Please use this identifier to cite or link to this item:https://hdl.handle.net/20.500.12259/43620
Type of publication: Straipsnis kitose duomenų bazėse / Article in other databases (S4)
Field of Science: Vadyba / Management (S003)
Author(s): Pilelienė, Lina;Grigaliūnaitė, Viktorija
Title: Interaction between satisfaction and loyalty of Lithuanian rural tourists : a moderating effect of perceived value
Other Title: Sąveika tarp Lietuvos kaimo turistų pasitenkinimo ir lojalumo : suvokiamos vertės įtaka
Is part of: Vadybos mokslas ir studijos - kaimo verslų ir jų infrastruktūros plėtrai : mokslo darbai = Management theory and studies for rural business and infrastructure development. Kauno raj. : Akademija, T. 36, nr. 4, 2014
Extent: p. 927-936
Date: 2014
Keywords: Lietuvos turizmas;Kaimo turizmas;Turistų lojalumas;Turistų pasitenkinimas;Lithuanian tourism;Tourist satisfaction;Tourist loyalty;Rural tourism
Abstract: Straipsnyje analizuojama suvokiamos vertės įtaka Lietuvos kaimo turistų pasitenkinimo ir lojalumo sąveikai. Mokslinėje literatūroje yra plačiai analizuojamas turistų pasitenkinimo teigiamas poveikis turistų lojalumui. Nepaisant to, ši sąveika vis dar laikoma sudėtingu reiškiniu, vertinant galimas papildomų kintamųjų įtakas turistų pasitenkinimo ir lojalumo ryšiui. Turistų suvokiama vertė gali būti laikoma vienu tokių kintamųjų, taigi svarbu nustatyti sąveiką tarp suvokiamos vertės, turistų pasitenkinimo ir lojalumo. Straipsnio tikslas – nustatyti suvokiamos vertės įtaką Lietuvos turistų pasitenkinimo ir lojalumo sąveikai. Siekiant nusibrėžto tikslo, atlikta kiekybinio tyrimo rezultatų analizė, pasitelkiant struktūrinį lygčių modeliavimą. Tyrimo rezultate nustatoma sąsaja tarp Lietuvos kaimo turistų pasitenkinimo ir lojalumo bei turistų suvokiamos vertės įtaka šiai sąsajai. Nustatyta, kad, didėjant turistų suvokiamai vertei, mažėja jų pasitenkinimo įtaka lojalumui. Didinant turistų suvokiamą vertę, galima kompensuoti veiksnių, darančių įtaką pasitenkinimui, trūkumus
The moderating effect of perceived value on the effect of Lithuanian rural tourist satisfaction to loyalty (behavioural and attitudinal) is being analyzed in the article. The positive effect of tourist satisfaction to loyalty is widely analyzed and discussed in scientific literature. Nevertheless, this effect is considered as complex due to the possibility of other variables’ moderating effect. Tourist’s perceived value may be regarded as such variable. Scientific researches about the moderating effect of perceived value in a framework of rural tourism in Lithuania is weak; therefore, the analysis of the interaction effect between tourist satisfaction and loyalty is relevant. Furthermore, as tourist loyalty is composited from behavioral and attitudinal loyalty, the moderating effect of perceived value may differ regarding these approaches. The aim of this article is to determine the interaction effect between Lithuanian rural tourist satisfaction and loyalty (behavioural and attitudinal) regarding perceived value as a moderator variable. While achieving the aim of the article, quantitative questionnaire research and the analysis of the research results using structural equation modelling are applied. As a research result, the interaction effect of Lithuanian rural tourist satisfaction to loyalty is determined and the moderating effect of perceived value is assesse
Internet: http://vddb.library.lt/obj/LT-eLABa-0001:J.04~2014~ISSN_1822-6760.V_36.N_4.PG_927-936
http://vddb.library.lt/obj/LT-eLABa-0001:J.04~2014~ISSN_1822-6760.V_36.N_4.PG_927-936
Affiliation(s): Ekonomikos ir vadybos fakultetas
Marketingo katedra
Vytauto Didžiojo universitetas
Appears in Collections:Universiteto mokslo publikacijos / University Research Publications

Files in This Item:
marc.xml10.02 kBXMLView/Open

MARC21 XML metadata

Show full item record

Page view(s)

140
checked on Dec 9, 2019

Download(s)

10
checked on Dec 9, 2019

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.