Inovacijų diegimą ikimokyklinėse įstaigose lemiantys veiksniai: Kauno rajono atvejis
Kasiukevičienė, Ligita |
Tyrimo problema. Visuomenės, mokyklos kaitos kontekste ypatingai svarbi visų švietimo įstaigos subjektų inovacinė veikla: mokyklos vadovo, mokytojų, nepedagoginių darbuotojų. Kaip diegiamos inovacijos Lietuvos ikimokyklinėse įstaigose? Kaip reaguojama į inovacijas Kauno rajone? Kokie veiksniai skatina ir trukdo įgyvendinti inovacijas Kauno rajono ikimokyklinėse įstaigose? Inovacijų diegimo sistema yra neatsiejama nuo savo aplinkos, todėl būtina išanalizuoti toje aplinkoje veikiančius ir inovacijų diegimui įtaką darančius veiksnius – tiek vidinius, tiek ir išorinius (Sapiegienė, Juknevičienė, Stoškus, 2009). Nėra pakankamai empirinių duomenų, kuriais remiantis būtų galima analizuoti, tobulinti inovacijų kūrimą ir diegimą Lietuvos ikimokyklinėse įstaigose. Tokie tyrimai aktualūs moksliškai ir praktiškai, siekiant nustatyti pagrindines kliūtis ir skatinančius veiksnius, pateikti rekomendacijas inovacijų diegimui. Tyrimo objektas: inovacijų diegimą lemiantys veiksniai ikimokyklinėse įstaigose. Tyrimo tikslas: nustatyti inovacijų diegimą lemiančius veiksnius ikimokyklinėse įstaigose. Tyrimo metodai. Tyrimo duomenų rinkimui – mokslinės literatūros ir švietimo dokumentų analizė, mokytojų ir nepedagoginių darbuotojų focus grupių interviu. Tyrimo duomenų analizei – tematinė analizė. Tyrimo rezultatai. Tyrimo rezultatai parodė, kad sėkmingą inovacijų diegimą Kauno rajono ikimokyklinėse įstaigose lemia veiksniai: vadovo lyderystė, nuoseklus strateginis planavimas, finansavimas, visos bendruomenės įsitraukimas, atviras požiūris į inovacijas, kolektyvo tarpusavio pagalba, kūrybiškumą skatinanti aplinka, pozityvus požiūris į ugdymo transformaciją. Svarbu vidinės komunikacijos stiprinimas, mentorystė, visų sektorių darbuotojų įgalinimas dalyvauti inovacijų diegimo procese. Inovacijų plėtrai svarbus bendradarbiavimas su ugdytinių tėvais ir socialiniais partneriais. Išvada: sėkmingas inovacijų diegimo procesas ikimokyklinėse įstaigose – švietimo filosofijos pokytis, reikalaujantis visų bendruomenės narių bendradarbiavimo, kompetencijų ugdymo ir nuolatinio tobulėjimo.
Research problem. In the context of societal and school change, the innovative activity of all subjects within an educational institution is of particular importance – school leaders, teachers, and non-pedagogical staff. How are innovations implemented in Lithuanian preschool institutions? How are innovations perceived and responded to in Kaunas district? What are the main factors that promote or hinder the implementation of innovations in preschool institutions of Kaunas district? As innovation processes are influenced by both internal and external environments (Sapiegienė, Juknevičienė, Stoškus, 2009), it is important to identify the key factors that shape innovation practices. There is a lack of empirical data to support the analysis and improvement of innovation implementation in Lithuanian preschool education. Therefore, this study is both scientifically and practically relevant. Research object: factors influencing innovation implementation in preschool institutions. Research aim: to identify the key factors determining innovation implementation in preschool institutions. Methods. Data collection methods included analysis of scientific literature and educational policy documents, as well as focus group interviews with teachers and non-teaching staff. Thematic analysis was used for data interpretation. Results. The findings revealed that successful innovation implementation in preschool institutions of Kaunas district is determined by several key factors: leadership of the institution’s head, consistent strategic planning, funding, involvement of the entire community, openness to innovations, mutual support within the team, an environment encouraging creativity, and a positive attitude towards educational transformation. Strengthening internal communication, mentoring, and empowering staff from all sectors to engage in the innovation process are also important. Cooperation with children's parents and social partners plays a significant role in the development of innovations. Conclusion: Effective innovation in preschool institutions requires a shift in educational philosophy, emphasizing collaboration, competence development, and continuous improvement.
Vytauto Didžiojo universitetas / Vytautas Magnus University |