Options
Ikimokyklinių įstaigų ir šeimos bendradarbiavimas: situacija ir tobulinimo prielaidos
Jasinevičienė, Rasa |
Ikimokyklinė įstaiga ir šeima yra dvi institucijos, siejamos vieno ir tuo paties ugdomojo objekto – vaiko. Svarbiausias šių institucijų tikslas – žmogaus, kuris mąstytų, verktų ir gyventų vardan aukščiausių idealų. Ikimokyklinis ugdymas tampa vis svarbesnis visuomenės bei valstybės interesas. Ugdymas natūrali socialinė raida, besireiškianti įvairiose visuomenės struktūrose ir ryšiuose, atspindinti labai svarbų evoliucijos etapą ( Stankūnienė, 1998). R. Želvys (1995) bendravimą apibūdina kaip prasmingą sąveiką tarp dviejų ir daugiau žmonių. Ikimokyklinė įstaiga ir šeima yra pagrindinės asmenybės kuriamosios jėgos. Tod���l jų bendravimas yra labai svarbus. Mokyklos, ikimokyklinės įstaigos ir šeimos bendradarbiavimo svarba akcentuojama įvairiuose švietimo sistemą reglamentuojančiuose dokumentuose: Lietuvos Respublikos švietimo įstatyme (2003), Lietuvos bendrojo lavinimo mokyklų išsilavinimo standartuose (2003) ir kituose dokumentuose. Tėvų ir auklėtojų bendravimo ir bendradarbiavimo klausimais domėjosi ir rašė apie juos šalies ir užsienio mokslininkai: S. Šalkauskis (1992), J. Vabalas–Gudaitis (1983), A. Maceina (1990), V. Glebuvienė (1990), J. Litvinienė (1990), V.Krumm (1993), L. Stroll, D. Fink (1998). S. Dapkienė (2002) ir kt. Pedagogų ir šeimos bendradarbiavimas tampa vienu didžiausiu visuomenės rūpesčiu. Siekiant tinkamai bendradarbiauti, reikia pačiais įvairiausiais būdais skatinti šeimos domėjimąsi ikimokykline įstaiga bei ieškoti naujų formų, tobulinti šią veiklą ( Ušeckienė, 2000). Anot A. Juodaitytės (2003), ikimokyklinė įstaiga ir šeima turi tapti dviem nuolat sąveikaujančiomis bei viena kitą papildančiomis socialinėmis edukacinėmis sistemomis. Minėtos teisinės ir edukacinės prielaidos lėmė tyrimo problemą - kokia yra šiuo metu ikimokyklinių įstaigų ir šeimos bendradarbiavimo situacija, kokį vaidmenį ją tobulinant atlieka pedagogai, šeimos nariai. Objektas: ikimokyklinės įstaigos bendradarbiavimas su šeima. Tikslas: ištirti Utenos apskrities ir aplinkinių rajonų ikimokyklinių įstaigų bendradarbiavimo su šeima situaciją ir numatyti jos tobulinimo prielaidas. Uždaviniai: 1. Išanalizuoti pedagoginę, psichologinę, sociologinę, vadybinę literatūrą apie ikimokyklinių įstaigų ir šeimos bendradarbiavimą. 2. Ištirti ikimokyklinių įstaigų pedagogų, vadovų požiūrį į bendradarbiavimą su šeima, numatant bendradarbiavimo tobulinimo prielaidas. 3. Ištirti tėvų požiūrį į bendradarbiavimą su šeima, numatant bendradarbiavimo tobulinimo prielaidas.. 4. Palyginti ikimokyklinių įstaigų pedagogų ir vadovų požiūrį į bendradarbiavimą su šeima bei į šio edukacinio reiškinio tobulinimo prielaidas. 5. Palyginti tėvų, ikimokyklinių įstaigų vadovų ir ikimokyklinių įstaigų pedagogų požiūrį į tarpusavio bendradarbiavimą. Tyrimų bazė ir imtis: Tyrimas atliktas Utenos, Ignalinos, Zarasų, Molėtų, Anykščių, Visagino, Ukmergės ir Rokiškio ikimokyklinėse įstaigose. Atsitiktiniu būdu buvo atrinkta 274 respondentų. Iš jų – 159 auklėtinių tėvai, 66 ikimokyklinių įstaigų pedagogai, 49 ikimokyklinių įstaigų vadovai. Tyrimo metodai: mokslinės literatūros šaltinių analizė, anketinės apklausos metodas. Tyrimo metodika : Ikimokyklinių įstaigų pedagogams, vadovams ir tėvams parengtos anketos. Anketą pedagogams sudaro 25 klausimai apie bendradarbiavimo su šeima aspektus ir susijusių su asmenine informacija (1 priedas). Anketą įstaigų vadovams sudaro 13 klausimų apie bendradarbiavimą su tėvais ir asmeninius duomenis (2 priedas). Anketa tėvams sudaryta iš 32 klausimų: įvertinti, pateikti savo nuomonę apie šeimos ir ikimokyklinės įstaigos bendradarbiavimo aspektus ir pateikti asmeninius duomenis (3 priedas). Dauguma klausimų buvo pateikta su atsakymų pasirinkimo variantais. Darbo struktūra: Darbas sudarytas iš įvado, 3 dalių, išvadų ir rekomendacijų, literatūros sąrašo bei 3 priedų. Teorinis naujumas. Magistro darbas svarbus apibendrintomis teorinėmis įžvalgomis apie ikimokyklinių įstaigų ir šeimos bendradarbiavimo vaidmenį švietimo kaitos kontekste. Jos rodo, kad ikimokyklinė įstaiga ir šeima yra atsakinga už bendradarbiavimu pagrįstus tarpusavio santykius. Švietimo kaitos kontekste bendradarbiavimo sėkmė ypač priklauso nuo to, kokiomis nuostatomis vadovaujasi abi bendradarbiaujančios pusės, ar jos jaučiasi atsakingos už ilgalaik�� partnerystę. Ikimokyklinės įstaigos bendradarbiavimas su šeima yra integralus edukacinis