Ikimokyklinio amžiaus vaikų socialinio-emocinio intelekto ugdymo prototipas, įgalinant socialinės pedagogikos metodikas
Neverauskaitė, Erika |
Šiame bakalauro darbe pristatoma ir plačiai nagrinėjama socialinės pedagogikos metodikų taikymo svarba ikimokyklinio amžiaus vaikų emocinio socialinio intelekto ugdymui. Emocinio intelekto (EI) ir socialinės pedagogikos metodikų sąjunga yra itin svarbi vaiko socializacijoje bei integracijoje į ikimokyklinę ugdymo įstaigą, kurioje vaikai aktyviai ugdosi emocijų atpažinimo, valdymo, empatijos raiškos ir socialinių įgūdžių gebėjimus, o jie yra esminė socialinės ir emocinės raidos proceso dalis. Tyrimo tikslas – sukurti socialinio emocinio intelekto ugdymo prototipą, įgalinant socialinės pedagogikos metodikas ir įvertinti jo poveikį ikimokyklinio amžiaus vaikams. Tyrimo objektas – ikimokyklinio amžiaus vaikų socialinio-emocinio intelekto ugdymo prototipas. Tyrimo uždaviniai:
- Teoriškai išanalizuoti emocinio intelekto ir socialinės pedagogikos metodikų svarbą ikimokyklinio amžiaus vaikų EI ugdyme.
- Įvertinti švietimo pagalbos specialistų nuomonę apie ikimokyklinio amžiaus vaikų emocinio intelektų ugdymo svarbą.
- Sukurti ikimokyklinio amžiau vaikams emocinio intelekto ugdymo prototipą, pasitelkiant socialinės pedagogikos metodikas.
- Ištirti emocinio ugdymo prototipo poveikį ikimokyklinio amžiaus vaikams. Tyrimo metodai:
- Teorinė mokslinės literatūros ir norminės dokumentų analizė.
- Stebėjimas, pokalbiai, empirinis tyrimas: emocinio intelekto ugdymo prototipo kūrimas, bandymas ir įvertinimas ikimokyklinio amžiaus vaikų grupei.
- Kiekybinis tyrimas – ikimokyklinių ugdymo švietimo pagalbos specialistų (socialinis pedagogas, specialusis pedagogas, logopedas, psichologas) apklausa apie emocinio-socialinio intelekto ugdymo svarbą. Tyrimo dalyviai. Ikimokyklinės ugdymo įstaigos mišri 3-5 metų ikimokyklinio amžiaus vaikų grupė; ikimokyklinio ugdymo švietimo pagalbos specialistai. Tyrimo rezultatai. Kiekybinio tyrimo rezultatai atskleidė švietimo pagalbos specialistų požiūrį į ikimokyklinio amžiaus vaikų emocinio intelekto ugdymo bei kuriamų socialiniam emociniam ugdymui ugdyti prototipų svarbą. Kokybinio tyrimo rezultatai atskleidė, jog sukurtas socialinio emocinio intelekto ugdymo prototipas, kuris grindžiamas socialinės pedagogikos metodikomis, darė teigiamą pokytį ikimokyklinio amžiaus vaikų emocijų atpažinimo, valdymo, empatijos, socialinių įgūdžių bei atsakingo sprendimų priėmimo įgūdžiams. Raktiniai žodžiai: socialinis emocinis intelektas, socialinė pedagogika, vaiko emocinė gerovė, socialinė adaptacija.
This bachelor's thesis presents and extensively examines the importance of applying social pedagogy methodologies to the development of emotional social intelligence in preschool children. The union of Emotional Intelligence (EI) and social pedagogy methodologies is extremely important in the socialization and integration of the child into the preschool educational institution, where children actively develop the abilities of emotion recognition, management, expression of empathy and social skills, which are an essential part of the process of social and emotional development. The aim of the research is to develop a prototype of social emotional intelligence education, enabling social pedagogy methodologies, and to evaluate its impact on preschool children. The object of the research is a prototype for the development of social-emotional intelligence in preschool children. Objectives of the research:
- To theoretically analyze the importance of emotional intelligence and social pedagogy methodologies in the EI education of preschool children.
- To develop a prototype of emotional intelligence education for preschool children using social pedagogy methodologies.
- To investigate the impact of the emotional education prototype on preschool children. Research methods:
- Theoretical analysis of scientific literature and normative documents
- Observation, interviews, empirical research: development, testing, and evaluation of a prototype for the development of emotional intelligence for a group of preschool children.
- Quantitative research – a survey of pre-school education support specialists (social pedagogue, special educator, speech therapist, psychologist) on the importance of emotional-social intelligence education. Participants of the study. Mixed group of preschool children of preschool age, 3-5 years old; early childhood education support specialists Research results. Results of the quantitative research revealed the attitude of educational support specialists to the importance of emotional intelligence development of preschool children and the prototypes being developed for the development of social – emotional education. The results of the qualitative research revealed that the developed prototype of social emotional intelligence education, which is based on social pedagogy methodologies, made a positive change in the emotion recognition, management, empathy, social skills, and responsible decision-making skills of preschool children. Keywords: social emotional intelligence, social pedagogy, emotional well-being of the child, social adaptation.