Universalaus dizaino mokymuisi principų taikymas ugdant 5-6 metų vaikų matematinį mąstymą
Urbanovičiūtė, Aurelija |
Tyrimo probleminis klausimas: kaip ugdomosios veiklos modeliuojamos taikant universalaus dizaino mokymuisi principus gali paskatinti 5-6 metų vaikų matematinį mąstymo ugdymą(si)? Tyrimo tikslas: atskleisti, universalaus dizaino mokymuisi principų taikymo veiksmingumą ugdant 5-6 metų vaikų matematinį mąstymą. Tyrimo objektas: universalaus dizaino mokymuisi principų taikymas ugdant 5-6 metų vaikų matematinį mąstymą. Tyrimo metodai. Tyrimui atlikti pasirinkta kokybinio tyrimo prieiga grindžiama veiklos tyrimo strategija. Tyrimo duomenų rinkimo metodas – stebėjimas dalyvaujant ir vaizdo medžiagos analizė. Duomenų analizės metodas – aprašomoji analizė. Surinkti stebėjimo ir vaizdo medžiagos duomenys buvo analizuojami, grupuojami ir interpretuojami pagal stebėjimo protokolo kriterijus. Tyrimo duomenų analizė atskleidė, kad UDM principų taikymas yra veiksmingas metodas, padedantis tikslingai ugdyti 5-6 metų vaikų matematinį mąstymą. Vaikai aktyviau įsitraukė į veiklas, kai jos buvo siejamos su jų patirtimi ir asmeniniais interesais, o mokymosi turinys pateikiamas pasitelkiant įvairias sudominimo strategijas (pojūčių dėžutes, žaidybines situacijas ir kt.). Patyriminės, žaidybinės, tyrinėjimu ir eksperimentavimu grįstos veiklos bei galimybė pasirinkti mokymosi bei raiškos būdus paskatino aktyvesnį dalyvavimą, gilino supratimą apie kiekius, dydžius, formas ir jų tarpusavio santykius. Pedagogo teikiamas grįžtamasis ryšys ir pastoliavimo taikymas padėjo stiprinti vaikų pasitikėjimą savimi, ugdyti gebėjimą samprotauti, analizuoti ir reflektuoti.
Research problem question: How can educational activities modeled by applying UDL principles encourage the development of mathematical thinking in 5–6-year-old children? Research aim: To reveal the effectiveness of applying UDL principles in developing mathematical thinking in 5–6-year-old children. Research object: Application of UDL principles in developing mathematical thinking in 5–6-year- old children. Research methods: A qualitative research approach based on the action research strategy was chosen for the study. The method of data analysis was descriptive analysis. The data collection methods were participant observation and video material analysis, which were analyzed, grouped, and interpreted according to the criteria of the observation protocol. The analysis of research data revealed that the application of UDL principles is an effective method for purposefully developing the mathematical thinking of 5–6-year-old children. Children were more actively involved in activities when they were related to their experiences and personal interests, and when the learning content was presented using various engagement strategies (such as sensory boxes, playful situations, etc.). Experiential, play-based, exploratory and experiment-based activities, along with the opportunity to choose their learning and expression methods, encouraged greater participation and deepened understanding of quantities, sizes, shapes, and their interrelationships. The feedback provided by the teacher and the application of scaffolding helped to strengthen children's self-confidence and foster their ability to reason, analyze, and reflect.