Please use this identifier to cite or link to this item:https://hdl.handle.net/20.500.12259/100387
Type of publication: Straipsnis / Article
Author(s): Rudžionienė, Kristina;Petraškaitė, Vytautė
Title: Įmonių socialinės atsakomybės atskleidimo internete pateikiamoje finansinėje informacijoje veiksniai
Other Title: The determinants of disclosure of corporate social responsibility which is presented in the financial information on the internet
Is part of: Science and studies of accounting and finance: problems and perspectives, 2014, vol. 9, no. 1, p. 204-212
Date: 2014
Keywords: Įmonių socialinė atsakomybė;Veiksniai;Internetas;Informacijos atskleidimas;Internet;Corporate social responsibility;Informatikon disclosure;Determinants
Abstract: Įmonių požiūris į suinteresuotuosius skatina viešai pateikti ne tik įprastą finansinę informaciją, bet ir papildomą informaciją apie įmonių socialinę atsakomybę (ĮSA). Įmonės savo iniciatyva papildomą informaciją pateikia ne tik finansinėse ataskaitose, bet ir savo internetiniuose tinklalapiuose. Šis informacijos atskleidimas yra visiškai nereglamentuotas, įmonės tai daro savanoriškai. Atlikta nemažai empirinių tyrimų, analizuojančių, nuo kokių veiksnių priklauso informacijos apie ĮSA atskleidimą internetiniuose tinklalapiuose. Nustatyta priklausomybė nuo įmonių dydžio, veiklos pobūdžio, finansinio sverto, pelningumo, likvidumo. Atlikus Lietuvos įmonių (uždirbančių daugiausiai pajamų bei pasiskelbusių socialiai atsakingomis) internete pateikiamos informacijos apie ĮSA veiksnių tyrimą, nustatyta, kad ĮSA informacijos atskleidimas internete priklauso nuo turto balansinės vertės, įmonės ūkio sektoriaus bei finansinio sverto. Tai visiškai atitiko užsienyje atliktų tyrimų rezultatus. Tačiau kiti tirti veiksniai (metinės įmonių pajamos, darbuotojų skaičius, pelningumas) Lietuvoje nelemia atskleidžiamos ĮSA informacijos internetiniuose tinklalapiuose, kas prieštaravo užsienyje atliktų tyrimų rezultatams.
Development of Corporate social responsibility (CSR) companies tend to disclose CSR information in annual, environmental protection, social responsibility reports and website. In Lithuania presentation of CSR is not necessary, but every year more companies disclose social information. One of CSR disclosure ways is the Internet. Mostly foreign research papers indicate that CSR information disclosure depends on the company‘s size, industry, profitability, financial leverage, solvency. Thare is a lack of such empirical researches in Lithuania. Purpose of this article - to investigate determinants of CSR disclosure which is presented in the financial information on the Internet. Performed research was made collecting data from 30 bigest companies of Lithuania which earn the most revenue per year and 14 cmpanies which are included in the list of socially responsible companies websites. Results show that firms in high-profile environmentally sensitive industries tend to disclose more CSR information than those in low-profile environmentally sensitive industries. Other determinants of CSR informatikon disclosure which is presened in the financial informatikon on the internet of Lithuanian big companies are compnay‘s assets and financial leverage – this coresponds other research results abroad. But annual revenue, number of emplyees, profitability do not determine CSR informatikon disclosure in companies websites which was not correspond other research results.
Internet: https://doi.org/10.15544/ssaf.2014.23
https://hdl.handle.net/20.500.12259/100387
Appears in Collections:Apskaitos ir finansų mokslas ir studijos: problemos ir perspektyvos / Science and Studies of Accounting and Finance: Problems and Perspectives 2014, vol. 9, no. 1

Files in This Item:
Show full item record
Export via OAI-PMH Interface in XML Formats
Export to Other Non-XML Formats


CORE Recommender

Page view(s)

69
checked on Jun 6, 2021

Download(s)

110
checked on Jun 6, 2021

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.