Options
Savimoka ir savarankiškas mokymasis aukštoje mokykloje : kritinė diskurso analizė
LT | ||
LT | ||
LT | ||
LT |
Date Issued |
---|
2012 |
The authors tryes to clarify the concepts of independent and self-directed learning by finding their relations, differences and similarities in the context of higher education institutions. While discussing these two concepts, their main characterising features and elements are identified (motives, abilities, situations, contexts, etc.). The authors argue whether these features and elements allow identifying independent and self-directed learning as synonyms and using them in parallel, or there still exist some significant differences which enable talking about different aspects of these phenomena. Critically evaluating the described concepts of independent and self-directed learning in the reT elešienė, A. (2005). Kritiškosios diskurso analizės metodologinių principų taikymas sociologiniuose tyrimuose. Filosofija. Sociologija, (2), 1–6. T ight, M. (2007). Kertinės suaugusiųjų švietimo ir mokymosi idėjos. Vilnius: Kronta. T ough, A. (1978). Major Learning Efforts: Recent Research and Future Directions. Adult Education, 28, 250–263. T ough, A. (2005) The Adult’s Learning Projects. International Education Journal, 5(5), 166–177. T remblay, N. (2003). L’autoformation. Pour apprendre autrement. Montréal: Presses de l’Université de Montréal. Van Deur, P. (2005). The inquiry nature of primary schools and students’ self-directed learning knowledge. International Educational Journal, 5(5), 166–177. Walker, J.; Lofton S. (2003). Effect of the problem based curriculum on student‘s perceptions of self-directed learning. Educational Research, 13, 71–100. Warring, S. (2010). Facilitating independence amongst Chinese international students completing a Bachelor of Applied Business Studies Degree. Innovations in Education and Teaching International, 47(4), 379–392. Wilcox, S. (1996). Fostering self-directed learning in the university setting. Studies in Higher Education, 21(2), 165–176. [...]
Straipsnyje bandoma aptarti savimokos ir savarankiško mokymosi sąsają aukštojo mokslo kontekste. Aptariant šių dviejų konceptų skirtybes ir ryšį, išryškinami pagrindiniai juos apibūdinantys elementai (motyvai, gebėjimai) ir situacijos, kuriomis jie reiškiasi. Taip pat diskutuojama, ar išskirti savimokos ir savarankiško mokymosi bruožai leidžia juos sutapatinti ir vartoti kaip tapačius konceptus, ar vis dėlto išlieka tam tikri skirtingi šių reiškinių aspektai. Kritiškai vertinant Lietuvos ir užsienio tyrėjų aprašomas savimokos ir savarankiško mokymosi sampratas, taip pat atsižvelgiant į šios srities tyrimus, bandoma nustatyti, į kokius veiksnius nepakankamai atsižvelgiama skatinant studentų savimoką ir savarankišką mokymąsi aukštosiose mokyklose. Taip pat aptariamos efektyviausios savarankiško mokymosi strategijos ir dėstytojo vaidmuo, ugdant studentų mokymosi savarankiškumą.