Please use this identifier to cite or link to this item:https://hdl.handle.net/20.500.12259/665
Type of publication: Straipsnis kitose duomenų bazėse / Article in other databases (S4)
Field of Science: Edukologija / Educology (S007)
Author(s): Smetona, Antanas;Pukelis, Kęstutis
Title: Švietimo sąvokos "learning outcome" darninimas lietuvių kalboje
Other Title: Harmonisation of the educational concept learning outcome in the Lithuanian language
Is part of: Aukštojo mokslo kokybė = The quality of higher education. Kaunas : Vytauto Didžiojo universitetas, 2011, nr. 8
Extent: p. 12-37
Date: 2011
Keywords: Švietimo sąvoka;Learning outcome;Educational concept;Learning outcome
Abstract: Straipsnyje angliško termino learning outcome vertimo į lietuvių švietimo terminų sistemą pavyzdžiu diskutuojami semantiniai profesinių terminų vertimo ypatumai. Atskleidžiama sąvokos žymiklio ir sąvokos turinio atitiktis bei jų dermė su jau egzistuojančiomis švietimo terminų sistemomis, atsižvelgiant į skirtingą švietimo raidą, kultūrinę tradiciją ir lingvistinius bei terminologinius skirtumus. Atskleidžiami tiesioginio vertimo iš vienos švietimo terminų sistemos į kitą semantiniai pavojai, kai išverstas terminas neatitinka pirmapradės reiškinio prasmės pirminėje švietimo tradicijoje
In this article, an example of translation of the English term learning outcome into the Lithuanian system of educational terms is used to discuss semantic peculiarities of translating professional terms. Consistency of a concept signifier and content of a concept, as well as their tune with already existing systems of educational terms are revealed, taking into consideration different evolution of education, cultural tradition and linguistic as well as terminological differences. Semantic risks of direct translations from one system of educational terms into another when a translated term does not correspond to the original meaning of a phenomenon in a primary educational tradition are identified
Internet: https://eltalpykla.vdu.lt/1/665
https://www.vdu.lt/cris/bitstream/20.500.12259/665/1/ISSN2345-0258_2011_N_8.PG_12-37.pdf
https://hdl.handle.net/20.500.12259/665
Affiliation(s): Edukologijos institutas
Socialinių mokslų fakultetas
Vilniaus universitetas
Vytauto Didžiojo universitetas
Appears in Collections:Aukštojo mokslo kokybė / The Quality of Higher Education 2011, nr. 8
Universiteto mokslo publikacijos / University Research Publications

Files in This Item:
marc.xml10.7 kBXMLView/Open

MARC21 XML metadata

Show full item record

Page view(s)

58
checked on Sep 5, 2019

Download(s)

50
checked on Sep 5, 2019

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.