Ekonominės pridėtinės vertės metodo tinkamumas įmonės vertei nustatyti
Author | Affiliation | |
---|---|---|
Makutėnaitė, Jovilė | ||
Date | Volume | Issue | Start Page | End Page |
---|---|---|---|---|
2014 | 9 | 1 | 137 | 145 |
Įmonių veiklos tikslai skiriasi: vienoms svarbiausia didinti pelną, kitoms – kuo geriau patenkinti vartotojų poreikius, užtikrinti pajamų, rinkos dalies augimą, išplėsti savo veiklą už šalies ribų ir pan. Tačiau sparčiai besikeičiančiomis verslo sąlygomis daugumai įmonių tampa svarbu kurti vertę. Jos nustatymas svarbus ir įmonės reorganizavimo, sanavimo, pirkimo ar pardavimo atveju. Nustatant įmonės vertę, vietoje tradicinių metodų tikslinga taikyti moderniuosius, vienas iš jų – ekonominė pridėtinė vertė (EVA). Skirtingai nei tradiciniai metodai, EVA, įvertinant kapitalo ir su juo susijusių išlaidų dydį, skatina efektyviai panaudoti ne tik skolintą, bet ir nuosavą kapit alą. Nors, be privalumų, tyrimo metu identifikuoti ir ekonominės pridėtinės vertės metodo trūkumai, tačiau, autorių nuomone, jis tinkamas taikyti įmonėse jų vertei nustatyti. Šis metodas, priklausantis nuo įmonės valdomų vertės veiksnių, tokių kaip įmonės augimo trukmė, pardavimų augimas, pelningumas, pelno mokestis, apyvartinis ir pastovus kapitalas bei kapitalo struktūra, tiksliai atspindi įmonės gebėjimą didinti vertę bei užtikrina jos normalų egzistavimą ir lėšų plėtrai pakankamumą. Tyrimo rezultatas – autorių siūlomas teorinis ekonominės pridėtinės vertės metodo pritaikomumo įmonės vertei nustatyti modelis, apimantis penkis etapus: įmonės strategijos, verslo modeliavimo, veiklos rezultatų sistemos formavimo, veiklos rezultatų įvertinimo bei jų analizės ir gerinimo. Trečiasis ir ketvirtasis modelio etapai turėtų būti pagrįsti EVA metodo taikymu. Tyrimo metu taikyti mokslinės literatūros analizės, palyginimo, sisteminimo ir apibendrinimo, modeliavimo metodai, grafinis vaizdavimas.
Some companies declare a profit as a goal, other – customers’ satisfaction, revenue growth, international expansion, and so on. Establishing the following goals, related to increasing cash flow, the companies usually ignore the initial condition for the company formation – an increase in shareholders’ wealth, along with value of the company, which is important in order to maintain and increase market competitiveness. In addition, to assess the achievement of the goals, the companies calculate the number of different financial indicators that, although interrelated, but cannot guarantee connection between decision making and general goal – value creation. For this, Economic Value Added method, which assesses value of the capital invested and return on investment, could be used. In relation to other methods it is more suitable due to the fact that this method is easily understood and calculated, promotes the efficient use of capital, evaluates economic profit, quality of management decision making, determines value creation of future periods, shows contribution of the individual business units for value creation, motivates management and employees, helps to understand and implement the company’s goal – to create value, etc. Research methods: analysis of economics, management, accounting and other scientific literature, comparison, systematization, summation, modeling and graphical representation. Research findings. From the economic point of view, value is created when a company generates revenue, greater than the economic cost of these revenue. Value creation as a performance criterion is the main goal of the company, that only can be implemented by combining operational, investment and financing decisions. Not only shareholders, who demand return on invested capital and risk, are interested in value creation, but also the company’s managers and employees, whose wage depends on created value... [et al.].