reiškinys, tampriai siejantis abi bendradarbiaujančias puses, o jo efektyvumas labai priklauso nuo bendradarbiaujančių subjektų (pedagogų, vadovų ir šeimos) parengtumo ir asmeninio indėlio į ugdymo procesą. Praktinis reikšmingumas. Empiriniu požiūriu darbas svarbus Utenos apskrities švietimo strategams, ikimokyklinių įstaigų vadovams, pedagogams ir šeimoms, auginančioms mažamečius vaikus. Jame įvertinta ikimokyklinių įstaigų ir šeimų bendradarbiavimo situacija Utenos apskrityje, atskleistos įvairių švietimo dalyvių nuostatos apie šį socioedukacinį reiškinį, numatytos jo tobulinimo prielaidos. Empiriniu požiūriu įrodyta, kad Utenos apskrities ikimokyklinio ugdymo institucijos gali tobulinti bendradarbiavimą su šeima tiek subjektyviu lygmeniu (keisdamos negatyvų tėvų požiūrį į šį procesą), tiek objektyviu lygmeniu (taikydamos naujas bendradarbiavimo formas ir priemones).
Various scientific-methodical literature analyses cooperation of preschool institutions and family in separate aspects, however, there is no comprehensive study reflecting new, modern approach to communication and cooperation between preschool institution and family. This master work aims at ascertaining the following problems: • what forms of communication and cooperation with the family are currently used by urban and rural preschool institutions; • what forms of cooperation are preferred by parents; • what forms of cooperation with the family selected motivate the family participation in educational process and its development and what forms discourage the family from doing this. The aim of survey - To educe the situation and prerequisities for impovement of cooperation among the preschool institutions and family. Goals: 1. Exploration of cooperation features between preschool institution and the family that include evaluation of personal activity of cooperating partners and individual input. 2. Describing real situation that is formed at preschool institution with regard to the institution and the family. 3. Searching for new cooperation possibilities that would motivate activity of parents and educators in educational process of the preschool institution. Research methods: analysis of scientific literature sources, questionnaire method, quantitative and qualitative analysis of research data. Research basis and scope: Research carried out at preschool institutions in Utena, Ignalina, Zarasai, Molėtai, Visaginas, Anykščiai, Rokiškis and Ukmergė. Casually, 274 respondents have been selected. 159 of them are parents of the pupils, 66 – educators at preschool institutions, 49 – heads of preschool institutions. After empirical research carried out such conclusions have been made: 1. Inquiry of preschool educators and parents has shown that parents are treated as blocking obstacle in reaching for efficient interpersonal communication by educators and they also treat themselves that way. One of the reasons for such phenomenon is overemployment of parents, their indifference, aversion to participate in educational process. 2. Negative evaluation for personal activity hinders parents from feeling equal partners with educators. Educators themselves bolster such position of parents stating that most parents do not have skills and experience of participation in making important decisions for educational problems at preschool institutions. Educators evaluate capacity of most parents for taking part in educational activity as insufficient. Heads of preschool institutions tend to evaluate cooperation between the family and the school more positively than parents themselves or educators working at such institutions. 3. Most of heads of preschool institutions that participated in the research ascribe responsibility for cooperation and communication with parents of pupils to group educator. Maybe this explains the fact why educators are constantly prompted for studying, qualification raising and improving their skills in this field. 4. Preschool institution choses conventional forms of communication when dealing with parents such as shows, festivals, meetings, noticeboards, conversations not availing all possibilities for improving this field of activity with parents. Often pedagogical education for parents is carried out choosing ways that do not warrant constant spread of pedagogical or psychological knowledge and teaching (lectures, meetings). Parents would prefer constant education in forms of parents club or school for young mothers.