Please use this identifier to cite or link to this item:https://hdl.handle.net/20.500.12259/815
Type of publication: research article
Type of publication (PDB): Straipsnis kitose duomenų bazėse / Article in other databases (S4)
Field of Science: Etnologija / Ethnology (H006)
Author(s): Kalėdienė, Agnė
Title: Etninių simbolių raiška ir reikšmės jaunimo subkultūrinėse grupėse
Other Title: Ethnic symbols and meanings in youth subcultural groups
Is part of: Grupės ir aplinkos : tarpdisciplininis mokslo darbų leidinys = Groups and environments : interdisciplinary research studies. Kaunas : Vytauto Didžiojo universiteto leidykla, 2012, nr. 3
Extent: p. 131-150
Date: 2012
Note: e-ISSN 2335-8726
Keywords: Subkultūrinė grupė;Socialinė-kultūrinė tapatybė;Simbolis;Kultūrinis kodas;Subcultural group;Social and cultural identity;Symbol;Cultural code
Abstract: Lietuvos jaunimo kultūros tyrinėtojai vis dažniau pastebi įvairių kultūrinių grupių polinkį atsigręžti į etninės kultūros ištakas. Polinkis į senąsias kultūras dažnai pasireiškia ne tik protėvių religijos gaivinimu, bet ir siekiu pažinti protėvių istoriją ir kultūrą, suprasti jų gyvenimo būdą. Įvairių rekonstrukcinių klubų gausa, didesnis folkloro populiarumas tam tikrose visuomenės grupėse, subkultūrinių pagonių metalistų grupių atsiradimas liudija senosios pasaulėžiūros svarbą jaunimui. Remiantis metalistų, skinhedų ir folkloristų grupių simbolinės raiškos lyginamąja analize, straipsnyje siekiama atskleisti šių grupių nariams būdingas vertybes ir tapatybės bruožus. Minėtos grupės, bendraudamos tose pačiose kultūrinėse erdvėse (jaunimo festivaliuose, šventėse ir kt.), kartu formuoja platesnį bendras kultūrines reikšmes generuojantį kultūrinį lauką ir savo kultūrinį tapatumą sieja su moderniai išreiškiamu etniškumu (pvz., metalistai, skinhedai bei įvairios folklorinės pakraipos grupės: liaudies amatininkai, muzikantai, folkloro grupių dalyviai, rekonstrukciniai klubai, religinės pagoniškosios bendruomenės ir kt.)
Researchers of Lithuanian youth culture often notice tendencies for cultural groups’ interest in ethnic culture. This tendency is often expressed with learning history and culture of their ancestors and their lifestyle, not only pagan religion. They are reviving not only religion, but also music, arts, crafts. The growing numbers of reconstruction clubs, rise of popularity of folklore in various groups and emergence of subcultural pagan metal groups show the importance of ancient worldviews to young people. This article, using comparative analysis of symbolic expression of members of metal and skinhead subcultures and pagan and folklore groups, aims to show values and identity features that are usual to members of these groups. When interacting in the same cultural spaces (youth festivals, celebrations etc.), these groups create broader cultural field, which generates common cultural meanings and associates cultural identity with ethnic culture, expressed in modern forms. This cultural field consists of metal and skinhead subcultures, folk musicians, craftsmen, reconstruction clubs, religious pagan communities and others. Despite the differences of groups in this cultural field, they are united by pagan worldviews and usage of the same symbols. Most common of them are brass jewelry, Baltic symbols: grass snakes, spiral, swastika and others. These symbols are a cultural code, which unites various groups and reveals their search for modern ethnocultural identity
Internet: https://www.vdu.lt/cris/bitstream/20.500.12259/815/1/ISSN2335-8726_2012_N_3.PG_131-150.pdf
https://hdl.handle.net/20.500.12259/815
Affiliation(s): Kultūrų studijų katedra
Vytauto Didžiojo universitetas
Appears in Collections:Grupės ir aplinkos / Groups and Environments 2012, nr. 3
Universiteto mokslo publikacijos / University Research Publications

Files in This Item:
Show full item record
Export via OAI-PMH Interface in XML Formats
Export to Other Non-XML Formats


CORE Recommender

Page view(s)

65
checked on Jun 6, 2021

Download(s)

132
checked on Jun 6, 2021

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.