Options
The problem of machination in Martin Heidegger's philosophy of technology
The dissertation explores the problem of machination in Heidegger’s philosophy of technology. The dissertation reveals not only the influence of the term machination in Heidegger’s thinking since 1932, but also shows the formation of the conceptual horizon of the term even before the so called “turn” (Kehre). The dissertation research systematizes different trajectories of reflection on machination, revealing the ambivalence of the term machination in Heideggerian thinking. Machination is recognized by Heidegger as situated in the core of the Western metaphysics or as the nucleus of metaphysics. Hence, in his analysis, the philosopher reveals the term machination as the epicenter of “the oblivion of Being”. The study also seeks to show the importance of the term machination for Heidegger in terms of the National Socialist ideology, Gestell, as well as in exploration of the topic of overcoming technicality. To address the problem of machination in the dissertation research, both early and late Heideggerian philosophy are discussed. Great attention is paid to Heidegger’s texts after “the turn” and the Black Notebooks, written in 1932 and 1941, because this was the period when philosopher mainly developed the subject of machination. The aim is to show that the term machination is the connecting link between Heidegger’s early works on technology, beginning with the series of lectures in 1924 and called Basic Concepts of Aristotelian Philosophy, moving to the Bremen lectures delivered in 1949 and the problem of overcoming technicality in late philosophy, which is reflected in such texts as the Building Dwelling Thinking and others. Moreover, the research developed in the dissertation seeks to resolve the disagreements that exist between contemporary
Disertacijoje tyrinėjama machinacijos problema Heideggerio technikos filosofijoje. Disertacijoje ne tik atskleidžiama machinacijos sąvokos įtaka Heideggerio mąstymui nuo 1932 metų, bet ir šios sąvokos konceptualinio horizonto susiformavimas dar iki „posūkio“. Susisteminamos skirtingos machinacijos apmąstymo trajektorijos, todėl atskleidžiamas machinacijos sąvokos ambivalentiškumas Heideggerio mąstyme. Machinaciją Heideggeris atpažįsta glūdint Vakarų metafizikos branduolyje arba esant metafizikos branduoliu, todėl machinacijos sąvokos analizėje filosofas atskleidžia „būties užmaršties“ epicentrą. Tyrime taip pat norima parodyti machinacijos sąvokos svarbą Heideggeriui kalbant apie nacionalsocializmo ideologiją, nuostatyną (Gestell), taip pat eksplikuojant technikos įveikos temą. Machinacijos problemai išskleisti disertacijoje aptariama tiek ankstyvoji, tiek ir vėlyvoji Heideggerio filosofija. Daug dėmesio skiriama Heideggerio tekstams po „posūkio“ (Kehre) ir Juodiesiems sąsiuviniams, rašytiems 1932 ir 1941 metais, nes šiuo laikotarpiu filosofas daugiausiai išplėtoja machinacijos temą. Norima parodyti, jog machinacijos sąvoka yra jungiamoji grandis tarp ankstyvųjų Heideggerio darbų apie techniką, pradedant jau nuo 1924 metais skaitytų paskaitų ciklo Pagrindiniai Aristotelio filosofijos konceptai, pereinant prie 1949 metais Bremene skaitytų paskaitų bei techniškumo įveikos problematikos vėlyvojoje filosofijoje, kuri išryškėja tekstų rinkinyje Statymas Buvojimas Mąstymas ir kituose darbuose. Svarbu ir tai, jog disertacijoje norima išspręsti nesutarimus egzistuojančius tarp šiuolaikinių technikos filosofijos diskursų, kurie remiasi Heideggerio technikos filosofija, bet detaliai neapmąsto machinacijos temos.