Kiek patriotizmo naujausiuose Rusijos istorijos vadovėliuose?
Author |
---|
Kniūraitė, Vida |
Date | Volume | Start Page | End Page |
---|---|---|---|
2006 | 63 | 56 | 65 |
Patriotinis auklėjimas - labai svarbi problema valstybėse, kurios atgavo Nepriklausomybę arba susikūrė žlugus Tarybų Sąjungai. Atmetus tarybinio patriotizmo idėją, atsirado tuštuma. Praleidus keliolika metų, dabar susigriebta, nes pastebėta, kad jaunimas be ypatingų svyravimų palieka tėvynę ir išvyksta gyventi svetur. Siekiant sustiprinti jaunimo ryšį su savąja valstybe, gimtąja žeme, kuriama gausybė istorinės ir pseudoistorinės literatūros. Tai ypač pasakytina apie dabartinę Rusiją. Straipsnyje nagrinėjama, kaip patriotinio auklėjimo uždavinius sprendžia Rusijos mokykloms skirtų naujųjų Rusijos istorijos vadovėlių autoriai.
Patriotic education is and remains a crucial problem in the countries which regained their independence or recently emerged as independent states after the collapse of the Soviet empire. The rejection of the idea of the Soviet patriotism left a lacuna in this sphere; the most conspicuous consequence is an increasing number of young people who leave their native country and settle in foreign countries. To strengthen ties with young people, many countries, especially contemporary Russia, try to publish works dealing with historical issues. Therefore, the article aims to investigate the situation of patriotic education in Russia in terms of contemporary Russian history textbooks. A huge amount of science, science popular and pseudohistorical literature is dedicated to patriotic education in Russia. Though their authors made attempts to rewrite Russian history from ancient times till present days, the contemporary history textbooks follow the traditional ideology of the Soviet period. These textbooks do not present results of present day researches; the authors do not escalate those topics of Russian history which would stimulate the country’s youth to be proud of their history.