Options
Residentia Mittaviensis Societatis Jesu: the recent facts about heritage research
Ogle, Kristine |
Date Issued | Issue | Start Page | End Page |
---|---|---|---|
2005 | 1 | 44 | 59 |
Studying the objects, which have been completely lost but have made significant impact on the cultural heritage, one has to deal with the countless forgotten albeit worth exploring objects. One of such objects is St. George Catholic Church in Jelgava (former Mithow, Mitau, Mittau, Mitawa). The former capital of Courland-Semigallen Duchy with its notable cultural heritage was totally destroyed during the Second World War. A significant attempt to discuss the complicated issue of initiating the virtual reconstruction of the city was carried out last year. Both the Latvian and the guest specialists put together their research and new ideas in trying to create an exhaustive vision of ancient Jelgava.
Nagrinėjant dingusias brangenybes, palikusias reikšmingų pėdsakų kultūros pavelde, susiduriama su daugeliu pamirštų, tačiau vertų tyrinėjimo objektų. Tarp jų yra ir Jelgavos (buv. Mintaujos) katalikų Šv. Jurgio bažnyčia. Per Antrąjį pasaulinį karą Kuržemės-Žiemgalos kunigaikštystės sostinė su savo garsiu kultūros paveldu buvo visiškai sunaikinta. Jelgavos Šv. Jurgio bažnyčia – labai įdomus objektas tiek istoriniu (katalikų bažnyčia protestantų dominuojamame krašte), tiek meniniu požiūriu. Šv. Jurgio bažnyčios istorija artimai susijusi su jėzuitų misionieriška veikla. Protestanto kunigaikščio iniciatyva ji pastatyta 1643–1644 m. ir netrukus perduota vienuolijai. Įdomu kad, skirtingai nuo didžiulių jėzuitų pastatų, finansuotų katalikų dvarininkų, pavyzdžiui, Skaistkalneje (1692) ir Alūkstoje (Ilūkste, 1754–1769), kur pasireiškė naujos stilistinės kryptys ir ambicingi sprendimai, Šv. Jurgio bažnyčia išoriniais kontūrais nesiskyrė nuo tradicinių Kuržemės liuteronų bažnyčių. Dėl liūdno senosios Šv. Jurgio bažnyčios likimo tyrinėtojai susiduria su būdinga Kuržemės kunigaikštystės sostinei situacija, kai pastato vaizdą galima atkurti tik remiantis rašytine arba vaizdine archyvine medžiaga. Šios bažnyčios pastato vizija atsiskleidžia senoviniuose raižiniuose su Jelgavos panorama, XIX a. pab. atvirutėse ir fotografijose. Nuotraukose matyti tipiškas XVII a. Kuržemės pastatas: pailginto keturkampio plane rytinė dalis užsibaigia apvalia apside, o išsikišantis masyvus kvadratinis bokštas žymi vakarinį fasadą. Rygos katalikų kurijos archyve yra vienintelė fotografija, kartu su Serhwaldo planu teikianti labai svarbios informacijos bažnyčios interjero tyrinėjimui. Nuotraukoje matyti Jelgavos Šv. Jurgio bažnyčia su haline vidaus erdve, cilindriniu skliautu, žvaigždžių ažūru virš choro. Deja, tokie interjero sprendimai, kaip tinko pobūdis, šiandien tyrinėtojui neprieinami. Tačiau vizitacijų medžiaga patvirtina, kad bažnyčia buvo puošta tapybos kūriniais. Šv. Jurgio bažnyčia būdinga Kuržemei, o jos interjero nuotaiką labiausiai atspindi ne architektūra, bet prabangi vidaus įranga. Be abejo, funkciškai ir meniškai svarbiausia bažnyčios dalis – pagrindinis altorius, kurio ankstesnę išvaizdą galima vertinti pagal išlikusias nuotraukas. Akivaizdu, kad visa choro erdvė buvo užpildyta medžio konstrukcijų. Nuotraukose užfiksuotas masyvus dviaukštis statinys, papuoštas akantų lapų dekoru. Kaip ir Skaistkalnės atveju, Šv. Jurgio bažnyčios altorius pagal stilių laikytinas originaliu pietų ir šiaurės katalikams būdingų elementų junginiu. Galima pritarti meno istorikui Borisui Viperiui, vaizduojamąjį ir ornamentinį dekorą (akanto lapų vainikus, polichromiją, angelų galvas, taip pat didžiules, masyvias altoriaus proporcijas) priskiriančiam prie specifinės estetinės Kuržemės programos. Svarbiausia Jelgavos altoriaus dalis – tabernakulis. Lankytojai žavėjosi šiuo šedevru, o Borisas Viperis vėliau rašė, kad dėl rafinuoto kontūro, angelų statulų ir dekoro tai vienas puikiausių rokoko pavyzdžių Latvijos mene. Iš tiesų stebint dinamiškomis ir kartu elegantiškai detalizuotomis rokailių poromis papuoštą konstrukciją, galima daryti išvadą, kad per pastarąjį karą Latvijos menas prarado žymų meno kūrinį. Rašytiniai šaltiniai patvirtina, kad bažnyčioje buvo daugybė sidabrinių ir auksuotų indų, taip pat daug brangių reikmenų. Šaltiniai teikia informacijos apie daiktų skaičių ir jų vertę, bet apie jų išvaizdą, sukūrimo techniką, stilistiką ir pan. Todėl ypač vertinga Kultūros paveldo apsaugos inspekcijos dokumentų centro archyvo medžiaga, apibūdinanti Jelgavos katalikų bažnyčią iki Antrojo pasaulinio karą. Fotografijos, taip pat aiškūs aprašymai teikia neįkainojamos informacijos apie šios bažnyčios paveldą. Deja, lyginant su pasakojimais, galima identifikuoti tik menką dalį daiktų. Vis dėlto įmanoma atpažinti keletą objektų, paminėtų rašytiniuose šaltiniuose, pavyzdžiui, 1761 m. protokole aprašytą sidabrinis relikvinis kryžių su raidėmis JB. Tikėtina, jog tai tas pats daiktas, kurį 1930 m. įregistravo kultūros paveldo specialistai. Ši sidabrinė monstrancija, papuošta brangakmeniais, buvo bažnyčios pasididžiavimas. Kartu su kitais liturginiais indais ją dovanojo Prancūzijos karališkųjų rūmų dvariškiai, revoliucijos metu gyvenę Jelgavoje. Žinoma, kad rinkdamas pinigus naujos bažnyčios statybai, kun. Kazimieras Jasėnas pardavė vieną ar daugiau brangakmenių iš šios monstrancijos. Iš įvairių šaltinių surinkti gilios istorijos liudijimai įgalina išvysti buvusios Kuržemės kunigaikštystės sostinės prarastos šlovės blyksnį ir įsivaizduoti jos vaidmenį plačiame kultūros kontekste.