Learning the tricks of the academic trade: evidence-based recommendations for career-building and for evaluation
Author | Affiliation |
---|---|
Marc Vanholsbeeck |
Date | Issue | Start Page | End Page |
---|---|---|---|
2020 | 73 | 81 | 92 |
Pastaruoju metu mokslinėje literatūroje vis daugiau dėmesio skiriama jaunųjų mokslininkų karjeros formavimo aspektams, mentorystės ir paramos karjeros pradžioje svarbai. Šio straipsnio tikslas – remiantis 56 pusiau struktūruotais pokalbiais su jaunaisiais humanitarinių ir socialinių mokslų tyrėjais iš 14 Europos šalių pateikti rekomendacijas jaunųjų mokslininkų paramai. Rekomendacijos skirtos patiems jauniesiems mokslininkams, jų moksliniams vadovams ir mentoriams, sprendimus priimantiems asmenims aukštojo mokslo institucijose ir mokslo institutuose, mokslo politikos formuotojams ir mokslinių tekstų recenzentams. Pagrindinės tendencijos, atsiskleidusios pokalbiuose, patvirtina, kad ir individualūs asmenys, ir institucijos atlieka labai svarbų vaidmenį formuojant ir plėtojant jaunųjų tyrėjų karjerą.
Recently there has been a growing scholarly interest in young researchers’ challenges and struggles in academia, as well as in mentoring and career support and development issues. Based on 56 semi-structured interviews conducted with young scholars in the social sciences and humanities in 14 European countries, this paper provides recommendations for early career investigator support. The set of recommendations includes advice for early career investigators themselves, for supervisors, for decision makers at higher education institutions and research institutes, for policy makers and funders, and for peer reviewers. The major themes and trends identified across the interviews show that both individuals and institutions can play a major role in junior researchers’ career-building and development.