Options
Sezoninių virusų diskurso konstravimas Lietuvos žiniasklaidoje
Griškuvienė, Diana |
Žiniasklaida yra vienas iš pagrindinių visuomenės informacijos šaltinių. Šiandien, kai plinta nauji ir nuolat mutuoja seni ligų virusai, kyla rizika žmogaus sveikatai, tikėtina, jog masinės informa-vimo priemonės bus pirminis informacijos šaltinis. Kaip rodo atlikti tyrimai, žiniasklaida formuoja rizikos suvokimą visuomenėje. Atrinkdama, kokie pranešimai pateks į naujienų skiltį bei suteikdama vieniems įvykiams didesnę reikšmę negu kitiems, žiniasklaida tarsi pasufleruoja visuomenei ne tik, apie ką mąstyti, bet ir kaip mąstyti. Šio darbo tikslas - išanalizuoti Lietuvos internetiniuose portaluose konstruojamą sezoninių virusų diskursą. Darbe analizuojama diskurso sociologinė samprata, remiantis socialinio konstrukcionizmo ir darbotvarkės formavimo teorijomis, nagrinėjama rizikos komunikacijos samprata, rizikos visuomenei būdingi bruožai, riziką stiprinantys/silpninantys veiksniai, ekspertų vaidmuo rizikos valdyme. Taikant diskurso analizės strategiją, naudojant kiekybinę ir kokybinę turinio analizę, bandoma atskleisti, kaip remiantis naujienų atrankos kriterijais, parenkant retoriką bei vizualinius elementus žiniasklaidos pra-nešimuose kuriamas sezoninių virusų diskurso turinys. Kokią informaciją žiniasklaida skleidė sezoninių virusų sergamumo laikotarpiu bei kokią visuomenės nuomonę formavo apie sezoninius virusus. Tyrimui pasirinkti Lietuvoje dažniausiai lankomi portalai „delfi.lt“, „lrytas.lt“, „balsas.lt“, alfa.lt“ ir „15min.lt“. Tiriamasis laikotarpis: 2012 m. gruodžio - 2013 m. balandžio mėn. Šie mėnesiai pasirinkti dėl epidemijų protrūkio Lietuvoje. Tyrimui atrinkti 329 straipsniai, kuriuose pristatoma sezoninių virusų tema. Kad būtų atskleistas sezoninių virusų diskurso konstravimo žiniasklaidoje kontekstas, atliktas pusiau struktūruotas interviu su medikais ir žurnalistais. Interviu dalyvavo 30 tyrimo dalyvių. Sezoninių virusų diskurso Lietuvos internetinėje žiniasklaidoje turinio analizės tyrimas parodė, jog sezoniniai virusai yra pristatomi paviršutiniškai ir formuoja neigiamus stereotipus. Turinio analizė, medikų ir žurnalistų interviu duomenys leidžia daryti išvadą, kad pristatant sezoninių virusų diskursą dominuoja informacinio pobūdžio pranešimai, kurie yra orientuoti į sensacijas. Interviu su žurnalistais tyrimo duomenys parodė, kad žurnalistai teisina sezoninių virusų diskurso pristatomo žiniasklaidoje paviršutiniškumą atkreipdami dėmesį į žiniasklaidos auditoriją, kurią domina sensacijos ir informacija, susijusi su rizika. Informatyvumas, žurnalistų nuomone, nenukenčia, kai žiniasklaidoje yra susifokusuojama į riziką. Medikų požiūriu, Lietuvoje trūksta profesionalių žurnalistų, kurie išsamiai pristatytų sezoninių virusų diskursą, nesusikoncentruodami į rizikos amplifikaciją.
The media is one of the main public sources of information. Today, as new viruses of diseases are spreading and the old ones mutate constantly, there is a risk to human health, it is likely that the mass media will be a primary source of information. As the studies show, the media shapes public’s perception of risk. Selecting which messages will go to the news section and giving more important role to ones than the others, as if the media prompts the public not only what to think about but how to think. The aim of this work was to analyze the discourse of constructed seasonal viruses in the Lithu-anian internet portals. The thesis analyzes the discourse of sociological concept based on social constructionism and agenda-setting theories, examined the concept of risk communication, features of risk characteristic to the public, factors strengthening / weakening the risk, the role of experts in risk management. Applying the strategy of discourse analysis, using quantitative and qualitative content analysis, it is attempted to uncover how on basis of news selection criteria, selecting rhetoric and visual elements of the media messages, seasonal viruses discourse content is being created, as well what information the media spread during the period of seasonal virus morbidity, and what public opinion was formed on seasonal viruses. For the survey the most frequently attended Lithuanian portals, such as “Delfi.lt”, “Lithuanian Morning”, "The Voice," Alpha "and "15 minutes” were chosen. Investigative period: December 2012 - April 2013. These months were chosen for the outbreak of epidemics in Lithuania. The study selected 329 articles, which present the theme of seasonal viruses. In order to reveal the seasonal viruses in the media discourse construction context there was performed semi-structured interviews with doctors and journalists. 30 study participants took part in the interview. The study of the seasonal viruses discourse content in Lithuanian online media showed that the seasonal viruses are delivered superficially and form negative stereotypes. The analysis of the content, data of the interview with the medical staff and journalists revealed that at introduction of seasonal viruses discourse, informative messages dominate, that are directed to the sensation. The study content of interviews with journalists, showed that journalists justify the shallowness of the seasonal viruses discourse delivered in the media, paying attention to the media audience that is interested in sensations and information related to risk. In the opinion of journalists, information does not suffer when the media is focused on risk. From the point of view of medics, Lithuania lacks professional journalists who could thoroughly present the seasonal viruses discourse, not focusing on risk amplification.