Abstract: | Tyrimo tikslas – nustatyti 12–17 metų Lietuvos lengvaatlečių ir futbolininkų pasirinkimą lemiančius ir treniruotis skatinančius veiksnius, atlikti jų sklaidos analizę. Tyrimo objektas: 12–17 metų Lietuvos lengvaatlečių ir futbolininkų pasirinkimą lemiantys ir treniruotis skatinantys veiksniai. Tikėtina, kad 12–17 metų mokinius pasirinkti lengvąją atletiką ir futbolą bei treniruotis skatina panašūs socialiniai, sportiniai, sveikatos poreikio veiksniai, tačiau dėl individualių ir komandinių interesų, sportinio judėjimo įvairovės egzistuoja kai kurių veiksnių reikšmingi skirtumai. Tyrimo metodai: anketinė apklausa, matematinė statistinė analizė, lyginamoji pedagoginė analizė. Buvo apklausti 12–17 metų 846 mokiniai sportininkai: lengvaatlečiai vaikinai ir merginos (n = 367) ir to paties amžiaus vaikinai futbolininkai (n = 479), pasirinkti atsitiktinės atrankos būdu, taikant serijinį principą. Anketas tiriamieji pildė dalyvaujant tyrėjams, šiems susitarus su treneriais. Nustatyta, kad treneriai reikšmingai daugiau (p < 0,0001) skatino pasirinkti lengvąją atletiką (48,2 %) nei futbolą (24 %), daugiau lengvąją atletiką rekomendavo kūno kultūros mokytojai (atitinkamai 42,5 % ir 2,3 %), patarė tėvai (26,2 % ir 20,5 %). Garsių sportininkų pavyzdžiu sekė 12,5 % lengvaatlečių ir 28,6 % futbolininkų, draugų pavyzdžiu – atitinkamai 12,5 % ir 22,8 %. Mažiausiai sporto šakos pasirinkimą lėmė medikų rekomendacijos (atitinkamai 5,2 % ir 1,7 %), spauda, televizija, reklama (2,5 % ir 4,6 %) The aim of the researchwas to establish the factors of influence for choosing sports and getting involved into training activity of track-and-field athletes and football players aged 12 to 17, also providing comparative analysis of dispersion and inter-correlation of these factors. The object – factors of influence for choosing sports and getting involved into training activity of track-and-field athletes and football players aged 12 to 17. It is presumable that students aged 12 to 17 are encouraged to choose training activities of trackand-field and football by similar social, sport-related and health enhancing factors; however, due to both individual and team concerns, as well as to variety in sport movements, there are existing significant differences in certain factors. The methods of the research: questionnaire interrogation, mathematical statistical analysis, comparative pedagogical analysis. The participants of the research were school age (12 to 17) students, practicing the sport of track-and-field athletics (n=376) and football (n=479). The respondents were randomly selected by applying serial principle. The questionnaires used to be filled following the agreements with coaches and with participation of the research conductors. Coaches significantly more (p<0.05) tended to encourage the students in choosing track-and-field athletics (48.2 percent) than football (24 percent), engagement into track-and-field athletics was also more encouraged by Physical Education teachers at school (respectively 42.5% and 2.3%). Parents (respectively 26.2% and 20.5%) and physicians (5.2% and 1.7%), giving recommendations for doing sport, were also of little influence. Relatively little number of the students responded having followed the example of prominent athletes (12.5% and 28.6%) and friends (12.5% and 22.8%), and even less influence on their choice was made by media (press, television, advertisements) (2.5% and 4.6%) |