Please use this identifier to cite or link to this item:https://hdl.handle.net/20.500.12259/87812
Type of publication: Straipsnis kitose duomenų bazėse / Article in other databases (S4)
Field of Science: Ekonomika / Economics (S004)
Author(s): Makutėnaitė, Jovilė;Gliaubicas, Darius;Makutėnienė, Daiva
Title: Ekonominės pridėtinės vertės metodo tinkamumas įmonės vertei nustatyti
Other Title: Appropriateness of economic value added method for the company’s value determination
Is part of: Apskaitos ir finansų mokslas ir studijos: problemos ir perspektyvos = Science and studies of accounting and finances: problems and perspectives : mokslo žurnalas. Akademija, 2014, Nr. 1 (9)
Extent: p. 137-145
Date: 2014
Keywords: Įmonės vertė;Ekonominė pridėtinė vertė;Modelis;Value of the company;Economic value added;Model
Abstract: Įmonių veiklos tikslai skiriasi: vienoms svarbiausia didinti pelną, kitoms – kuo geriau patenkinti vartotojų poreikius, užtikrinti pajamų, rinkos dalies augimą, išplėsti savo veiklą už šalies ribų ir pan. Tačiau sparčiai besikeičiančiomis verslo sąlygomis daugumai įmonių tampa svarbu kurti vertę. Jos nustatymas svarbus ir įmonės reorganizavimo, sanavimo, pirkimo ar pardavimo atveju. Nustatant įmonės vertę, vietoje tradicinių metodų tikslinga taikyti moderniuosius, vienas iš jų – ekonominė pridėtinė vertė (EVA). Skirtingai nei tradiciniai metodai, EVA, įvertinant kapitalo ir su juo susijusių išlaidų dydį, skatina efektyviai panaudoti ne tik skolintą, bet ir nuosavą kapit alą. Nors, be privalumų, tyrimo metu identifikuoti ir ekonominės pridėtinės vertės metodo trūkumai, tačiau, autorių nuomone, jis tinkamas taikyti įmonėse jų vertei nustatyti. Šis metodas, priklausantis nuo įmonės valdomų vertės veiksnių, tokių kaip įmonės augimo trukmė, pardavimų augimas, pelningumas, pelno mokestis, apyvartinis ir pastovus kapitalas bei kapitalo struktūra, tiksliai atspindi įmonės gebėjimą didinti vertę bei užtikrina jos normalų egzistavimą ir lėšų plėtrai pakankamumą. Tyrimo rezultatas – autorių siūlomas teorinis ekonominės pridėtinės vertės metodo pritaikomumo įmonės vertei nustatyti modelis, apimantis penkis etapus: įmonės strategijos, verslo modeliavimo, veiklos rezultatų sistemos formavimo, veiklos rezultatų įvertinimo bei jų analizės ir gerinimo. Trečiasis ir ketvirtasis modelio etapai turėtų būti pagrįsti EVA metodo taikymu. Tyrimo metu taikyti mokslinės literatūros analizės, palyginimo, sisteminimo ir apibendrinimo, modeliavimo metodai, grafinis vaizdavimas
Some companies declare a profit as a goal, other – customers’ satisfaction, revenue growth, international expansion, and so on. Establishing the following goals, related to increasing cash flow, the companies usually ignore the initial condition for the company formation – an increase in shareholders’ wealth, along with value of the company, which is important in order to maintain and increase market competitiveness. In addition, to assess the achievement of the goals, the companies calculate the number of different financial indicators that, although interrelated, but cannot guarantee connection between decision making and general goal – value creation. For this, Economic Value Added method, which assesses value of the capital invested and return on investment, could be used. In relation to other methods it is more suitable due to the fact that this method is easily understood and calculated, promotes the efficient use of capital, evaluates economic profit, quality of management decision making, determines value creation of future periods, shows contribution of the individual business units for value creation, motivates management and employees, helps to understand and implement the company’s goal – to create value, etc. Research methods: analysis of economics, management, accounting and other scientific literature, comparison, systematization, summation, modeling and graphical representation. Research findings. From the economic point of view, value is created when a company generates revenue, greater than the economic cost of these revenue. Value creation as a performance criterion is the main goal of the company, that only can be implemented by combining operational, investment and financing decisions. Not only shareholders, who demand return on invested capital and risk, are interested in value creation, but also the company’s managers and employees, whose wage depends on created value... [et al.]
Internet: https://hdl.handle.net/20.500.12259/87812
Affiliation(s): Vytauto Didžiojo universitetas
Žemės ūkio akademija
Appears in Collections:Universiteto mokslo publikacijos / University Research Publications

Files in This Item:
marc.xml8.73 kBXMLView/Open

MARC21 XML metadata

Show full item record
Export via OAI-PMH Interface in XML Formats
Export to Other Non-XML Formats


CORE Recommender

Page view(s)

48
checked on Jan 6, 2020

Download(s)

12
checked on Jan 6, 2020

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.