption. Central in the paper is an analysis of significations of the commercial and the magic implicit in the description of an exquisite carpet boutique and Wal-Mart through the lenses of John Fiske‘s concepts “semiotic democracy,” “semiotic power,” and “semiotic resistance.” A related focus is an investigation of the meanings encoded in the description of Wal-Mart, a chain discount department store, within the premises of theoretical perspectives on the consumer/consumption relationship within the context of consumerist ideology encoded in shopping malls, shopping centres, and department stores. The meanings that the female protagonist gives to these places and commodities within these places reflect on her perception of her self-identity including sexual identity.[...]
Anos Patchett romane The Magician’s Assistant prekybos vietų vaizdavime atskleidžiamas socialinės patirties vaidmuo reikšmės formavimui. Šiuo požiūriu skirtingų prekybos vietų palyginimas praplečia reikšmių lauką, kuriuo perteikiami romane implikuojami kontrastai tarp dviejų prekybos vietų, o kartu ir atskleidžiami su klasės faktoriumi susiję reikšmės kūrimo ypatumai. Aptarimas ryšys tarp kultūrinio konteksto ir subjektyviai suvokiamos reikšmės. Be to, romane minimų prekybos vietų geografinė vieta skatina į jas žvelgti per hierarchiškumo prizmę. Tai lemia ir charakterių savivoką vartotojo ir vartotojiškumo santykio atžvilgiu. Šiame straipsnyje pagrindinis dėmesys skiriamas reikšmių, kurios atskleidžiamos dviejų romane vaizduojamų prekybos vietų analizei. Viena jų – brangių rytietiškų kilimų parduotuvė, kuri randasi prestižinėje Los Andželo vietoje. Su šia straipsnio potėme siejama reikšmių skaida analizuojama per John Fiskes sąvokų „semiotinė demokratija,“ „semiotinė galia,“ „semiotinis pasipreišinimas“ prizmę. Kita straipsnio potemė – reikšmių priskiriamų didelei mažmeninės prekybos parduotuvei Wal-Mart, analizė.[...]