Contemporary history textbooks in Lithuania: the case of innovations
Author | Affiliation | |
---|---|---|
LT |
Date | Volume | Issue | Start Page | End Page |
---|---|---|---|---|
2016 | 103 | 3 | 107 | 128 |
Išanalizavus penkių leidyklų – Šviesa, Briedis, Kronta, Tyto alba ir Elektroninės leidybos namai – 1992–2011 m. išleistus istorijos vadovėlius, nustatytos ir straipsnyje įvardytos septynios didžiausios inovacijos. Viena pirmutinių inovacijų yra ta, kad istorijos vadovėliuose po 1997 m. pradėta pateikti daug rūšių istorijos šaltinių. Todėl vadovėliuose gerokai sumažėjo autorinio teksto apimtys. Pirminiams ir antriniams istorijos šaltiniams analizuoti yra pateikta daug užduočių, kuriomis siekiama skatinti mokinius savarankiškai tyrinėti istoriją ir kartu stiprinti jų domėjimąsi istorija. Daugiau dėmesio yra skiriama kasdieniam žmonių gyvenimui ir tai daroma dviem būdais. Leidyklų Kronta ir Šviesa išleistuose vadovėliuose kasdienybės istorijai yra skirtos atskiros temos apie skirtingus istorijos laikotarpius, pvz., senovės Romoje, viduramžių Europoje ar sovietinėje Lietuvoje. Kasdienybės istoriją atspindintys šaltiniai yra pateikti politinės ir ekonominės istorijos temų kontekste. Leidyklos Briedis vadovėliuose kasdienybės istorija dažniausiai yra pateikta kaip papildomos temos, aprėpiančios šiuos kasdienybės istorijos aspektus: būstą, maistą, rūbus, sveikatą ir higieną, gyventojų lūkesčius, vaikų darbą ir vardus, matavimo vienetus, pinigus ir transportą. Vadovėlių autoriai siekia glaudžiau integruoti pasaulio ir Lietuvos istoriją, parodydami Lietuvos užsienio politikos, ekonomikos, kultūros sąsajas su kitomis valstybėmis, pateikdami faktų apie lietuvių dalyvavimą kitų valstybių įvykiuose. Istorijos vadovėliuose daugiau dėmesio skiriama lokaliajai istorijai. Pateikiama daugiau istorijos šaltinių apie įvykius ne didžiuosiuose Lietuvos miestuose, bet šalies regionuose, taip pat užduočių, skatinančių mokinius dažniau naudotis mokinių gyvenamosios vietovės šaltiniais.[...]
The article analyses recent innovations in Lithuanian history textbooks. Since 1990, when Lithuania regained its independence, history textbooks with new innovative approaches and content have been published. The author of this study uses the content analysis method to summarise the innovations, which are presented in the history textbooks of five publishing houses: Šviesa, Briedis, Kronta, Tyto alba and Elektroninės leidybos namai. To that end, the author examined 20 history textbooks and distinguished seven most prominent innovations.