Please use this identifier to cite or link to this item:https://hdl.handle.net/20.500.12259/676
Type of publication: Straipsnis kitose duomenų bazėse / Article in other databases (S4)
Field of Science: Edukologija / Educology (S007)
Author(s): Pukelis, Kęstutis
Title: Gebėjimas, kompetencija, mokymosi/studijų rezultatas, kvalifikacija ir kompetentingumas : teorinė dimensija
Other Title: Ability, competency, learning/study outcome, qualification and competence: theoretical dimension
Is part of: Aukštojo mokslo kokybė = The quality of higher education. Kaunas : Vytauto Didžiojo universitetas, 2009, nr. 6
Extent: p. 12-35
Date: 2009
Keywords: Gebėjimas;Įgūdis;Kompetencija;Kvalifikacija;Mokymosi pasiekimai;Mokymosi rezultatai;Studijų pasiekimai;Studijų rezultatai;Informacijos visuomenė;Žinių ekonomika;Žinių visuomenė;Ability;Skill;Competency;Competence;Qualification;Learning achievement;Study achievement;Learning result;Study result;Learning outcome;Study outcome;Information society;Knowledge economy;Knowledge society
Abstract: Šiame straipsnyje aptariami vieningos Europos aukštojo mokslo (Bolonijos deklaracija, 1999) ir Europos profesinio mokymo bei rengimo (Kopenhagos deklaracija, 2002) erdvės sukūrimą grindžiantys reiškiniai bei jų tarpusavio sąsaja. Pateikiama ir pagrindžiama gebėjimo, kompetencijos, mokymosi/studijų rezultato, kvalifikacijos ir kompetentingumo reiškinių struktūra. Iškeliama tikslaus švietimo reiškinių įvardijimo ir jų apibrėžimo (paaiškinimo) svarba švietimo tyrimų bei studijų kokybei (pagrįstumui bei patikimumui) universitetinėse studijose užtikrinti
The concepts important for creation of the common European higher education (The Bologna declaration, 1999) and vocational education and training (The Copenhagen declaration, 2002) areas and their relation are discussed in the article. The structure of ability, competency, learning/study outcome, qualification and competence is presented. The role of precise naming and definition (explanation) of educational phenomenon for quality (validity and reliability) of educational research as well for quality of the study process at universities is revealed
Internet: https://eltalpykla.vdu.lt/1/676
https://www.vdu.lt/cris/bitstream/20.500.12259/676/1/ISSN2345-0258_2009_N_6.PG_12-35.pdf
https://hdl.handle.net/20.500.12259/676
Affiliation(s): Socialinių mokslų fakultetas
Vytauto Didžiojo universitetas
Appears in Collections:Aukštojo mokslo kokybė / The Quality of Higher Education 2009, nr. 6
Universiteto mokslo publikacijos / University Research Publications

Files in This Item:
marc.xml13.1 kBXMLView/Open

MARC21 XML metadata

Show full item record

Page view(s)

118
checked on Sep 5, 2019

Download(s)

90
checked on Sep 5, 2019

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.