Options
Ministro pirmininko vaidmuo vyriausybės sprendimų priėmime. Lietuvos ir Estijos lyginamoji analizė
Steniukaitė, Justina |
Vyriausybė yra viena iš svarbiausių valstybės sprendimų priėmimo erdvių, kurios sprendimai turi stiprų poveikį politiniams procesams ir valstybei. Ministras pirmininkas yra matomiausias ir daugiausiai įtakos bei galios turintis vyriausybės narys, todėl svarbu įvertinti, koks yra ministro pirmininko vaidmuo vyriausybės sprendimų priėmime, kokie veiksniai nulemia ministro pirmininko vietą sprendimų priėmime, kaip ministro pirmininko galios, vadovavimo stilius ir lyderystė veikia vyriausybės sprendimų priėmimo procesą ir rezultatą. Pasirinktos dvi Baltijos regiono valstybės: Estija ir Lietuva, kuriose ministrai pirmininkai užima šiek tiek skirtingas pozicijas. Estijos ministras pirmininkas disponuoja stipresnėmis galiomis ir funkcijomis nei Lietuvos ministras pirmininkas. Analizei pasirinktas laikotarpis nuo 1990 iki 2003 metų, kuriame lyginamojoje perspektyvoje analizuojami 9 Lietuvos (K. Prunskienės, G. Vagnoriaus, A. Abišalos, B. Lubio, A. Šleževičiaus, M. Stankevičiaus, G. Vagnoriaus II, R. Pakso I, A, Kubiliaus I) ir 8 Estijos ministrų kabinetai (M. Laaro I, A. Tarando, T. Vähi II, T. Vähi III, T. Vähi IV, M. Siimanno, M. Laaro II, S. Kallo). Teorinė darbo dalis atskleidė, kad ministro pirmininko vaidmuo vyriausybės sprendimų priėmime priklauso nuo ministro pirmininko vietos politinėje sistemoje bei turimų galių. Priklausomai nuo vyriausybės sąrangos ministras pirmininkas sprendimų priėmime gali būti tik vienas iš sprendimų priėmėjų kolegialiose vyriausybėse arba pagrindinis sprendimų priėmėjas hierarchinėse vyriausybėse. Ministro pirmininko lyderystės stiprumas ir pasirinktas vadovavimo stilius lems, ar sprendimų priėmime ministras pirmininkas sieks konsensuso, primes savo sprendimą ar naudos kitus įtakos būdus. Galiausiai ministro pirmininko poveikis sprendimui priėmimui gali sustiprėti arba susilpnėti priklausomai nuo to, ar vyriausybės kanceliarija remia visą kabinetą ar tik ministrą pirmininką. Lietuvos ir Estijos ministrų pirmininkų vaidmens vyriausybių sprendimų priėmime analizė atskleidė, kad abiejose valstybėse yra įtvirtintos kolegialios vyriausybės, todėl abiejų valstybių ministrų pirmininkų vaidmuo vyriausybių sprendimų priėmime svarbus, bet ne lemiamas. Abiejose valstybėse didžioji dalis ministrų pirmininkų buvo įvardinti kaip stiprūs lyderiai. Nors Estijoje nebuvo statistiškai reikšmingo ryšio tarp ministro pirmininko lyderystės ir priimamų sprendimų efektyvumo, tačiau atsikartojo tendencija, kad stiprių lyderių vadovaujami kabinetai dažniausiai priimdavo efektyvius sprendimus. Lietuvoje išryškėjo, kad ministro pirmininko lyderystė ir sprendimų priėmimo efektyvumas yra vienas su kitu susiję didžiai: stiprūs lyderiai priimdavo efektyvius, o silpni neefektyvius sprendimus. Analizuojant ministrų pirmininkų įtakos būdus išryškėjo, kad Lietuvoje dažniau nei Estijoje siekdavo konsensuso, bet kartu dažniau primesdavo sprendimą.
Government is one of the most important areas of decision-making. These decisions have a strong impact on political processes and the state. The Prime Minister is the most visible, most powerful and most influentual member of government. Therefore it is important to assess what is the role of the Prime Minister in government’s decision-making process, what factors determine the position of Prime Minister decision-making, how the Prime Minister's power, leadership styles and leadership effect the process government's decision-making and the result. In this work is chosen two Baltic States: Estonia and Lithuania, where Prime Ministers occupy slightly different positions. Estonian Prime Minister held by stronger powers and functions than the Prime Minister of Lithuania. For the analysis is chosen period from 1990 to 2003, where in comparative perspective are analysed 9 Lithuanian Cabinets of Ministers (K. Prunskiene G. Vagnorius, A. Abišala, B. Lubys A. Šleževičius, M. Stankevicius, G. Vagnorius II, Rolandas Paksas I A, Kubilius I) and 8 Estonian Cabinets of Ministers (M. Laar I, A. Tarand, T. Vahi II, III, T. Vahi, T. Vahi IV Siimanno M., M. Laar II Kallas). The theoretical part of the work revealed that the Prime Minister's role in government decision-making depends on the Prime Minister’s position in the political system and his power. Depending on of the Government type the Prime Minister in decision-making can only be one of decision-makers in collegial governments or major decision maker hierarchical governments. The strength and style of Prime Minister's leadership will determine how the decision of the Prime Minister will be reached: by force or by using other means of influence. Finally, the Prime Minister’s influence on the decision-making can increase or decrease depending on whether the government offise supports the Cabinet or Prime Minister only. The analysis of the role of Lithuanian and Estonian Prime Ministers in government’s decision-making revealed that both countries have established a collegiate government. Therefore the role of Prime Ministers in government decision-making in both countries is important but not decisive. In both countries the majority of prime ministers have been identified as a strong leader. Although in Estonia there was no statistically significant relationship between the Prime Minister's leadership and decision-making effectiveness, but the trend repeats that the strong leaders make more often effective decision than weak leaders. The leadership of Lithuanian Prime Minister and decision-making efficiency was related to one another: strong leaders made effective decisions. Analysis of how Prime Ministers influenced the decision-making process revealed that Lithuanian Prime Ministers more often made decision by consensus, but also more often imposed their decisions than Estonian Prime Ministers.